Askproblem-Eco Tec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
P.mannen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 30 dec, 2007 22:50
Ort: MÖLNDAL
Kontakt:

Askproblem-Eco Tec A3

Inlägg av P.mannen »

Jag har kört en Eco Tec brännare A3 i tio år helt utan problem. Gjort slut på 5 ton per tio månader till 240 kvm. Fjorton dagar efter bulktankning 10 sept.07 började pannan att ge ifrån sig oförbränd aska. 3-5 mm stora koksliknande korn. Jag hade i samband med upptankning bytt primärluft ring. Kollat alla luftrörsanslutningar. Haft ur skruven och fått bort allt slagg. Haft ur fläkten och rengjort denna plus askat ur och även kollat skorstenen med avseende på sot etc. Jag har gjort ALLT som går att göra. Efter att Pelletleverantören, Brikettenergi, varit här byttes också processorn mot den nya som tillåter justering av brännarens skruvhastighet. Satte ner till först 70% sedan 60% men fortfarande samma usla resultat. Senast plockade jag bort tändspiralen för att sekundärluften skulle få friare utflöde. Utan resultat. Jag har observerat att pelleten är mycket sönderslagen. Bitar på 5-7 mm. långa och ganska mycket spån. Fick leverans sent på kvällen som sissta mottagare. Brukar annars få först. Kan det vara så att brännaren fylls på med för tät volym genom att pelleten är så liten. Har någon annan råkat ut för samma sak. Nu har jag bara kvar ca. 1 ton. efter 5 månader. Förtvivlad
Skriv svar