CTC Elcombi -85 /iwabo

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jan johansson
Prima virke

CTC Elcombi -85 /iwabo

Inlägg av jan johansson »

För att göra saken kort.
jag ska köpa nog köpa ett hus där det sitter en CTC elcombi panna från 1985, (Ved / Elpatron) Ingen oljebrännare.

Och eftersom jag inte kan så mycket om olje pannor och så så har jag lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Samt jag har även en lokal pelletsfabrikör (8mm) och en åf för iwabo på orten.

1. Är det någon som vet om det går att elda pellets i den pannan?

2. Sitter 2 luckor på den.(har läst lite om brännarens höjd måste vara 13 cm över asklådan) kan man sätta brännaren i den övre luckan?(Vedinkastet, sitter lite till höger ovanför) då det verkar vara för lite plats under till i den nedre luckan.

3. Funderar på en IWABO Villa S2.

4. någon som vet verkningsgrad på den pannan?
(fjärrvärmebolaget sa att det kostar 55 öre kw med pellets och 56 öre med fjärrvärme, kan det stämma?.
hur jag än räknar så kommer jag inte upp i samma årskostnad som han när jag jämför med hur mycket pellets bekanta gör av med under vintern. Räknar med pellets från nov till och med mars.

Ps finns fjärrvärme med som verkar vara dyr på vintern.
Därav funderingar om att elda pellets på vintern.
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Nu är jag ingen expert på vedpannor men jag har för mig att det är svårt att få bra verkningsgrad i en vedpanna då de är gjorde för mycket högre rökgastemp och större rökgasmängd än en pellets eller oljepanna.

55 öre kW är väll rimligt om du har en verkningsgrad på ca 95 % men det är nog svårt att få i din panna.
Priset på fjärrvärme vet jag inget om i dina trakter men man bör tänka på att man binder upp sig till 100% utan någon rimlig möjlighet att byta leverantör.
Desstom kräver vissa FVbolag att du kastar ut alla andra värmekällor ur huset.
deleted
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Det fungerar utmärkt med en pelletsbrännare i den pannan. Själv kör jag med en Janfire Flex-A brännare och den fungerar upperligt!
Den enda nackdelen som jag ser är att man får sota ur pannan lite oftare.
Jag har visserligen slarvat med det och lyckats få den att gå i ca 4 veckor men sen löste brännarens thermovakt ut...

Jag köpte mitt hus i augusti -07 och var helt grön på det här med pellets. :roll:
Nu under de "kalla" månaderna så ha mitt system sugit i sig nästan 2 säckar pellets per dygn men jag tror det är mina inställningar som är lite "off course" om man säger så.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Skriv svar