Jag behöver inte såskskydd, jag har blixtlås!
Alvarligt talat... Till min solstyrning medföljde ett "åsk-skydd". Det består av en sockerbit i ett plasthölje. I sockerbiten sitter en liten komponent fastskruvad, ett transientskydd antar jag, har inte kollat så noga.
Tror också det stod att man skulle förbinda solfångarna med ett ordentligt jordspett men det har jag inte gjort.
Jag läste lite om åskledare och ska man göra det enligt alla konstens regler så är det tämligen avancerat. Det är inte bara en ledare från tak till mark. Det ska grävas ner en jordslinga runt hela huset. Strömmarna i ett blixnedslag kan orsaka ett spänningsfall i marken på 6000v/meter (tror jag det var). Har man ett hus som är 10 meter så blir det 60kV från gavel till gavel. Sedan ska telefon, antenner och elskåp ha en (bara en) gemensam jordpunkt och transientskydd. Alla metallföremål på husets utsida skulle jordas (borde även betyda fönsterbleck, fattar inte varför). Mm, mm ...
(fritt från minnet fyll gärna på eller rätta mig)
Men jag förstår din oro, jag tänker likadant. Hur ska man egentligen göra?
Vad kostar det att ta in en firma och göra ett ordentligt skydd? Att bara göra något halvdant tror jag inte på.
mvh