VEDFYRING I CTC265B
VEDFYRING I CTC265B
Er det noen som har erfaring med vedfyring i en ctc 265b kjele?? veit at ein bør ha akkumulatortank med tanke på vedfyring men........har brukt den til endel fyring med ved, har ikkje vedbaffelen så røkgassene blir svært høge under fyring 500+ 'c.... er det noen som har bilde av vedbaffelen??
265:an är i stort sett värdelös att elda med ved i, nästan allting går ut i skorstenen men visst, med en ackumulatortank så kan det funka hjälpligt men räkna med rätt usel verkningsgrad (och 500 grader i rökröret).
Utan ack.tank så är det totalt meningslöst att elda med ved i en 265:a, jag har inga bilder på baffeln (har inte den kvar), men det är möjligt att jag har kvar pappret som följde med och där är en tecknad skiss på baffeln, det är en konisk U-balk som man sticker in i kanalen upp till rökröret.
Utan ack.tank så är det totalt meningslöst att elda med ved i en 265:a, jag har inga bilder på baffeln (har inte den kvar), men det är möjligt att jag har kvar pappret som följde med och där är en tecknad skiss på baffeln, det är en konisk U-balk som man sticker in i kanalen upp till rökröret.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hej
Här skickar jag lite tips i ved eldning.
titta in på länken nedan !
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7234
MVH
Ruben
Här skickar jag lite tips i ved eldning.
titta in på länken nedan !
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7234
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
-
- Pannrumstomte!
Ja, temperaturen blir lägre men ska du ner under 350 grader så får du snålelda rätt ordentligt och då får du ingen vettig förbränning.skal tro om røkgasstempen vil falle vesentlig med denne baffelen montert i??
Hej micke_932
Jag vill rätta dig lite angående rätt förbränning.....
Tänder man en överförbränningspanna som jag funnit är det bästa sättet
att tända upp pannan på!
Lägg in grövre ved i botten fyll ej elstaden mer än max en tredje del
ink tänd veden ovanpå !
" VEM TÄNDER ETT STEARINLJUS I BOTTEN ???..... INGEN GÖR DET ELLER ?? "
Tänder man ovanpå vedinlägget då hettas inte hela vedförrådet upp och blir övertänt utan förgasas i jämnare och brinner ut långsamare och energi riktigare / miljövänligare / renare rökaser mm
Småskalig eldning med så rätt eldning/förbränning det gär att få med ved
OBS !!! om ved behöver läggas in ovanpå glöden !!!!
Lägg inte in mer än två till tre vedträ åt gången och låt dessa brinna ut !!
ELLER vänta tills glöden är helt slocknat så det går att starta upp
eldningen!! Med att TÄNDA OM PANNAN OVAN PÅ VED INLÄGGET !!
Jag lovar att denna eldnings metod sparar mycket ved !!!
Tänk på att ett stearin ljus har sotfri förbränning så länge veken inte är förlång !!! Vad händer när veken är förlång ?? Sotande låga ... eller hur??
Ett varför den sotar någon som vet ??
Svar: För mycket stearin och som ger för fet gas för att få rätt syre/gasblandning för att få ren förbränning.
Samma fenomen gäller vedförgasning !!!
MVH
Ruben
Jag vill rätta dig lite angående rätt förbränning.....
Tänder man en överförbränningspanna som jag funnit är det bästa sättet
att tända upp pannan på!
Lägg in grövre ved i botten fyll ej elstaden mer än max en tredje del
ink tänd veden ovanpå !
" VEM TÄNDER ETT STEARINLJUS I BOTTEN ???..... INGEN GÖR DET ELLER ?? "
Tänder man ovanpå vedinlägget då hettas inte hela vedförrådet upp och blir övertänt utan förgasas i jämnare och brinner ut långsamare och energi riktigare / miljövänligare / renare rökaser mm
Småskalig eldning med så rätt eldning/förbränning det gär att få med ved
OBS !!! om ved behöver läggas in ovanpå glöden !!!!
Lägg inte in mer än två till tre vedträ åt gången och låt dessa brinna ut !!
ELLER vänta tills glöden är helt slocknat så det går att starta upp
eldningen!! Med att TÄNDA OM PANNAN OVAN PÅ VED INLÄGGET !!
Jag lovar att denna eldnings metod sparar mycket ved !!!
Tänk på att ett stearin ljus har sotfri förbränning så länge veken inte är förlång !!! Vad händer när veken är förlång ?? Sotande låga ... eller hur??
Ett varför den sotar någon som vet ??
Svar: För mycket stearin och som ger för fet gas för att få rätt syre/gasblandning för att få ren förbränning.
Samma fenomen gäller vedförgasning !!!
MVH
Ruben
Vad jag sa var att om du eldar rätt upp och ner i en 265:a med vedbaffeln i så får du ungefär 400 grader i rökröret, det kan man lösa genom att strypa spjället och tilluften som bara den och då brinner det som säck med skit, du kan lägga in hur fint du vill och tända hur fanken du vill men om du inte stryper spället så att det i stort sett bara glöder och pyr där inne så får du långt över 350 grader vad du än gör.
Baltazar! Kanske kan du ge norska skidlanslaget tillbud om träning i köldhus. Nya träningsmetoder behövs ständigt. Höghöjdshus finns ju numera till och med i grekland.
Jag kan se för mig rubrikerna efter seger på femmilen i Calgary.
"Vedfyring i CTC265 greier norsk gull på 50 km."
Jag kan se för mig rubrikerna efter seger på femmilen i Calgary.
"Vedfyring i CTC265 greier norsk gull på 50 km."
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hej alla
här är ett tips på en ide om man har hög rögasteperatur
kan dena sänkas, titta gärna in på denna länk.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8435
mvh
Ruben
här är ett tips på en ide om man har hög rögasteperatur
kan dena sänkas, titta gärna in på denna länk.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8435
mvh
Ruben