Ackumulatortank eller inte.

Skriv svar
ickenyfiken
Späd planta

Ackumulatortank eller inte.

Inlägg av ickenyfiken »

Jag har ingen ackumulator tank men funderar på att installera en.
Har en ny Jokerpanna med Vikingbio brännare.

Är det värt att installera en ackumulatortank med tanke på vad det kostar?
Hur mycket pellets sparar man?
Hälsningar
Jesper
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Som jag fattar det så är det ingen affär att köra
ackumulator tank :roll:

Rätta mig om jag har fel :?
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
snillet
Pannrumstomte!

precis

Inlägg av snillet »

Så är det för de som BARA kör pellets.

För oss som har solfångare blir det ju en annan femma dock :D. Men jag t:ex kör bara halva min 500 liters tank mot pannan pga det jag läst i ÄFAB:s test av pellets mot acktank.

Ser inte någon större poäng att köra mot HELA tanken pga att det är tveksamt om man får högre systemverkningsgrad.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Jag kan tänka mig att skaffa ack.tank av två anledningar;
dels för att öka varmvattenkapaciteten och
dels för att få bättre ekonomi på sommarhalvåret då man bara eldar för att få varmvatten, detta har diskuterats tidigare bla här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=514
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

När jag svetsade ihop mina två st.800l. tankar i mitten på nittiotalet så läste jag någonstans att om man isolerar med mineralull så skulle man ha 30cm. tjock isolering, så det blev det på sidorna och toppen. Undertill 10cm. Nu i detta ögonblick var jag och mätte temp innanför plåten som omsluter tankarna, 1cm in i isoleringen 19-20gr. I tankarna så är det 75gr. strax under toppen och 16gr. i pannrummet. Personligen tycker jag att 10-15 cm. mineralull låter lite när man kanske ligger på 80-95 grader i tankarna/ tanken.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

leifa.k, det lät som en välisolerad tank! Hur gjorde du för att täta skarvarna mellan isoleringen?
manin
Pannrumstomte!

Re: Ackumulatortank eller inte.

Inlägg av manin »

ickenyfiken skrev:Jag har ingen ackumulator tank men funderar på att installera en.

Är det du har värmebaron JOKER, så det är samma som min panna STAR fast en skillnad är vv-beredare och vv-växlare. Alltså är 300 L vatten.

Mitt hus är 160 m2 varmyta, byggd år -72 med standard 1½+källare, inga tillägg isolering, 2 glas, så har jag inget acktank, det funger precis som oljebrännare jag hade före, så det klarar sig bra, ev haft badkar att fylla med vatten.

Om man funderar på solfångare senare så bör ha acktank. men själv kör jag med elpatron 4½kW under sommar.
Läs mer där ABSO inlägg http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=514

Förresten acktank kostar flera tusen lapp ända tio lakar.

Jag har läst här någonstans inlägg som säga att han körde med pellets 3 ggr per vecka till acktank under sommar, vilken jag tror var det 200 kr kostade det förbrukning, jämför med min elpatron som jag hade fått räkning (kvartalår) under somras var runt 800 kr mer än normal, inte helt säker, eftersom har inte egen elmätare för elpatron. och jag körde mycket stenskärare i somras, högtryckvatten. så är svårt bedöma räkningen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ason
Entusiast!
Kontakt:

Re: precis

Inlägg av ason »

snillet skrev:Så är det för de som BARA kör pellets.

För oss som har solfångare blir det ju en annan femma dock :D. Men jag t:ex kör bara halva min 500 liters tank mot pannan pga det jag läst i ÄFAB:s test av pellets mot acktank.

Ser inte någon större poäng att köra mot HELA tanken pga att det är tveksamt om man får högre systemverkningsgrad.
Jag som precis har övertalat mej själv att koppla in min 1000liter tank med tappvatten slingor och solslinga i...
men den kanske är förstor då...
Markus Andersson
Pannrumsfreak!!!

Re: precis

Inlägg av Roli »

Jag har en tank på 1800 liter som jag kör pellets mot. Men jag värmer inte hela tanken. Jag kan välja om jag vill värma de översta ca 300-350 litrarna eller de översta ca 450-500 liter samt hela tanken (de exakta volymerna har jag inte eftersom tankritningen ligger hemma). Det sista alternativet har jag dock aldrig utnyttjat.
Varför då så stort tank om man ändå bara värmer en liten del. Jo resterande är till för solfångaren samt att golvvärmen blandar om en "liten tank" väldigt lätt. Nu har den en stor "bottensats" att "röra om".
Värmen till golvslingorna kan tas ut från olika nivåer på tanken via en bivalent shunt (fyrvägsventil med två inlopp, ett utlopp och en returanslutning).

Dessutom har jag en panna, utan beredare och värmeväxlare, med en liten pannvolym på 55 liter. Vilket ger snabbare uppstart samt mindre vattenvolym som kyls när pannan står stilla (det som finns kvar efter självcirkulationen har tagit hand om "sin värme").
Senast redigerad av Roli den mån 26 apr, 2010 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

ABSO skrev:leifa.k, det lät som en välisolerad tank! Hur gjorde du för att täta skarvarna mellan isoleringen?

OOps, ser när jag gick igenom lite sidor att jag har missat att svara, inte meningen. Om jag inte minns alltför galet så lade jag flera skikt med skarvarna omlott. En sak jag vill poängtera också är att när man köper panna med skaplig effekt med tillhörande tank så brukar väl anslutningarna oftast bara vara 1". Mina tankar är paralellkopplade med 2" rör och på de 2" rörena gick jag på med 1" rörena från pannan, När pannan börjar ladda och vattnet går genom 1":s röret och fördelas ut till 2st 2":s rör så får jag ned vattnets hastighet så mycket att jag redan i 2":s rören får skiktning.
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Ackumulatortank eller inte.

Inlägg av pitch »

ickenyfiken skrev:Jag har ingen ackumulator tank men funderar på att installera en.

En fördel med ack-tank är ju att brännaren slipper starta så ofta och därmed går mer effetktivt.
För egen del har frugan önskemål om ack-tank eftersom vårt sovrum ligger ovanför pannrummet och har dålig ljudisolering nerifrån så hon vaknar när brännaren startar...Bionabrännaren har ju den finessen att kvarnen låter en hel del :(
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Skriv svar