Hur mycket pellets får man in i bilen?

Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Är det bara en mil transport så är det väl fullständigt galet att riskera körkortet-böter-skador på bilen etc.

Lasta lagom och åk ett par gånger i stället
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Hade en gammal" passat "som jag lastade några tegelstenar till en utegrill som jag skulle gjuta till mor/far ...Det var dom bakdämparna det :oops:
Finns det ingen god granne med dragkrok...Kan ju bjuda på en "rackabajsare" vid tillfälle.. som tack för lånet.... :roll:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Jag har provat att lasta en halv pall (26 säckar á 16 kg) i en 855 och det gick alldeles utmärkt.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Inlägg av hosselompan »

Jag transporterar all pellets i min Passatkombi, och har gjort så i tre år nu.
416 kg per lass brukar det bli, 128kg i passagerarsätet och resten
så långt fram som möjligt i lastutrymmet.
Bytte bakre fjädrarna till förstärkta "husvagnsfjädrar", standardfjädrarna klarade inte riktigt av denna behandling.
Fjäderbyte bak brukar emellertid vara en relativt billig/enkel operation.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Citroën XM ska man ha. Bara att lassa in.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

450kg norsk pellets funkade fint i bilen iaf. Var ingen större skillnad mot att ha 4 vuxna passagerare i bilen.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Risken finns ju alltid att fjädrarna skadas om man kör med för mycket i skuffen, men om man har en bil med automatisk nivåreglering så ska man vara försiktig, stötdämparna tål inte någon större överlast, och då brukar kompressorn ta stryck också vilket brukar bli dyrt att laga.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Montera ett drag, skaffa en rejäl kärra så kör du lätt en pall åt gången, eller köp en äldre pickup, en polare kör pellets med en gammal Cheyenne 2500, går lätt 2 pallar på flaket utan att den känner sig ansträngd....
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

luppg skrev:Montera ett drag, skaffa en rejäl kärra så kör du lätt en pall åt gången, eller köp en äldre pickup, en polare kör pellets med en gammal Cheyenne 2500, går lätt 2 pallar på flaket utan att den känner sig ansträngd....
Skulle jag väl hellre installera en lvp för pengarna som en rejäl kärra kostar så fick jag ned uppvärmningskostnaderna också. En amerikansk skrotbil?? Var finns då miljövinsten med pellets? Huru mycket får då en amerikansk pickup lasta? Den största "Hummer" lär ha en maxlast på flaket på 500 kg. Min SAAB 95 med tvåtaktare fick ialla fall lasta 560 kg lagligt.
Det är ju bara att slå en pling till Vida så kör dom hem hela rasket och ställer det där man vill ha det. :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Jo jag ska beställa 4 pallar från stället jag hämtade norsk pellets ifrån så kör de ut gratis. Skulle bara ha lite att elda på tills jag har beställt det.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

förlåt att jag spårar ut lite, men transpotmedel som transportmedel,
kolla denna "pellets-transportör"
http://www.youtube.com/watch?v=U2KmhEDWDO0
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En amerikansk skrotbil?? Var finns då miljövinsten med pellets?
Nu ska vi inte avvika från ämnet, jänkarna använde katalysator innan vi ens klurat ut hur fan man skulle kunna köra bilar på lägre oktantal än 98, jänkarna uppfann EGR ventilen, USA var först i världen med att använda blyfri bensin redan 1967, flera delstater i USA har dom hårdaste miljökraven i världen på avgasutsläpp.

Så om det ska smutskastas amerikanska bilar här så håll er till fakta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

De kanske är/var först med mycket men att minska bensinförbrukningen är de iallafall inte först med.
De har nog ett alldeles för lågt bränslepris för att det skall vara intressant.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Kan så vara men varför är vi bättre ? det säljs forfarande SUV:ar som aldrig förr i Europa, BMW, Mercor, Audi, Volvo är alla storsäljare i Europa, kan knappast räknas som några småförbrukare, Sverige har högst medelförbrukning av bensin i Europa.... (Volvo och SAAB ligger i toppen på bensinslukande bilar i Europa).

Fram till 2006 ökade sveriges bensinförbrukning per invånare i stort sett varje år.
http://www.scb.se/templates/Standard____132382.asp

Och vad gör vi åt det, vi byter till etanol, där har man lyckats enas om att etanol är mindre dåligt än bensin, men det är också allt.

USA (Bush) som stat har en idiotinställning till allt som har med miljön att göra och minskning av bensinförbrukning, men USA som land är väldigt effektivt på att få tummarna loss jämfört med EU, i kalifornien har dom infört stora bidrag till företag som installerar solcellspaneler på taken för elförsörjning, dom ville tvinga biltillverkarna att minska sina utsläpp med 30% framtill 2016 tror jag det var (dom fick inte för Bush), EU skryter med att dom "vill" tvinga biltillverkarna att minska sina utsläpp på nya bilar från 160 till 130g/km (19%).

Vad det gäller sverige så är det hyckleriets förlovade land, vad jag vet så har svenska staten aldrig infört eller höjt en skatt för att förbättra miljön, det har alltid handlat om pengar, av de som idag köper "miljöbilar" (läs etanol) så är det några få procent som gör det för miljön, resten gör det för att få gratis parkering, slippa P avgifter eller annat ekonomiskt intresse (det är inte ens speciellt många av dom som ens använder etanol, dom tankar det som är billigast).

Och om vi ska återgå till pellets så skulle jag tro att det är rätt få av dom som bytt till pellets som gjort det för miljöns skull, jag vågar nog sticka ut näsan och påstå att dom som bytt till pellets gjorde det för att det var billigare inte för miljöns skull.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Torsten skrev:
luppg skrev:Montera ett drag, skaffa en rejäl kärra så kör du lätt en pall åt gången, eller köp en äldre pickup, en polare kör pellets med en gammal Cheyenne 2500, går lätt 2 pallar på flaket utan att den känner sig ansträngd....
Skulle jag väl hellre installera en lvp för pengarna som en rejäl kärra kostar så fick jag ned uppvärmningskostnaderna också. En amerikansk skrotbil?? Var finns då miljövinsten med pellets? Huru mycket får då en amerikansk pickup lasta? Den största "Hummer" lär ha en maxlast på flaket på 500 kg. Min SAAB 95 med tvåtaktare fick ialla fall lasta 560 kg lagligt.
Det är ju bara att slå en pling till Vida så kör dom hem hela rasket och ställer det där man vill ha det. :)
Beror ju hur den är reggad, som tung LB så får den lasta rätt skapligt... ~1500 kg nånting... allt förutsätter ju att man har någon övrig nytta av fordonet annat än att köra hem pellets för då lönar det sig ju inte, men dom flesta som har hus har i regel behov att ett släp, så ett sånt fick det bli för min del....
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar