Hej!
En liten enkel fråga...hur gör man om man vill stänga av pelletsinmatningen och pannan, för att värma tappvattnet (dusch + disk) med el? Ariterms manual hjälper föga!
Värma tappvattnet (dusch + disk) med el
Värma tappvattnet (dusch + disk) med el
Ariterm Biomatic 20+...Brännare Ariterm BeQuem...MAFA 730L.../75 + 75 kvm
Första frågan är ju varför??
Jag kör pellets året runt
Men det var ju inte det du undra....
I menyn kan du välja olika bränsleval: "pellets", "pellets + el" och "el". Välj "el". Men kolla också värdet på: "start stödvärme". Där anger du vid hur många grader under pannans "börvärde", som elpatronerna ska kopplas in.
Sök lite på forumet så hittar du inlägg om hur man hittar i menyerna. Eller om du kör fast, fråga.
Men som sagt jag kör med en difftank 20 grader och utan glödhållning på sommaren, funkar bra, och förbrukningen av pellets är liten. Om det lönar sig vet jag inte... men det bidrar till ventilationen av huset och det är värt mycket

Jag kör pellets året runt

Men det var ju inte det du undra....
I menyn kan du välja olika bränsleval: "pellets", "pellets + el" och "el". Välj "el". Men kolla också värdet på: "start stödvärme". Där anger du vid hur många grader under pannans "börvärde", som elpatronerna ska kopplas in.
Sök lite på forumet så hittar du inlägg om hur man hittar i menyerna. Eller om du kör fast, fråga.

Men som sagt jag kör med en difftank 20 grader och utan glödhållning på sommaren, funkar bra, och förbrukningen av pellets är liten. Om det lönar sig vet jag inte... men det bidrar till ventilationen av huset och det är värt mycket

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Jag testade förra året att under sommaren köra på bara el. Men det blev dyrare har jag fått för mig. Jag brännde runt 800:-/månad på sommaren då.
Så för mig verkar det inte löna sig att köra på el. Pellets året runt får det bli för mig.
Så för mig verkar det inte löna sig att köra på el. Pellets året runt får det bli för mig.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Tack för era svar Per-Erik och Becker!
Jag har förstått efter att ha läst i olika forum att det blir ingen eller marginell skillnad, rent ekonomiskt att köra på el under sommarhalvåret. Jag tänkte helt enkelt att spara på pelletsen till kallare tider....men jag har tänkt om efter att ha läst era och andras inlägg! Men håll med om att Ariterms s.k manual är under all kritik?
Jag har förstått efter att ha läst i olika forum att det blir ingen eller marginell skillnad, rent ekonomiskt att köra på el under sommarhalvåret. Jag tänkte helt enkelt att spara på pelletsen till kallare tider....men jag har tänkt om efter att ha läst era och andras inlägg! Men håll med om att Ariterms s.k manual är under all kritik?

Ariterm Biomatic 20+...Brännare Ariterm BeQuem...MAFA 730L.../75 + 75 kvm
Vad jag har läst och förstått,så är det billigare att köra med en varmvattenberedare i.s.f. el i pannan.Blir större värmeförluster i pannan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.