Högt bulkförråd?

Skriv svar
Nifelhem
Gallringsobjekt

Högt bulkförråd?

Inlägg av Nifelhem »

Jag såg tråden om långa smala förråd och kommer med samma frågeställning när det gäller höga förråd. Jag har tänkt bygga ett sådant alldeles utanför mitt pannrumsfönster. Tanken är att det skall funka med självfall ned i mitt veckoförråd. På grund av fönster och dylikt på mellanvåningen så kommer bottenytan att bli c:a 2 x 2 m. Höjden får anpassas till hur mycket som går bort i lutningarna i botten.
Hur löser man inblåsningen? Är det så att det kan bli för kort med 2 m tvärs i toppen? Hur funkar det i silos, blåser man pelletsen åt sidan eller neråt?
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
lp75
Entusiast!

Re: Högt bulkförråd?

Inlägg av lp75 »

Nifelhem skrev:På grund av fönster och dylikt på mellanvåningen så kommer bottenytan att bli c:a 2 x 2 m. Höjden får anpassas till hur mycket som går bort i lutningarna i botten.
Hur löser man inblåsningen? Är det så att det kan bli för kort med 2 m tvärs i toppen?
Jag har 2,2m, fungerar bra. Har skurit ner rännan på slutet så den saknar "kanter" och hängt en gummimatta ovanpå ca halva rännan(i slutet)...då dämpas pelletsen och blåses inte rakt in i väggen.

2x2m då behöver du ju inte "speciellt" högt förråd.
Nifelhem
Gallringsobjekt

Inlägg av Nifelhem »

Jag räknar med att det kommer att gå bort en hel del i lutningar i botten. Jag har tänkt mig en c:a 30-40 cm bred ränna in genom fönstret i pannrummet och jag ska då inte hoppa in och skotta pellets hela vintern. Bygde veckoförrådet med formplyfa med 1:3 lutningar och det funkar i alla fall väldigt bra.
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Nifelhem skrev:Jag räknar med att det kommer att gå bort en hel del i lutningar i botten.
Jag har 45 graders lutning (som en "tratt"), så det går bort en hel del.
Räcker ju med att man rymmer bulkeveransen på 3ton + ~500kg extra.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med 2 meters djup på förådet behöver du ingen ränna vid inblåsningen men därimot en dämpmatta.. Har även hört att de går bra att ha en tygsäck fäst på röret där de kommer in i förådet..
Va med när en silo till ett värmeverk fylldes de va 10 meter högt inga problem.. Tycker de va smart som f-n med din lösning..
Vet en som gjort liknande som du med rännan men för att hänga upp storsäckar utomhus o endast med tak över.. Är väl inte så snyggt men de är på baksidan av huset mot skogen o han har egen traktor att lyfta dit säckarna med...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar