Elförbrukning?

Pellabella
Entusiast!

Re: Elförbrukning?

Inlägg av Pellabella »

stingray skrev: Har nu när det blivit lite varmare ute stängt av cirk.pumpen .....
//David
*knapplån*

En liten fråga: jag har alltid trott att cirkulationspumpen alltid måste gå???
Är det fel då? :o
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Jo det är inte fel att låta cirkpumparna gå alltid, MEN de drar ström jag har mätt mina och de dara 1,78 kWh per dygn. Det tycker jag är onödiga pengar.
Så jag motionerar de endast varje söndag när jag fyller/kollar pellets nivån.
1,78x365 blir 650 kWh per år
Jag har 2 pumpar.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

har nu kört med "nya" brännaren i ett dygn. verkar ganska lovande. går åt klart mindre än en säck/dygn iallafall. :D
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Shunten sluter sällan helt tätt så det tjuvdrar värme ur pannan även om shunten är helt stängd, detta kan man motverka genom att stänga av pumpen eftersom då cirkulerar inte vattnet, om man nu inte har sälvcirkulation.
deleted
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Har nu kört i en dryg vecka och snittar ungefär 9 kg/dygn. Jämfört med er andra så är det ju ganska mycket. Antar att lite går att spara genom att justera in den ordentligt, har ju bara tryckt in den ch sdan slagit på on-knappen.

En sak jag tänkt på är att den aldrig går över i lågfartsläge utan hela tiden går för fullt. Blir ju "enorma" lågor när den går för fullt.
Vad kan detta bero på tror ni?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Om du tittar på den här bilden på högra sidan av kretskortet så sitter det en vit bygling(en liten kloss).Är den borttagen så går den bara på hög.

Bild

Sen om du läser den här tråden så skulle jag rekommendera dig att byta till en nyare processor,så får du lugnare start och gång,samt längre kylning på slutet. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... =processor

Prova nu att ställ ner driftdosen,så den går ca 1/2 till 3/4 varv,så den får mindre med bränsle.

Har du fått med instruktionsbladen,så du kan läsa om hur du ställer in brännare?

EDIT: Har tagit bort citat av hela direkt föregående meddelandet. /Stugsittaren
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Den byglingen är borta, vart tar de båda trådarna vägen som går från byglingen?

Har instruktionsboken, tycker dock att den är lite otydlig.

Tror att jag har processor 5.03.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hoppas att du förstår vilken "kloss" jag menar.Det är den lilla som ligger nedanför den vita med trådarna.Den med trådarna går ner till en s.k.Triac och har med varmluftständningen att göra.Har du sådan?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

stingray skrev:Har nu kört i en dryg vecka och snittar ungefär 9 kg/dygn. Jämfört med er andra så är det ju ganska mycket. Antar att lite går att spara genom att justera in den ordentligt, har ju bara tryckt in den ch sdan slagit på on-knappen.

En sak jag tänkt på är att den aldrig går över i lågfartsläge utan hela tiden går för fullt. Blir ju "enorma" lågor när den går för fullt.
Vad kan detta bero på tror ni?
Tycker inte det låter så farligt, förbrukningen kan du inte jämföra med andra, dels så får man ta boyta, typ av hus, isolerad vind, duschande ungdomar etc.
Väderförhållanden om du bor i norr eller söder, sedan går det alltid att trimma ner förbrukningen och bara det är en utmaning som man inte vill förlora.

Lycka till med din anläggning!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

oops såg nu vilken kloss det var du menade, var ju den lilla jämte det gällde. Nåja klossen är i vilket fall som helst borta. Tror ni att det funkar att tex lite ugnsfolie och linda runt de båda "pinnarna" som bygling?

Tror att min brännare är ombyggd för varmluftständning. sitter iallafall en värmespiral i den.

Jag har ju all värme till huset avstängt och bara jag å tanten som bor i det. Så det är ju ca 9 kg enbart för att hålla varmvattnet varmt.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Tror att du kan sätta ett flatstift rakt över stiften.Jag körde med summer på klossen och den gav signal mellan hålen,så det är en bygling.Har du spiral så har du s.k.varmluftständning.Tidigare så var det ett glödstift som åkte in i pelletsen.
Pelletseldare sen -00
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

ok ska testa med ett flatstift, tackar för hjälpen så länge.. :D
Skriv svar