Innegivare eller utegivare??

Zteff
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 08:35
Ort: Torsåker

Innegivare eller utegivare??

Inlägg av Zteff »

Synpunkter på detta ämne?
Gled in på detta i en annan tråd, och det verkar finnas många + och - för båda varianterna.
Panna: Nibe City VX -96
Brännare: Eurofire -00
Övrigt: Bulkförråd: hemmabygge 4 ton. 2 st Tigex 25 dragbegränsare. Shuntstyrning: Sigmagyr Junior med utegivare.
Steker kaliber 6 från BioNorr.
ostabengt
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 14:25

Inlägg av ostabengt »

Har innegivare thermomatic cbj, är mycket nöjd med denna. har troligtvis hittat en bra plats för givaren då solljus, kaminen eller annat inte påverkar den.
Vattemmantlad ecoteck 16 pelletskamin
ack-tank 500 l
170m2 1½plansvilla
Höör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

En rätt placerat innegivare är i mitt tycke alltid bäst men en bra placerat utegivare är bättre än en uselt placerat innegivare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Är det någon som vet om automatik för 180 gr shunt?

De man ser överallt är ju för 90 gr ventiler...
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Somliga shuntmotorer är justerbara, 90 eller 180 grader, genom att man flyttar "ryttare" d.v.s. kamnock som påverkar en liten brytare för max och min-läge.
Andra måste köpas för 90 eller 180 grader.
Mina (begränsade) erfarenheter är att t.ex satchwell har allt man kan önska och lite till.
OBS jag är inte representant för något märke.
Använder själv just nu, en shuntautomatik från UVEAB som funkar fint men med en del brister.
Utegivare helt OK,
Innegivare som bara kan sänka framledningstemperaturen 9 grader då inomhustempen överstiger inställt värde, det händer ju när man är extra många i huset eller då braskaminen är igång
Helst skulle jag ha en plc för reglering men det kostar lite för mycket

Sorry glömde själva poängen.

Utegivare är helt kanon då utetempen sjunker, men är lite bristfällig då utomhustempen stiger snabbt.

Scenario: Utetempen ligger på -15 C i 2-3 dagar
Utetempen stiger snabbt till 0 C (en vårdag)
Husets väggar och allt är nedkylda och utegivaren genererar en för låg framledningstemp.

Kontenta: Utegivare är ett måste för effektiv och energisnål reglering och innegivare behövs för komfortren.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Jag har väldigt svårt att förstå finessen med en utegivare. Det är ju trots allt temperaturen INNE som skall regleras. Med en utegivare så måste man ju lik förbaskat låta elementens termostater sköta regleringen.

Det enda fall jag kan tänka mig, då en utegivare kan vara bra, är om man har ett väldigt dåligt isolerat hus. Då kan ju utegivaren "kräma på" lite extra om man får ett plötsligt temperaturfall.

Om innegivaren klarar av att hålla en konstant temperatur så kan det ju omöjligen vara någon finess med en utegivare.... eller....??

En kompis installerade jordvärme. med enbart utegivare, och det funkar inte alls.
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Enl min mening tjänar man inte mycket på en inomhus givare
, om inte det är en väldigt öppen planlösning . Kör slälv
med en utomhusgivare som funkar bra . Visst kör med termostater.
Men det bör man ju göra om man kör med en inomhusgivare med ,
om man inte har som nämnts innan , väldigt öppen planlösning.
Annars bör man ju placera inomhus givaren där det går åt mest
värme , och justera övriga rum via termostater ? Så egentligen
tycker jag inte det verkar ha någon större betydelse , inne eller
ute givare . Handlar ju om att inte köra ut mer värme än huset
behöver.

Bara min åsikt


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Jag har lite svårt att förstå att de flesta kategoriskt avfärdar utegivare. Hade det varit en sådan dålig lösning skulle de väl knappast existera på marknaden? Men det är klart, en utegivare kräver förståss en del injusterande av tempkurvan innan systemet är anpassat till till kåken. Om man inte tar sig tid att göra injusteringen lär det väl inte fungera speciellt bra heller.
Håller annars med Wepe, båda varianterna lär i de allra flesta fall kräva en viss övertemperatur så skillnaden är nog inte så stor...

Själv har jag både och, utegivaren är överordnad innegivaren som får sköta den "lilla" regleringen. Tex sänka temperaturen om det är mycket folk. Funkar kanoooon :D
Trots detta måste jag ändå strypa värmen i sovrumet med termostaten på radiatorn. Ganska självklart egentligen, eftersom innegivaren sitter ute i hallen.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
goman
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 16:50
Ort: BOR

Inlägg av goman »

Jag tror nog att utomhus eller inomhus givare kan bero på hur huset också.
Själv så har jag inomhus givare och är hel nöjd.
Har svårt att se hur en utomhus givare kan ge mej rätt temperatur inne en blåsig dag, det är då det blir som kallast inne hos mej.
Då jobba min givare helt perfekt.
Värmebaronen Star med Viking Bio.
Mafa mini föråd och 2,5 meters skruv.
VIDA pellets o TermOmatic CBJ
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Micke C skrev:Jag har lite svårt att förstå att de flesta kategoriskt avfärdar utegivare. Hade det varit en sådan dålig lösning skulle de väl knappast existera på marknaden?
Största vinsten med utegivare och dess system har man på stora fastigheter med lite mer tröga system. En villa upp till 200m² har ingen vinning på utegivarsystem. Radiatorerna hinner värma upp ytan även vid tvära tempkast. Därför så på mindre fastigheter/villor så är faktiskt innegivare klart mycket bättre.
Läs gärna även detta: http://www.termoventiler.se/upload/doku ... _o_Ron.pdf
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Byggsmén skrev:Största vinsten med utegivare och dess system har man på stora fastigheter med lite mer tröga system. En villa upp till 200m² har ingen vinning på utegivarsystem. Radiatorerna hinner värma upp ytan även vid tvära tempkast. Därför så på mindre fastigheter/villor så är faktiskt innegivare klart mycket bättre.
Skulle möjligen kunna tänka mig att utegivare har ett plus vid tvära temeraturkast mot det kalla och ett golvvärmesystem (trögt).
Då har jag märkt att min CBJ med innegivare har lite svårt att hänga med. Den höjer förvisso framledningstempen men det sker ju först när det börjar bli kallare i huset och eftersom golvvärme i betong är TRÖGT så hinner tempen sjunka lite för mycket vid snabba temperaturfall.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

kegu skrev:Är det någon som vet om automatik för 180 gr shunt?

De man ser överallt är ju för 90 gr ventiler...
EVR har för 180° shunt http://www.uveab.se/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

kegu skrev:Är det någon som vet om automatik för 180 gr shunt?

De man ser överallt är ju för 90 gr ventiler...
Javisst jag har en ThermOmatic Combi med en ESBE typ 92 motor för min 180graders shunt, och jag är mycket nöjd. Temperaturgivaren kan användas som innegivare eller utegivare, alternativt så köper du en till temperaturgivare så kan man köra med både inne- och utegivare. Då fungerar innegivaren som en max-begränsning.

Jag köpte denna på http://www.bynor.se för 3120:- inkl moms o frakt
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
karlmagnus
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 15:35
Ort: Norrahammar - Jönköping

Montera utegivare inomhus = Ok.

Inlägg av karlmagnus »

Kör en Danfoss ECL C-100 med utegivare.
Efter mätning med multimeter så visar det sig att det går utmärkt att ha utegivaren inomhus istället (Endast ena kabel från givaren flyttas enkelt)
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Med en utegivare så måste man ju lik förbaskat låta elementens termostater sköta regleringen
Ja, vad ska man annars ha termostaterna till?? Diskussionen är ju lite befängd. Om inte alla, så i alla fall dom flesta av oss har ju en inomhusgivare i varje rum. Termostaten!! Den fixar kompensationer för olika önskemål om värme i det enskilda rummet. Stänger ner när man är många osv. Sen skapar shunten ett grundbehov för hela huset med utomhustemperaturen som referens. Funkar ypperligt hos mig i alla fall :) Jämn och fin temperatur.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Skriv svar