Liten undran bara....

Skriv svar
nissebrun
Prima virke

Liten undran bara....

Inlägg av nissebrun »

Är det någon som har en förklaring till följande. Säg att panntemperaturen är 80 grader och jag har shunten för utgående vatten på läge 4 så släpper den fram 40 gradigt vatten. Om panntempen sjunker till 65 grader så släpper den bara fram 35 gradigt vatten. Borde den inte fortfarande kunna släppa ut 40 gradigt oavsett om pannan håller 80 eller 60 grader, eller...? :?
Glad Påsk på er alla..
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
horvan
Späd planta

Re: Liten undran bara....

Inlägg av horvan »

nissebrun skrev:Är det någon som har en förklaring till följande. Säg att panntemperaturen är 80 grader och jag har shunten för utgående vatten på läge 4 så släpper den fram 40 gradigt vatten. Om panntempen sjunker till 65 grader så släpper den bara fram 35 gradigt vatten. Borde den inte fortfarande kunna släppa ut 40 gradigt oavsett om pannan håller 80 eller 60 grader, eller...? :?
Glad Påsk på er alla..
:lol: EFtersom shunten endast reglerar hur stor del av vattnet går in i pannan blir det så.det är ingen termostat utan endast en fördelnings ventil. :P
Thermia BeQuem 15 d 2004
Focus D2 Miljö 2010 Hembyggt föråd 2,5 ton
Stockhorva pellets storsäck.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om du skaffar dig en shuntautomatik typ CBJ, automix eller likvärdigt (reglermotor med automatik som monteras på befintlig shunt) så kommer du att få behålla "uttemperaturen" så länge som pannan är varmare än det som går ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kenneth
Fröträd

Re: Liten undran bara....

Inlägg av Kenneth »

nissebrun skrev:Är det någon som har en förklaring till följande. Säg att panntemperaturen är 80 grader och jag har shunten för utgående vatten på läge 4 så släpper den fram 40 gradigt vatten. Om panntempen sjunker till 65 grader så släpper den bara fram 35 gradigt vatten. Borde den inte fortfarande kunna släppa ut 40 gradigt oavsett om pannan håller 80 eller 60 grader, eller...? :?
Glad Påsk på er alla..
Hej

Har du inte en inbyggd shunt på din CTC Total dessa pannor
var utrustade med motorshunt ...alla jag har monterat ...
Då skall den stå i ett läge under noll det är ett litet
streck ... känns som att ratten fastnar finns i detta läge
sen ställer du på panelen vad du vill ha ut....

Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
nissebrun
Prima virke

Inlägg av nissebrun »

Jag tror att automatiken är trasig , för när vi flyttade in i huset - 01 så stod shunten på automat men det var iskallt i huset. Den släppte inte ut något varmvatten alls. Därför har jag kört manuellt sedan dess. Jag shuntar ut ca: 40 gradigt vatten och reglerar sedan på elementens termostater. Kanske inte optimalt men kanske ändå inte helt tokigt.
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Skriv svar