sekundärluft i en exonom panna

Här diskuteras allt kring vedeldning
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

På frågan :Har du en löstagbar plåt mellan eldstäderna?

Japp! Det sitter en baffel vid det övre hålet mellan oljesidan/vedsidan.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Bra ! Då vet jag vilken panna du har . Vi gjorde en ombyggnad på denna panna du har och byggde om den till underförbränning. Vi gjorde detta om jag inte mins fel i början på 90-talet. Våran ombyggnads princip var att tvinga ned rögkaserna från vedsidan till under delen på oljesidan och upp igen via oljeeldstaden. Vi gjorde även dessa tester och ombyggnader på andra pannor.

Ombyggnaden gör även att med vald panna kommer att klarar dagens miljö krav, om man eldar mot ackumulatortank. Promlemet för mig var att veta vilken panna du har. Vissa heter Exonom A-20 det finns även Euronom A-25 men är tydligen samma panna. ( U betyder utan beredare )
( F betyder förådsberedare ) ( B betyder beredare )

Ombyggnadslänken hittar du här http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... teknik.PDF

Ved Profilen..
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Intressant läsning. :) :cheers:

Tackar för det..
Synd att bilderna inte var så bra på just exonompannan.
Hur ska vinkelplåten se ut??
Hur får jag tag i keramiska delarna. Antar att det finns att köpa större plattor. Som man kan forma till. Men hur enkelt är det att göra ett roster i keramik.??

Det vore kul att prova detta. Men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Finns det några ritningar på de grejer som ska sättas i pannan??
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Ruben ! Det med underförbränning har jag redan testat med modernt rökgas instrument för ca 30 år sedan med dålig resultat :?:

Modernt rökgasinstrument för 30 år sedan :?:

Ved Profilen.....
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

deasstore skrev:Intressant läsning. :) :cheers:

Tackar för det..
Synd att bilderna inte var så bra på just exonompannan.
Hur ska vinkelplåten se ut??
Hur får jag tag i keramiska delarna. Antar att det finns att köpa större plattor. Som man kan forma till. Men hur enkelt är det att göra ett roster i keramik.??

Det vore kul att prova detta. Men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Finns det några ritningar på de grejer som ska sättas i pannan??
Du behöver inte göra roster i keramik, du behöver bara bygga rökgasstyrningen nedåt i pannan som bilden visar, bygg med vanligt eldfast tegel,lätt att kapa och forma med vanlig såg eller vinkelslip. Dessa pannor är lite olika i eldstads djup / bredd etc...så några mått finns inte.
Jag har ingen bra bild på hur plåten skall se ut. Men om du tänker lite själv så kan du klura ut det :lol: . Det gäller att göra plåten så att denna stänger överförbränningen i pannan.

Jag skall se om jag kan ordna några fejkade bilder åt dig så att du får en klarare bild hur det kan se ut i en Exonom panna / Euronom panna med vårat ombyggnads förslag.

P.s Rökgastemperaturen är med din panna i nuläget om du eldar med ved ca: 350 till 500 grader. Med vårat ombyggnads förslag blir rökgastemperaturen sänkt till ca: 200 till 250 grader.
Förbränningsverkningsgraden ökar från ca: 60% till / 75-80 % Beroende på handhavande och skorstenshöjd.........Acktank. Osv...


Ved Profilen..
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Ved Profilen

Skulle inte EPD lådan vara aktuell eller modern, efter som denna sälj fortfarande på marknaden ?
Rätt skött är den säkrare på att visa rätt värden
har jag konstaterat.

http://www.comfort-control.se/produkt_b.php?pid=100

Mät värdena stämmer det har jag jämfört med nyare digitalt rökgas instrument.

Fördelen med elektroniskt mätinstrument är att vi kan se förändringen direkt vid intrimmningen.



MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 14 sep, 2008 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jo visst :!: Men den mäter bara Co2 / Rökgastemp / Sottal :?: Sotalsmätning mäts inte längre i dag. Kalibreringen är dålig :?: Sen får man gå in i diagram / tabeller för att utläsa verkningsgraden :!: Dåligt tycker jag när det finns bättre teknik i dagens läge .

Om du jämför med dagens instrument som mäter: Co2 / Co / O2 / verkningsgrad / Rökgastemp / Ogc = (organisk bunden kol ) Nox / samt outspädd C0 . EPD LÅDAN ÄR UTE FÖR LÄNGE SEDAN. Jag har själv arbetat med EPD-Lådan.

Min åsikt :!: Off To P Tyvärr..... No more discussions !!!!!

Ved Profilen..
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp! Tänker lite själv.. Det har jag gjort hela tiden.=)

Men det underlättar om det redan fanns ritning eller liknande för att göra dess ändringar.
Det jag undrar lite över är om den eldfasta plattan som ligger på tvären. Ska har spår eller hål i sig så att primärluften kommer igenom den. (likt ett roster) Eller är dessa bara hela plattor? (eldfast tegel)

Sedan har jag pelletsbrännaren där oljeluckan är. Funderar på att bygga en svängarm. Så att jag kan svänga ut pelletsbrännaren.
Tänkte sedan att jag ska bygga en plåt där jag sätter fast ett rör i mitten.
(Röret ska ha skåror enl det förslag som ni har gjort. )
Ja du förstår nog hur jag menar. =9
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Hello ! Det är bara hela plattor som man bygger styrningen nedåt med.
Om jag inte mins helt fel, så skiftade vi luckorna på ved sidan så att den luckan med draget på hamnade överst som Primärlufts intag.

Jag har ritningarna / orginal foldern någonstans frågan är bara var?
Jag skall kolla!!

Ved Profilen
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Denna tråd är väldigt intressant då jag har samma panna.

Skifta luckorna går säkert bra, för de verkar ha samma dimensioner.
Den tvärgående plattan måste ju placeras i underkant av den övre luckan eftersom underkanten av kanalen från oljedelen är placerad där, hur lägger man i ved då och hur tar sig primärluften till förbränningsutrymmet?

Sen undrar jag varför man inte kan behålla det befintliga rostret. Den undre kanalen till oljedelen är placerad precis ovanför rostret så kan det inte vara bra att ha kvar det då så det finns ett askutrymme?
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

köp en riktig vedpanna verkar enklare :wink:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

hehe!! kanske det. :D

Fast det verkar inte vara så svårt.. Bara man vet hur man ska göra.=)
Detta klara jag av. Men att byta panna. nää! är varken elektriker eller rörmockare. Så jag provar detta först. :lol:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

I dag har jag varit och tagit foton hos en villaägare som har byggt om denna panna till omvändförbränning. Det var bara det att när jag kom dit var det full fyr i pannan , så jag kunde bara fota pannans utsida.

Jag skall dit igen i morgon och fota inuti pannan så ni får se hur han har gjort. Lägger sedan ut bilderna i denna tråd. Denna villa ägare har gjort tvärt om mot den test som vi gjorde , han eldar på oljebrännar sidan och styr in rökgaserna till veddelens underdel och ut denna väg i stället. Denna lösning är nog enklare.

Bara mina bilder kommer ut så ser ni hur man kan göra.

Ved Profilen....
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

I dag har jag varit och tagit foton hos en villaägare som har byggt om denna panna till omvändförbränning. Det var bara det att när jag kom dit var det full fyr i pannan , så jag kunde bara fota pannans utsida. Luckornas placering e.t.c ....

Jag skall dit igen i morgon och fota inuti pannan så ni får se hur han har gjort. Lägger sedan ut bilderna i denna tråd. Denna villa ägare har gjort tvärt om mot den test som vi gjorde , han eldar på oljebrännar sidan och styr in rökgaserna till veddelens underdel och ut denna väg i stället. Denna lösning är nog enklare.

Bara mina bilder kommer ut så ser ni hur man kan göra.

Ved Profilen....[/quote]
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

I dag har jag varit och tagit foton hos en villaägare som har byggt om denna panna till omvändförbränning. Det var bara det att när jag kom dit var det full fyr i pannan , så jag kunde bara fota pannans utsida. Luckornas placering e.t.c .... En bild på förbränningen finns ......

Jag skall dit igen i morgon och fota inuti pannan så ni får se hur han har gjort. Lägger sedan ut bilderna i denna tråd. Denna villa ägare har gjort tvärt om mot den test som vi gjorde , han eldar på oljebrännar sidan och styr in rökgaserna till veddelens underdel och ut denna väg i stället. Denna lösning är nog enklare.

Bara mina bilder kommer ut så ser ni hur man kan göra.

Ved Profilen....
Senast redigerad av Ved Profilen den mån 15 sep, 2008 18:44, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar