Nybörjarfrågor
Nybörjarfrågor
Hej
Har nyligen installerat en Biomatic 20+ och är helt ny på det här med pellets. Jag har gått igenom Thermia avdelningen för att hitta lite info då jag precis som Åland måste konfa min panna själv... säljaren var här men han sa att standard inställningarna var kanon och han gjorde inga mätningar:( Dock trevlig kille annars! (info: säljaren sålde endast grejerna, hade en VVS:are att dra rören och en elektriker att göra elen.) Givetvis har det dykt upp en mängd frågor.
Mina inledande frågor:
Kan jag utgå från Andrés inställningar i denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ht=%E5land när jag ställer in min panna? Det borde väl i alla fall vara bättre än standard?
Vilket börvärde är lämpligt på sommaren? Jag har 70 inställt nu... är det för högt? Vi konsumerar hyfsat med varmvatten då vi är 5 i familjen för tillfället (blir 6 i oktober).
Vilket börvärde kör ni på vintern?
Vad är mer viktigt att tänka på så här i början?
Jag är väldigt tacksam för svar samt ytterligare tips då detta forum är det enda jag har att luta mig emot för tillfället.[/url]
Har nyligen installerat en Biomatic 20+ och är helt ny på det här med pellets. Jag har gått igenom Thermia avdelningen för att hitta lite info då jag precis som Åland måste konfa min panna själv... säljaren var här men han sa att standard inställningarna var kanon och han gjorde inga mätningar:( Dock trevlig kille annars! (info: säljaren sålde endast grejerna, hade en VVS:are att dra rören och en elektriker att göra elen.) Givetvis har det dykt upp en mängd frågor.
Mina inledande frågor:
Kan jag utgå från Andrés inställningar i denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ht=%E5land när jag ställer in min panna? Det borde väl i alla fall vara bättre än standard?
Vilket börvärde är lämpligt på sommaren? Jag har 70 inställt nu... är det för högt? Vi konsumerar hyfsat med varmvatten då vi är 5 i familjen för tillfället (blir 6 i oktober).
Vilket börvärde kör ni på vintern?
Vad är mer viktigt att tänka på så här i början?
Jag är väldigt tacksam för svar samt ytterligare tips då detta forum är det enda jag har att luta mig emot för tillfället.[/url]
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Kul att det är fler som fortfarande törs satsa på pellets
Välkommen!
Andre har koll på det mesta vad det gäller pellets
Tänk bara på att det är speciellt att elda på sommaren, sämre drag etc. Så det kan tänkas att din panna beter sig olika sommar och vinter.
Håll koll på färgen på sotet och aska i din panna, det ger en indikation om du har för mycket eller för lite luft / matning.
Jag har 85° som börvärde sommar som vinter, jag gillar att ha tillgång till mycket varmvatten
På sommaren kör jag utan glödhållning. Och jag har en hystres på 20°, pannan startar igen när vattnet är 65°. På sommaren så går pannan upp till 90°... Den stannar, (slutar elda) vid 85°. Men då det inte är nått värmeuttag från pannan så fortsätter den att stiga i temperatur, då den sista pellets som ligger i koppen brinner upp.
I vinter tycker jag nog att du ska fundera på om du inte ska anlita någon som kan komma och göra en riktig rökgasanalys åt dig.
Lyka till med allt!
Och fråga på om det är nått du undrar.

Andre har koll på det mesta vad det gäller pellets

Tänk bara på att det är speciellt att elda på sommaren, sämre drag etc. Så det kan tänkas att din panna beter sig olika sommar och vinter.
Håll koll på färgen på sotet och aska i din panna, det ger en indikation om du har för mycket eller för lite luft / matning.
Jag har 85° som börvärde sommar som vinter, jag gillar att ha tillgång till mycket varmvatten

På sommaren kör jag utan glödhållning. Och jag har en hystres på 20°, pannan startar igen när vattnet är 65°. På sommaren så går pannan upp till 90°... Den stannar, (slutar elda) vid 85°. Men då det inte är nått värmeuttag från pannan så fortsätter den att stiga i temperatur, då den sista pellets som ligger i koppen brinner upp.
I vinter tycker jag nog att du ska fundera på om du inte ska anlita någon som kan komma och göra en riktig rökgasanalys åt dig.
Lyka till med allt!
Och fråga på om det är nått du undrar.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Tack för infon! Jag ska kolla om det finns någon här på Åland som kan göra en sådan analys. Har ingen aning fakrtiskt...
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Hej igen!
På displayen på Biomatic pannan går det att se pelletsförbrukningen. Min säljare sa att jag måste mäta upp hur mycket skruven kan mata på en timme och lägga in det för att siffrorna ska stämma. Är det externskruven som han menar?
På displayen på Biomatic pannan går det att se pelletsförbrukningen. Min säljare sa att jag måste mäta upp hur mycket skruven kan mata på en timme och lägga in det för att siffrorna ska stämma. Är det externskruven som han menar?
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Han menar den externa skruven. Jag lät den gå i sex eller tio minuter och vägde, sen räknade jag ut vad den matar i timmen.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hör med sotaren, Ibland kan dom utföra rökgasanalys (våran gör det iaf)LoonQ skrev:Tack för infon! Jag ska kolla om det finns någon här på Åland som kan göra en sådan analys. Har ingen aning fakrtiskt...
Bara du får tag på nån som har instrument så kan ju du om inte annat ändra värdena..
Oftast hamnar du rätt nära med mina värden sen kan det måsta ändras nån % på matning/fläkt, 1% fläkt gör lika mycket som 2-3% matning..
Alla Biomatic/bequem jag justerat har haft för mycket fläkt/låg Co2..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tack för all hjälp! Jag ska ner i pannrummet imorgon kväll och mäta upp matningen. Sotarn skall också snart komma så jag ska kolla med honom då.
Var ner och ändrade lite inställningar idag. De värden som var inställda var:
min matning 0 fläkt 36
låg matning 70 fläkt 36
hög matning 70 fläkt 36
Ändrade utifrån Andrés inställningar i tidigare nämnd tråd. Jag såg också att den aldrig kört på min... beror det på inställningarna (matning 0) eller måste jag aktivera det läget någon annanstans också?
Förövrigt är det kul med hjälp hemmifrån (Uppväxt i Orsa, Dalarna, pluggade 3 år i Ume)! Som äkta båtflykting från väst värmer det:)
Var ner och ändrade lite inställningar idag. De värden som var inställda var:
min matning 0 fläkt 36
låg matning 70 fläkt 36
hög matning 70 fläkt 36
Ändrade utifrån Andrés inställningar i tidigare nämnd tråd. Jag såg också att den aldrig kört på min... beror det på inställningarna (matning 0) eller måste jag aktivera det läget någon annanstans också?
Förövrigt är det kul med hjälp hemmifrån (Uppväxt i Orsa, Dalarna, pluggade 3 år i Ume)! Som äkta båtflykting från väst värmer det:)
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Då var matningen uppmätt, 11,7kg i timmen fick jag det till. Är det normalt och räcker det på vintern med? Det mesta verkar vara ok så vitt jag (newbe) kan se... askan har blivit gråare och utan oförbrända pelletsar i sen jag ändrade effekt inställningarna (från början var askan svart med pelletsar i). Förbrukningen ligger på 3,5kg per dag enligt pannan (har inget att jämföra med men det är ju ingen mängd).
Dock finns ett problem: Trots att jag har shunten på 0 släpper den igenom 40 grader!!! Inget problem nu på sommaren då jag kan stänga stigare samt retur men då det börjar svalna vill man ju kunna reglera lite. Det kan ju inte vara normalt att 40 är min värdet??... vad skulle då hända om man hade golvvärme... säljaren säger att det kan bero på luft i systemet men det verkar ju konstigt eller? Han påstår att shunten omöjligt kan vara sönder då det är en så enkel konstruktion med kulventil men han ska dock fixa fram en ny ändå har han lovat. Vi får väl se hur det går med den nya... annars får jag väl ta den gamla shunten från oljepannan. Den hade dock en annan konstruktion (inte kulventil) mer som en vanlig ventil typ??? som stängs stegvis beroende på hur jag rattar. Vad den tekniken heter vet jag ej men funkade den tidigare borde den väl göra det nu med.
Dock finns ett problem: Trots att jag har shunten på 0 släpper den igenom 40 grader!!! Inget problem nu på sommaren då jag kan stänga stigare samt retur men då det börjar svalna vill man ju kunna reglera lite. Det kan ju inte vara normalt att 40 är min värdet??... vad skulle då hända om man hade golvvärme... säljaren säger att det kan bero på luft i systemet men det verkar ju konstigt eller? Han påstår att shunten omöjligt kan vara sönder då det är en så enkel konstruktion med kulventil men han ska dock fixa fram en ny ändå har han lovat. Vi får väl se hur det går med den nya... annars får jag väl ta den gamla shunten från oljepannan. Den hade dock en annan konstruktion (inte kulventil) mer som en vanlig ventil typ??? som stängs stegvis beroende på hur jag rattar. Vad den tekniken heter vet jag ej men funkade den tidigare borde den väl göra det nu med.
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
-
- Pannrumstomte!
Det kan vara normalt om alla termostater sär stängda. Då är det inget flöde och det kanske tom bara är rören och vattnet som leder värme från pannan (beroende på hur långt ifrån pannan givaren sitter). Kolla att du har minst en slinga öppen när du mäter.LoonQ skrev: Det kan ju inte vara normalt att 40 är min värdet??
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ok, men när jag mätt har jag haft stigare samt retur öppna samt cirkpumpen igång.. (dock inte på fullt men det har jag aldrig). Det enda som händer är att tempen på returen lägger sig lägre då vattnet cirkulerar...
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
11,7 kg pellets/timLoonQ skrev:Då var matningen uppmätt, 11,7kg i timmen fick jag det till. Är det normalt och räcker det på vintern med? Det mesta verkar vara ok så vitt jag (newbe) kan se... askan har blivit gråare och utan oförbrända pelletsar i sen jag ändrade effekt inställningarna (från början var askan svart med pelletsar i). Förbrukningen ligger på 3,5kg per dag enligt pannan (har inget att jämföra med men det är ju ingen mängd).

Det gör ca 56 kW så det kam inte stämma el menade du 11,7 kW???
3,5 kg/dygn kan nog stämma, Har du mätt upp externskruven så du vet matningsfaktor så stämmer det rätt ok..
Har du kollat så shuntmotorn är rätt monterad, Då den är stängd ska även shunten vara det men om den är satt fel på axeln så är shunten öppen fast motorn är i stängt läge.. Som det är nu ska det inte va iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
11,7 kg/h är externmatningen ursäkta om jag var otydlig. På shunten har jag ej monterat motor än... så den är manuellt ställd på noll.
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ok då blev det en annan sak..
Hmm med shunten manuellt ställd på 0 ska det inte komma 40° vatten från den, En ny shunt bör ju va hyfsat tät iaf..
Den kanske är ett halv varv fel el nått, Du kan ju testa att vrida den för att kolla om den går få tätt..

Hmm med shunten manuellt ställd på 0 ska det inte komma 40° vatten från den, En ny shunt bör ju va hyfsat tät iaf..
Den kanske är ett halv varv fel el nått, Du kan ju testa att vrida den för att kolla om den går få tätt..
Jepp ska prova lite... och får jag inte det att fungera så kommer det i alla fall en ny i veckan... som fungerar, peppar, peppar:)
Sen ska jag bara dit med draglucka samt mitt MAFA Villa Ute förråd så borde det börja likna något:) Är dock lite orolig efter alla skriverier om flexskruvar som går av... min är 6 meter och kommer att gå från uteförrådet till inneförrådet. Den kommer att vara rak men med 45 graders stigning från uteförrådet till pannrumstaket. Håll tummarna för att den håller mer än 2 år i alla fall...
Sen ska jag bara dit med draglucka samt mitt MAFA Villa Ute förråd så borde det börja likna något:) Är dock lite orolig efter alla skriverier om flexskruvar som går av... min är 6 meter och kommer att gå från uteförrådet till inneförrådet. Den kommer att vara rak men med 45 graders stigning från uteförrådet till pannrumstaket. Håll tummarna för att den håller mer än 2 år i alla fall...
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg