Combifire med motorstyrd spaksotning 25100:-

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Combifire med motorstyrd spaksotning 25100:-

Inlägg av André »

Såg denna sida http://www.byggosvetsteknik.se/pannor.htm
o den kostar 25100:-

Hmmm om den nu klarar vv produktionen??
Om den klarar de borde denna panna med en Bequem 15D va ett bra o prisvärt alternativ till biomaticen el?
Ev ta hål i sidan för brännaren..(bättre åtkomlighet??)
Vad nu de kostar.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Nu har du väl ändå läst lite väl fort André :wink:

Jag tolkar det som att SPAKSOTNING (antagligen muskeldriven) ingår för 25100:-. Däremot var det "dagspris" på den motorstyrda varianten.

...eller tolkar jag fel...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Charlie skrev:Nu har du väl ändå läst lite väl fort André :wink:

Jag tolkar det som att SPAKSOTNING (antagligen muskeldriven) ingår för 25100:-. Däremot var det "dagspris" på den motorstyrda varianten.

...eller tolkar jag fel...
Sorry.. :oops: du har så rätt så Charlie..
Vart nog lite väl i gasen över priset.. :) Speciellt då man läst detta http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Combifire med Bequem 15D fick bra resultat nästan som viessmann pannan.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

André skrev: Sorry.. :oops: du har så rätt så Charlie..
Vart nog lite väl i gasen över priset.. :) Speciellt då man läst detta http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Combifire med Bequem 15D fick bra resultat nästan som viessmann pannan.. :D
Det gör inget, hade själv sett den där sidan tidigare så jag var tvungen att kolla att det inte var jag som hade läst fel...

Å andra sida skulle "muskeldriven" spaksotning vara en klar fördel också. Egentligen kommer nog automatisk askurmatning ännu högre på önskelistan, men jag vet inte om det finns till combifire?

Annars tycker jag Combifire skulle vara klart intressant den dan man byter panna. Finns det ingen här på forumet som kör en sån och kan delge sina erfarenheter??
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Det verkar som Ozcar kör on combifire, men har problem med tappVV.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=968
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

André skrev: Sorry.. :oops: du har så rätt så Charlie..
Å andra sida skulle "muskeldriven" spaksotning vara en klar fördel också. Egentligen kommer nog automatisk askurmatning ännu högre på önskelistan, men jag vet inte om det finns till combifire?[/quote]

Jag tycks ha läst att de ska gå att få den med automatiskuraskning.. Men vart de va hmmm..
Men de ska väl inte va nå problem om man tar upp hål i sidan för brännaren... Då kan man modifierad luckan o sätta askutmatningen där..
Skulle tippa på att de kostar ca 3-4000:- att få de..

Det enda som verkar mindre bra med combifire är kanske hur den klarar vv produktionen?? Gillar inte detta med slingor :?
Hur lång är vv slingan i combifire o hur mycke vatten rymer pannan??
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Hej jag har en Combifire med sotningsspak.Otroligt lättskött,jag drar i spaken en gång i veckan.Varmvattnet är en aning klent i standardutförande,men jag har kopplat min vv-slinga till en separat vv-beredare,då blev det mycket bättre.Vv-beredaren har också solslinga i botten,så nu har jag även den inkopplad till solfångare på taket.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Sixten skrev:Hej jag har en Combifire med sotningsspak.Otroligt lättskött,jag drar i spaken en gång i veckan.Varmvattnet är en aning klent i standardutförande,men jag har kopplat min vv-slinga till en separat vv-beredare,då blev det mycket bättre.Vv-beredaren har också solslinga i botten,så nu har jag även den inkopplad till solfångare på taket.
Hade varit intressant med en bild på sotningsmekanismen...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Sixten skrev:Hej jag har en Combifire med sotningsspak.Otroligt lättskött,jag drar i spaken en gång i veckan.Varmvattnet är en aning klent i standardutförande,men jag har kopplat min vv-slinga till en separat vv-beredare,då blev det mycket bättre.Vv-beredaren har också solslinga i botten,så nu har jag även den inkopplad till solfångare på taket.
Vad kostade vv-beredaren o solfångarna??
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Jag köpte solfångarpaket med tank och allt från Uponor (P-märkt) för 20.000,sedan fick jag solfångarbidrag på 7.000,så det kostade 13.000.Men nu verkar det som att Uponor lagt av med solfångeri.Vet inte varför,min har i alla fall funkat utmärkt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Sixten skrev:Hej jag har en Combifire med sotningsspak.Otroligt lättskött,jag drar i spaken en gång i veckan.
Hur är den i övrigt att sota el är de bara dra i spaken o tömma aska som behöver göras?? Skrapar du eldstadsväggarna när du tömmer aska??
Hur är askutrymmet o hur ofta behöver du tömma aska = gärna om du vet hur många kg pellets de gått??
Finns de plats om man vill göra en asklåda??
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Jag drar som sagt i spaken en gång i veckan,samt öppnar luckan där brännaren sitter i.Där suger jag ut aska ur brännarkoppen.Jag har en Iwabo som ska rengöras varje vecka.Jag tömmer inte aska ur pannan eller skrapar väggarna.Det gör jag efer att ha eldat 800 kg pellets.På väggarna finns ett tunt sotlager,och utanpå det ljusgrå aska.Jag håller också koll på rökgastempen som stiger kanske 20-30 grader på veckan,innan jag dragit i spaken.
Skriv svar