beredare /slinga i pannan....

Skriv svar
ronald
Pannrumstomte!

beredare /slinga i pannan....

Inlägg av ronald »

För beredning av vv ....Jag ser i dom nya pannorna är det mest kopparslinga....?
För dom med badkarspåfyllning tex (några har haft problem att fylla)vilket skall dom satsa på?
Vad är skillnaden igentligen?slinga måste brännaren starta direkt och gå så länge det tappas vv?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du får ut mer vv från en panna med växlare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Effekta pannan med kopparslinga måste brännaren starta direkt när det tappas vv..?
Vad är det skillnad mellan beredare kontra slinga?
För,-,nackdelar?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja den behöver inte starta direkt om pannan har full temp vid tappning, Men då tempen i pannan sjunker så förlorar man oxå vv...

Beredare har nästan ingen panna idag, Fördelen är att man får ut vv så länge det är mer än 40° i pannan men då det blir slut så tar det längre tid att värma/få vv igen..
Får ut liknande mängd vv från beredare som vvx men då är fördelen med vvx att man har vv direkt tempen i pannan kommit stigit i toppen på pannan, Man behöver inte vänta på värmeöverföringen från ytter till innermanteln som i en beredare...
Med slinga går det oxå fortare men där behöver en större del av pannan värmas för att få vv..

VVX o slinga är legionella risken obefintlig medans förrådsberedare kräver att den hålls varm hela tiden, Inte bar med stillastående vatten i 40°

Jag har förrådsberedare i acktanken o då den är tom så tar det ca 30 min fast yttermanteln är varm innan det finns vv så man kan duscha...

Här är Biomatic bra, Den har värmeväxlare o har man sen deras shuntstyrning så stängs shunten om panntemperaturen går ner till 55° för att allt ska gå till vv..
VV är det mest effektkrävande i en villa..
Med ett flöde på 12 l/min så behövs det 28 kW på pannan för att klara att värma efter som man tappar, Detta med inkommande vatten på +5° o 38° i kran men om man sänker flödet till 10 l/m så krävs det 23 kW med ovanstående temperaturer på vattnet..
Så snålspolande munstycken som ger 6 l/m tjänar man snabbt in om man har långduschare i huset... :wink:
Håller inkommande vatten 10° så har pannan obegränsat med vv om den ger 20 kW o man tappar 10 l/m...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tack för en utförlig beskrivning Andre :) Jag tror den där biomatic-pannan skall skrivas in i listan på tänkbara pannor...Snålmunstycke till duschen har jag haft några år funkar "perfa"
det är bara att långduschare här i familjen...men vad gör det :wink:

Vad ligger priset på en biomatic?

Mvh ronald
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja det beror på vart i landet du köper en biomatic, Men ett tips är att höra med firmorna i norrbotten för dom har varit klart billigast på den..

Gå in på hemsidan o kolla under åf o ring o hör.. :wink:

Kilowattväktarna i Boden är ett tips, För snart ett år sedan va det en firma där uppe (kommer inte ihåg vilken) som skulle ha 39000:- för 20+ :shock: :D
Kan tänka mej att du bör kunna gräva upp en för kanske 50000:- nu då det varit prishöjningar men å andra sidan såg jag att det va plutläge på pelletspannor nu då de knappt säljs några nu...
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Kanon! Skall checka runt och anteckna....topp!

Mvh ronald
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja ring o kolla med alla, Undrar om det inte va nån firma i Kalix/Kiruna som va billigast tidigare men hör med alla där uppe..
Kan ju va nån som bor avsides med billiga lokaler som kan pluta ordentligt om du har tur.. :D

Är ett byte på G hos dej??

Om det blir en biomatic tycker jag du ska köpa deras shuntstyrning (komplettera med innegivaren) o den är halva priset på hos Kilowattväktarna mot hos mrpellets... :shock:
KW tog 1600:- o mr.p 3200:- :?

Tror det är rätt bra avans på pannor om man ser till rek utpris o vad vissa säljer för...
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Näe! byte är väl inte superaktuellt...Men har man en gamling till panna..så vet man ju aldrig när den ger upp....Och det lär den väl göra på mest olämpliga tid och dag ......Så jag checkar, antecknar ,För när det sker så lär det ske snabbt ! Jag tror inte att man har så lång tid att fundera över vilken panna man kan tänkas köpa Och pengar är undanstoppade i madrassen för det :) ....Och Ariterm är ju verkligen ett företag som inte försvinner...Man vill ju ha reservdelar några år framåt också :wink:

Mvh ronald
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det verkar vara prutläge fick nyss mail från en från stan S-vall
biomatic20+ med shuntautomatic 33562 kr inkl "mumsen" :roll:
Kan det stämma...?
http://www.sodermalms.se/

Skynda fynda ni i verkliga startgroparna för byte :wink:
bara ett hett tips!

Uppdat:med brännaren också.. 54000 kr

Mvh ronald
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tänkte väl, 33562:- komplett panna hade varit för bra för att va sant..
Då hade du nog måsta byta pannan omg.. :wink:

Du som har så litet värmebehov kanske skulle kollat på Bionet, Med extern beredare då för den ligger väl bara på ca 30000:- inkl brännare (har då gjort)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

André skrev:Tänkte väl, 33562:- komplett panna hade varit för bra för att va sant..
Då hade du nog måsta byta pannan omg.. :wink:

Du som har så litet värmebehov kanske skulle kollat på Bionet, Med extern beredare då för den ligger väl bara på ca 30000:- inkl brännare (har då gjort)
Ja när första mailet kom så var jag nära att sprätta upp madrassen :)
Faast det är bara att lägga undan lite till .sista ordet är inte funderat ännu?..och till våren är det dags för 30m2 utbyggnad av huset...Fast man får väl isolera som en tok...Väntar på pris från kilowattväktarna fortfarande det skulle komma snarast :wink:

Mvh ronald
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart ska du isolera nya delen som en dåre, Energin du inte behöver är den bästa.. :wink:

Han som har Kilowattväktarna är ruskigt trevlig o pratsam i telefon, Blir lätt några timmar snack.. :lol:
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja han ville jag skulle ringa :lol: Kanske man skulle fördriva några timmar .....alltid trevligt med trevligt folk...
Jag kom ihåg när jag köpte tigexen på Din butik .se ..vi snackade i ja huka er kvinnor nu laddar han om .....timmar --pannor mmtrevligt trevligt

Mvh ronald
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja ta o ring dit, Jag vill prata med folk när jag diskuterar pris o kan faktiskt tänka mej att många ggr känner företagen en som ointressant då man frågar efter pris via mail o skiter i att svara men om dom pratar med en hör dom om det finns chans att sälja...
Skriv svar