HJELP! HVILKEN TYPE PELLETSBRENNER I GAMMEL CTC265B???

Skriv svar
baltazar
Ungskog

HJELP! HVILKEN TYPE PELLETSBRENNER I GAMMEL CTC265B???

Inlägg av baltazar »

Tror jeg går for en Tb-mini eller en janfire flex-a......Janfire har montør ikkje langt herifrå! Det er kanskje ingen heksekunst å sette inn en slik brenner selv? Kanskje bør brenner vere enkel slik at ein unngår masse krøll med innstillinger ol. Er det noen som har noen innvendinger mot disse to merkene av brennere??? har tenkt å bruke en 200 liters plast tønne til lager..Hvilken type pellets størrelse bruker dere?? 6mm eller 8mm? Det blir vel billigere å kjøpe 8 mm i storsekk gjerne!?
1972 CTC 265B , snart med pelletsbrenner?!
Hus fra 1972 med 115m2 i to etasjer. 2 voksne og 3 barn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har själv en Janfire NH (av självklara skäl, se min signatur) i en 265B. Jag monterade den själv, förvisso är jag mycket händig och har verktyg men för monteringen behövde jag min vinkelslip för att skära till "luckan" jag fick med, ett borr med borrmaskin till att borra hål till de 4 monteringsskruv (lucka <-> panna) och en lagom skruvmejsel till att koppla elen (jepp, jag gjorde det själv, har "nödvändigt kunnande").

Det knepigaste var att montera mitt veckoförråd (K-Silo) och det gick ganska snabbt ändå.

Injustering har jag gjort efter sur mycket det sotade, hur snabbt den värmde upp vattnet och allmänt "på känn", injusteringen är mest på volymvikten men även lite på fläktens hastighet på de lägsta effektnivåer, jag har ju tillgång till alla PC-verktyg till det då det är jag som tillverkar de program.

Och ja, jag är partisk men det ändrar inte faktum: har kört som en klocka sedan 22/12-2005! Har varit utsatt för en massa test, olika programversioner varav vissa har haft "enstaka problem" men jag har aldrig haft det kallt i huset och jag har ingen annan uppvärmningskälla än brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
baltazar
Ungskog

Inlägg av baltazar »

hva er forskjellen på flex-a og nh?? er det mykje sårbare, bevegelige deler??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Forskellen er stor.

Flex-A ä er den "gamle" som kan brænde men som skal renses manuelt.

NH'n er den "nye" som har automatisk udrensning, det er underdelen af brændekoppen som kan køres frem og tilbage og det styres helt automatisk. Jeg kan skrive side op og side ned om hvor god den er men jeg er partisk: jeg fik jobbet med at designe elektroniken efter Janfires ønskemål og jeg har lavet alle programmer til brænderen efter Janfires specifikationer.

MEN min brændere har som sagt kørt perfekt siden installationen.

Jag har mærket den fordel at askeskrapen "presser ind" asken, det betyder at jeg kan nøjes med at tømme fyret for aske hver 800kg pellets... men det er helt OK at gøre det oftere, i en CTC265B er der ikke så meget plads til aske jo.

Jeg har testet "bare for at vide" og når den har brændt ca: 1200kg pellets uden at blive renset begynder den at give højere modtryk = helt fuld!

Dette kan en Flex-A ikke og nok ingen anden brændere heller, man bør dog tømme oftere, jeg har bare testet hvor grænsen går.
Är inte PK!
baltazar
Ungskog

Inlägg av baltazar »

her i norge koster nh'en ca 4500 mer enn flex-a.. er det verdt den forskjellen?? har du noen erfaring med andre bra brennere??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Alvorligt: JEG kan jo ikke svare på "om det er vert det"! Jeg ved hvad en NH kan og hvad der er i gang og Flex-A er ikke i nærheden så for mig er der ingen tvivel: NH!

Og nej, jeg har kun haft NH men jeg har snakket med et antal Flex-A anvendere og deres erfaring.

Og jeg er partisk pga. min dybe inblanding i NH'en.
Är inte PK!
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Jag kör med TB-mini i en CTC-171B. Har ett köpt föråd som rymmer ca:25 säckar. TB-brännaren är enkel och driftsäker,inte mycket som kan krångla. Min har bara gått i ett par år nu. Inställningen är enkel,välj efekt och justerar luftmängden tills lågan ser fin ut. Förådet är stort nog för att klara ett par veckor utan påfyllning,viktigt om man åker bort eller dy. Frånsett uraskningen och pelletspåfyllningen som jag lägger en halvtimme på varje vecka så har det varit mindre besvär än med den tidigare oljeeldningen och det luktar bättre i källaren. MVH HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Jag kör med TB-mini i en CTC-171B. Har ett köpt föråd som rymmer ca:25 säckar. TB-brännaren är enkel och driftsäker,inte mycket som kan krångla. Min har bara gått i ett par år nu. Inställningen är enkel,välj efekt och justerar luftmängden tills lågan ser fin ut. Förådet är stort nog för att klara ett par veckor utan påfyllning,viktigt om man åker bort eller dy. Frånsett uraskningen och pelletspåfyllningen som jag lägger en halvtimme på varje vecka så har det varit mindre besvär än med den tidigare oljeeldningen och det luktar bättre i källaren. MVH HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Mitt firma får nå tilsendt et par Ulma 2000 brennere til kunder i Norge.
Om denne brenner er aktuell for deg, kan du ta kontakt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar