Rostret ska ju sluta tätt!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Pellabella
Entusiast!

Slutligen ........

Inlägg av Pellabella »

Jahapp!

Det var det! :D

Tog tag i problemet med det felmonterade tändelementet i går kväll. Nu sitter skruven genom röret och muttern på utsidan - precis som det ska.

Rostret ligger nu som klistrad till röret förutom mindre glipor längs långsidorna.

Summan av kardemumman: Brännaren har gått utan problem sedan 23 tiden i går kväll när vi satte igång den igen.

Kan också nämna att jag skruvat ner startdosen igen till normal. Hade ju problem innan att den inte ville tända och trodde ju att det var fel på startdosen men nu funkar det helt perfekt med mindre dos.

Dessutom provade jag att ta bort inställningen "högt drag" och den startar ändå! :bounce:

Alla dessa märkliga startproblem kom sig säkerligen av att tändelementet satt lite fel och att rostret därmed inte låg stilla utan sviktade upp och bakåt.

Det retar mig så in i norden att jag har suttit där i pannrummet alla dessa timmar dag ut och dag in och nästan "gråtit" blod över den förbannade brännaren. Alla dessa justeringar hit och dit som egentligen inte gjorde så stor nytta eftersom felet låg på ett annat plan - en urkorkad röris! :evil:

Jag är verkligen jätteglad att jag hittade till detta forum för utan er och era tips så hade jag nog suttit där än. :D

Men jag måste ju säga att alla timmarna i pannrummet och här vid datorn har gjort att jag lärt mig massor så blir det fler problem i framtiden (blir det säkert :wink: ) så har jag mycket bättre förutsättningar att klara av det.

Nu ska jag bara slå mig till ro och se hur länge den funkar. Ska bli väldigt intressant! :)
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
thias
Prima virke

Inlägg av thias »

Skönt att det löst sig för dig!
Men jag är fortfarande förvånad vilka klåpare vi släpper in i pannrummen, dessutom har de mage att ta betalt. Värmebaronen borde verkligen se över vilka installatörer dom använder sig av. Kan dom inte ens läsa en enkel installationsanvisning skall man inte kalla sig installatör! :evil:
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

thias skrev:Skönt att det löst sig för dig!
Men jag är fortfarande förvånad vilka klåpare vi släpper in i pannrummen, dessutom har de mage att ta betalt. Värmebaronen borde verkligen se över vilka installatörer dom använder sig av. Kan dom inte ens läsa en enkel installationsanvisning skall man inte kalla sig installatör! :evil:
Ja det finns tydligen en del klåpare - det har man ju förstått. :)

Men till VB:s försvar i mitt fall så är det ingen röris som de har rekommenderat eller brukar ha något speciellt samarbete med. Det är en som min gubbe känner och därför är det lite extra känsligt. :(

Man ska nog inte anlita bekanta och vänner för det är mycket enklare att bli förbannad på någon okänd. :)

Kan berätta att samma gubbe satte in en ny toa till oss för ett tag sedan och när han åkt härifrån så forsade vattnet ut på golvet och kranen i köket lossnade efter en vecka! :shock:

Vän eller ej, nästa installation, vare sig det gäller en toa, en kran eller värmeanläggning, det får någon annan göra!

Förresten, något helt annat: Står det någonstans på brännaren vilket tillverkningsnummer den har?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

På min står serienummret på den vita plåtkåpan.

Bild
deleted
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Danne82 skrev:På min står serienummret på den vita plåtkåpan.
Men gud vad pinsamt! Hur har jag kunnat missa det? :oops: :D

Tack!
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
fimbultyr
Prima virke

Inlägg av fimbultyr »

Har en liten fråga...var på o skruvade åt muttern så att rostret låg bättre...men då kom skruven för långt ner så ja inte får in rören i varandra. Ska jag hitta en kortare skruv eller ska man sätta brickor?

Ska skruven sitta genom båda bläcken i tändelementet?
Om det ska det så är det nog därför skruven är för lång. För den sitter bara i det undre bläcket.

Edit: får väl tillägga att ja inte haft några problem med starter och så men men ska det sluta tätt så ska det juh
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
thias
Prima virke

Inlägg av thias »

fimbultyr skrev: Ska skruven sitta genom båda bläcken i tändelementet?
Om det ska det så är det nog därför skruven är för lång. För den sitter bara i det undre bläcket.
Skruven skall vara fastlödd i det övre bläcket. Det låter som om skruven lossnat i lödningen. Konstruktionen av detta får nog Värmabaronen se över då detta verkar hända för många. Det som brukar hända sedan är att övre bläcket lossnar helt. Detta hände för bla mig. Sedan var det bara att byta tändelementet.
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
fimbultyr
Prima virke

Inlägg av fimbultyr »

Då var det väl för att ja skruvade för hårt då kanske...skit också.
Eller så var det därför den hade tryckt upp rostret så den kanske hade gått sönder innan. Får ringa min installatör då.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Skriv svar