Pannrum eller Inte ????
Behövs pannrum.
"Vi har inte skyddsrum heller. Sist vi blev bombarderade var 1676" Inte riktigt sant. Senaste gången var 1944 när några Ryska bombplan flög vilse och och bombade bl Stockholm istället för Åbo:De kom så långt som till Stockholm, Södertälje och Strängnäs. Sex spräng- och två lysbomber fälldes nära pansarregementet i Strängnäs, mint fyra sprängbomber föll vid Eriksdal och ytterligare två vid Långsjöstrand och Lillängen i Stockholm. Ytterligare ett försvarligt antal bomber släpptes i trakterna kring huvudstaden, Södertälje och i skärgården. Bränslet började sina för planen och därför släpptes hela bomblasten.MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Re: Behövs pannrum.
Kul inlägg.Håkan S skrev:"Vi har inte skyddsrum heller. Sist vi blev bombarderade var 1676" Inte riktigt sant. Senaste gången var 1944 när några Ryska bombplan flög vilse och och bombade bl Stockholm istället för Åbo:De kom så långt som till Stockholm, Södertälje och Strängnäs. Sex spräng- och två lysbomber fälldes nära pansarregementet i Strängnäs, mint fyra sprängbomber föll vid Eriksdal och ytterligare två vid Långsjöstrand och Lillängen i Stockholm. Ytterligare ett försvarligt antal bomber släpptes i trakterna kring huvudstaden, Södertälje och i skärgården. Bränslet började sina för planen och därför släpptes hela bomblasten.MvhHSE.
Jag visste att det fanns mycket kunskap på forumet. Inte bara eldning och uppvärmning. Lite allmän info är alltid välkommen.

Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
-
- Pannrumstomte!
Re.pannrummens vara eller icke vara

Ja det är fantastiskt att kontrollanterna kan anmärka på pannrummet
men om jag har en kakelugnspanna på 20 kw i vardagsrummet så är det helt okej eller som den pelletskaminen som jag tittat på som har en effekt på 23kw märkligt

Norrahammar Parca System 60-60 Avokodogrön
Tyvärr olja men det blir pellets så snart oljan tar slut men rådande pannrumsregler gör att jag lutar åt en luftvatten VP samma pengar om jag skall bygga om källaren!!!
Tyvärr olja men det blir pellets så snart oljan tar slut men rådande pannrumsregler gör att jag lutar åt en luftvatten VP samma pengar om jag skall bygga om källaren!!!
-
- Stor entusiast!
Min sotare har inte synpunkter på att pelletsförrådet är i pannrummet
det har heller aldrig varit problem med ved i pannrummet
Sotar själv inget krav på kurs bara att anmäla till brandväsendet
Har aldrig haft smäll pang o rök ,dom som har det har fel på anläggningen
det har heller aldrig varit problem med ved i pannrummet
Sotar själv inget krav på kurs bara att anmäla till brandväsendet
Har aldrig haft smäll pang o rök ,dom som har det har fel på anläggningen
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Det kan ju finnas andra orsaker, än smällar och rök, till att man bör ha pannan i ett eget litet rum (pannrum).
Det dammar alltid när man hanterar pellets, ibland lite ibland mer. Detta damm vill man inte att det skall spridas i hela våningsplanet (huset).
Sedan när det är dax att sota så skulle jag vilja påstå att det är omöjligt utan att det sprids lite sot runt omkring och även ett väldigt fint sotdamm. Nu blir jag säkert "påhoppad" med kommentarer typ: "det gör det inte hos mig" men dessa tror jag helt enkelt inte på.......... pellets skitar ner så enkelt är det och att sedan inte ha pannan i ett pannrum känns helt fel ur den synpunkten, iallafall för mig. Skulle sedan någon annan vilja ha sin panna utenför ett pannrum så visst gör så men jag tror att denna någon kommer att ångra sig efter ett tag.
Det dammar alltid när man hanterar pellets, ibland lite ibland mer. Detta damm vill man inte att det skall spridas i hela våningsplanet (huset).
Sedan när det är dax att sota så skulle jag vilja påstå att det är omöjligt utan att det sprids lite sot runt omkring och även ett väldigt fint sotdamm. Nu blir jag säkert "påhoppad" med kommentarer typ: "det gör det inte hos mig" men dessa tror jag helt enkelt inte på.......... pellets skitar ner så enkelt är det och att sedan inte ha pannan i ett pannrum känns helt fel ur den synpunkten, iallafall för mig. Skulle sedan någon annan vilja ha sin panna utenför ett pannrum så visst gör så men jag tror att denna någon kommer att ångra sig efter ett tag.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Som jag tidigare skrivit står min panna helt öppet i källaren/garaget.
Problemet med sot och damm har jag faktiskt aldrig märkt.
När man sotar panna och allt det omkring så har man ju ändå utrustning till att ta hand om det damm som kommer.
Det enda skräp som kommer vid sotning är det som spills från turbulatorerna eftersom man måste placera dem någonstans under tiden man gör resten av rengöringen.
Jag har samma standard på städning och rengöring i källaren/pannrummet/garaget som i husets del där vi bor-äter-sover-och allt annat.
Dammsugning ett par gånger/vecka, Dammtorkning ca 1gång/vecka.
Det blir mer att ta hand om då man gör ren braskaminen som står i vardagsrummet.
Men det är ju hos mig det!
Jag har också sett pannrum som endast är pannrum och det är inte alltid en trevlig syn.
Problemet med sot och damm har jag faktiskt aldrig märkt.
När man sotar panna och allt det omkring så har man ju ändå utrustning till att ta hand om det damm som kommer.
Det enda skräp som kommer vid sotning är det som spills från turbulatorerna eftersom man måste placera dem någonstans under tiden man gör resten av rengöringen.
Jag har samma standard på städning och rengöring i källaren/pannrummet/garaget som i husets del där vi bor-äter-sover-och allt annat.
Dammsugning ett par gånger/vecka, Dammtorkning ca 1gång/vecka.
Det blir mer att ta hand om då man gör ren braskaminen som står i vardagsrummet.
Men det är ju hos mig det!
Jag har också sett pannrum som endast är pannrum och det är inte alltid en trevlig syn.
Senast redigerad av Rayyan den fre 28 mar, 2008 19:03, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Pannrum eller inte...Dunka upp några reglar och på med gipsväggar ...kan ju inte bli så dyrt ...(Om det duger?)...Sen fixa några shyssta hyllplan....läslampa gör det lite hemtrevligt ....Så när sotaren kommer bjud på kaffe med dopp ....
Mvh ronald
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Kvinna/tjej (snygg) som sotar hos dig verkar det som.ronald skrev:Pannrum eller inte...Dunka upp några reglar och på med gipsväggar ...kan ju inte bli så dyrt ...(Om det duger?)...Sen fixa några shyssta hyllplan....läslampa gör det lite hemtrevligt ....Så när sotaren kommer bjud på kaffe med dopp ....
Mvh ronald
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Du syftar på shyssta hyllplan kaffe med dopp....fömodar jag?
Rayan nu får du ställa ner glaset en stund ...det är en lång kväll
Pannrummet är mina domäner...har försökt visat hur det funkar för frugan men
utan gensvar...(Och nu menar jag hur pannan och brännaren funkar förståss.!)
Mvh ronald
Rayan nu får du ställa ner glaset en stund ...det är en lång kväll

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- Pannrumstomte!
Sjysst med en sotarflicka i pannrummet, då, eller?ronald skrev:Du syftar på shyssta hyllplan kaffe med dopp....fömodar jag?
Rayan nu får du ställa ner glaset en stund ...det är en lång kväll![]()
Mvh ronald
Lång kväll i pannrummet
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Låång kväll...blir deeet....!Rayyan skrev:Sjysst med en sotarflicka i pannrummet, då, eller?ronald skrev:Du syftar på shyssta hyllplan kaffe med dopp....fömodar jag?
Rayan nu får du ställa ner glaset en stund ...det är en lång kväll![]()
Mvh ronald
Lång kväll i pannrummet
Men först upp med gips! innan....p..pps!
Mvh ronald
Snacka om brett ämne från pannrum till bombflyg och sotarflickor och sen tillbaka till pannrum.
Här behövs ingen TV rena rama såpoperan.
Jag hade nylingen brandskyddskontroll hemma (manlig sotare utan dopp)
och man får inte ha brandvarnare i pannrummet eftersom det (läcker)alltid lite rökgaser ut från pannan så kommer brandvarnaren till slut att aktiveras.
Samt så kontrollerade han dörren till pannrummet och konstaterade att den är så kallad brandsäker.
Det finns säkert någon regel som talar om hur det ska vara för primära eldstäder.
Här behövs ingen TV rena rama såpoperan.

Jag hade nylingen brandskyddskontroll hemma (manlig sotare utan dopp)
och man får inte ha brandvarnare i pannrummet eftersom det (läcker)alltid lite rökgaser ut från pannan så kommer brandvarnaren till slut att aktiveras.
Samt så kontrollerade han dörren till pannrummet och konstaterade att den är så kallad brandsäker.
Det finns säkert någon regel som talar om hur det ska vara för primära eldstäder.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare