Vilken brännare är bäst till diom eloved 25 från -87?

Skriv svar
hypernator
Frö

Vilken brännare är bäst till diom eloved 25 från -87?

Inlägg av hypernator »

Vi skall köpa pelletsbrännare hem till vår mamma. Vi vill gjärna ha kvar möjligheten att elda med ved men inte nödvändigtvis. Vilken brännare är bäst ur detta avseende. Har fått för mig att jag kan sätta in den i mittenhålet (oljebrännaren?) men hålet verkar vara rätt litet. Var kan man sätta den? Blir den för nära vattenmanteln om man sätter den längst upp.
Vi har tänkt att köpa en beg. brännare eftersom vi inte vet om hon fixar med pellets. Tycker det kan bli lite dyrt med ca 25-30 000 inkl. installation om hon sen inte vill ha det eler fortsätter med ved.
Är det svårt att installera själv? Har kunniga kompisar som själva eldar med pellets.

Pannan är en Diom eloved från -87

Tacksam för svar.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här har de testat med en brännare och föreslår övre luckan.Sid.7
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/Pa ... s_PB10.pdf

Du har ingen bild på pannan?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
hypernator
Frö

Inlägg av hypernator »

Tack för supersnabbt svar!
Ska försöka ta en bild på den.
Undrar om det går med vilken brännare som helst?
Det verkade ju gå utmärkt med deras brännare, utan andra ingrepp, bara att instalera alltså
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Här har du ett förslag ,du ville installera själv

www.roslagsbrannaren.se/
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Eftersom PX21 verkar funka bra i den så kan man anta att de flesta frammåtbrinnande brännarna funkar med den, det är möjligt att det funkar med uppåtbrinnande brännare också om du har tillräckligt högt till taket utan att lågan slår i.

Så ta och fundera på vilken brännare du vill ha, ta sen och kontakta dom som säljer den och hör om dom anser att den funkar i din panna, dom ska ha koll på sådant.

Att installera brännaren är inga större problem, det handlar mest om att kapa till monteringsplåten så att den passar på luckan, men finns det bara en vinkelslip i närheten så brukar det inte vara några problem.

Sen skiljer det givetvis lite mellan olika brännare.

En del får man ingen termostat med, dom måste kopplas in på termostaten i pannan (230V "kräver" normalt sett att man tillkallar en elektriker om man ska vara helt laglig), kräver ju dessutom att det finns en termostat i pannan.

Andra brännare har inbyggd tempgivare (lågspänning) så man bara sätter fast givaren på lämplig plats på panna (Eurofire).

Och en del brännare kommer färdiga med termostat och allt klart, bara att sätta stickproppen i väggen ocg trycka i termostaten i ett dykrör på pannan (Roslagsbrännaren).

Men oavsett vilket så brukar det inte vara några större problem att installera själv, det medföljer instruktioner.

De brännare som jag vet är direkt avsedda för "självinstallation" är Viking B16 och Roslagsbrännaren, övriga brännare är vad jag vet avsedda att installeras av en "installatör", en sak att se upp med i dessa sammanhang är att många tillverkare kräver att en "godkänd" installatör installerat brännaren för att garantin ska gälla, kanske inget större problem om du ska ha en begagnad brännare i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan hypernator och välkommen hit
Har ni läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
hypernator
Frö

Inlägg av hypernator »

Ops! Missade det men jag skall ta det nr jag åker ut till mamma nästa gång. Än en gång. Vilket kalasforum!
Skriv svar