Hur ofta får ni tömma...?

Skriv svar
nissebrun
Prima virke

Hur ofta får ni tömma...?

Inlägg av nissebrun »

:wink:
Hejsan igen. Jag är lite nyfiken på hur ofta ni andra får tömma brännarkoppen. För att undvika driftstopp har jag konstaterat att jag måste tömma ungefär varannan dag. Då ligger där ett lager på ca: 3 cm. Tycker det är lite väl tätt då jag har en granne som bara tömmer 1/vecka. Det borde ju tyda på dålig förbränning, men jag har ganska liten startdos och matning ( 1 blink ) och inte så lite till-luft på brännarspjället, så jag tycker det verkar lite konstigt. Några tips, råd eller bara bra ideer..?
Vänliga hälsningar Conny
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Hur ofta får ni tömma...?

Inlägg av Torsten »

nissebrun skrev:Det borde ju tyda på dålig förbränning, men jag har ganska liten startdos och matning ( 1 blink ) och inte så lite till-luft på brännarspjället
Någon sorts dålig förbränning har du. Normalt ska den mesta askan flyga med ut i pannan.
Iwabon har ett rätt stort roster och bästa effektuttag står i proportion till rosterytan. Du kanske plockar ur brännaren för låg effekt så förbränningen därför blir dålig. Har du mätt hur många kW brännaren ger?
En annan orsak till att askan bränner ihop på det sättet kan vara luftöverskott. Har man för mycket fläkt i förhållande till pelletsmatningen blir temperaturen i rostret högre än vid normal inställning av fläkt och luft.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag behöver egentligen aldrig göra rent brännkoppen på min brännare, men jag brukar göra det med 2månaders intervall eller så för att få bort alla hårda beläggningar, men den ska i stort sett sköta sig själv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar