Inmurningsstos vid montering av insatsrör

Skriv svar
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Inmurningsstos vid montering av insatsrör

Inlägg av hosselompan »

Jag har vid brandskyddskontrollen blivit ålagd att byta insatsröret i skorstenen, då detta var skarvat, något som förr var normalt, men numera inte är tillåtet.
Nu har jag lite huvudbry beträffande hur jag skall förfara, särskilt efter att ha läst vissa arbetsbeskrivningar på nätet.

Det verkar vara vanligt med en s.k. inmurningsstos, en plåttratt med röranslutning i toppen. Under denna tratt skall pannans rökrör mynna ut.
Insatsröret ansluts på röranslutningen.

Vad är vitsen med denna stos?

Är det inte tillåtet att ansluta insatsröret direkt mot pannans horisontella rökrör?

Finns det någon på detta eminenta forum som kan skingra min förvirring?

Mvh
Hosselompan
Nibe PB20 i nibe city vx 04
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Den är till för att fixera röret o stoppa för isolerinen

Kolla denna länk under information,här finns oxå alla anvisningar för montering

/www.soliduct.com/
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
soltomten
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 09 dec, 2006 09:55
Ort: Kungälv

Inlägg av soltomten »

Funderar också på detta. Hade sotaren här för att förbereda för en braskamin. Jag tror att inmurningsstosen är tänkt att skydda röret från lodet vid sotning. Har du rör ända ut till pannan landar lodet i rörkröken.

Sotarn sa till mej att det var okej att ansluta braskaminen direkt på insatsröret. Men det var bättre att mura in en kassettanslutning och sedan täta röret mot denna. Annars var det risk för sprickor i murbruket, tätningen skulle göra att allt kunde röra sej lite grand.

Håkan
Skriv svar