Golvvärme shunt

Skriv svar
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Golvvärme shunt

Inlägg av Frippe »

Hej!

Håller på att bygga om och ut huset och passar samtidigt på att installera golvvärme i flera rum.
Jag har planerat för golvvärme fördelare med rumstermostater och en shunt för att få rätt temperatur i slingorna. Har titta runt på priser på golvvärmeshuntar och blivit förvånad över de i mitt tycke väldigt höga priserna.

Vad jag kan se är de enkelt uppbyggda och det borde inte vara så svårt att tillverka själv.

Finns det någon som kan ge mig lite tips eller rent av en ritning, instruktion på hur man kan tillverka själv?

Tack på förhand!
MVH
Fredrik
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan lösa det med en vanlig shunt o en cirkpump oxå, Du behöver en shuntstyrning till den o om det ska va inne/utegivare beror på om golvvärmen är ingjuten el i träbjälklag..
Ingjuten golvvärme är så trög att du måste/bör köra med utegivare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shuntstyrningen måste dessutom ha en funktion som begränsar maximala temperaturen ut till slingorna, då slingorna inte tål hur höga temperaturer som helst.
Nu har nog de flesta styrningar denna funktion men kanske inte alla så det gäller att kontrollera innan inköp.

Kör man sedan värmen med utegivare så måste varje slinga ha egen termostat. Använder man sig av innegivare så kan man utesluta slingtermostater och låta innegivaren styra temperaturen inne. Men det senare kräver ett väl injusterat system.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

harkling.......
Grabbar han har ju redan styrning(ERA 10). :lol:
http://www.termoventiler.se/default.asp ... 4&u2_ID=45
Är bara att ställa in parametrarna för framledningstemp och annat.

Men du är ute efter själva shunten va, sorry ingen info om hur man gör en egen.
Eller har du både radiatorer & golvvärme så att du måste shunta ner tempen till golv delen? I såna fall har jag för mig att Esbe visar detta i sin katalog och av vad jag kommer ihåg så är det en enkel vridande termoventil.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Inlägg av Frippe »

Hej och tack för svaren.

En bra idé med shuntstyrnningen. Jag har både shuntventil och pump liggande, behöver bara kompletera med automatiken.

Jag har ERA 10 inkopplad idag men den styr radiatorkretsen, huset är blandat med radiatorer och golvvärme, så det får i så fall bli två shuntstyrningar.

MVH
Fredrik
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
litreb
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 10 okt, 2008 17:40
Ort: Södra Älvsborg

Inlägg av litreb »

Kolla även in på Esbe´s blandningsventil VTA 320 för 20-45gr. Blir en enkel lösning med "få rörliga delar". Finna i olika anslutningsutföranden. Blir förmodligen billigare än att köpa en automatik till.
CTC 265B-74 m. VB Viking Bio.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Helt rätt, det blir nog den billigaste lösningen. Men inte den bästa.
Framledningstemperaturen måste justeras för hand, men kan man acceptera detta så är lösningen helt OK.
Vill man ha automatik så är det nog tyvärr så att det krävs ytterligare en shunt plus styrning till den......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Inlägg av Frippe »

Har kollat in blandarventilen från esbe och det verkar som en ok variant.

Tror att det kan fungera ganska bra eftersom jag desutom skall sköta varje enskild slinga med rumstermostat.

Tänkte tillverka egen fördealare med radiatiorventiler där jag monterar styrdonen för varje termostat.
Vad tror Ni, finns det någon med erfarenhet av kliknande?

MVH Fredrik
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Den här har jag till min gollvshuntstyrning, http://www.vvsguiden.se/catalog/?comman ... odeId=6166 Har två slingor som jag kan justera manuellt, påbyggbar fördelare.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Smidig för inkoppling av golvvärme i enskilda rum när man i övrigt har radiatorer i huset:
http://www.tourandersson.com/sv/Produkt ... golvvarme/
//Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Skriv svar