Rökgastemplogg

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Rökgastemplogg

Inlägg av Wodda »

Jag har precis börjat logga min rökgastemperatur är det någon annan som gör det?
Vore kul att höra era erfarenheter.

Om mina loggningar stämmer så kan jag säga att det är ganska svårt att säga vad man har för rökgastemp. Den varierar friskt minst sagt.
Varje ilägg ser ut som en sockertopp med en pik och stegrande resp fallande temp på bägge sidor, ingen rak(vågrätt) linje alltså som man skulle kunna misstänka under timma 2 och 3 av 4. Att kolla på en rökgastermometer kan nog bara ge ett hum, beror väldigt mycket på när man kollar. Med pellets är det nog en annan sak för där är väl förbränningen ganska konstant.

Jag har bara 3 st eldningar att kolla på än så länge men det som varit mest förvånande är hur stor roll det spelar vad som läggs in och hur. Pannan verkar ge ifrån sig kWh som vanligt utan några speciella tendenser åt något håll.
Endast när veden har hängt sig eller draget genom pannan har hindrats går tempen upp och ner.
Borde det inte gå att få en jämnare eldcykel genom att styra fläktens hastighet, låt säga att man begränsar fläkten när den t.ex når 150°C. Optimalt vore ju att ha en rgt som endast är någon grad högre än vattnet.

Jag vet nog vilka "men" som kommer så det är lika bra att dra dom.

1) för låg temp kan skada din skorsten. jajajaja..........
2) förbränningen behöver ske vid minst 850°C....jajajajaja........

Tänk förbi dessa hinder dom är lösbara.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Hej.
Vad använder du för utrustning till rgt loggningen?
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Sjysst tanke som kanske kan utvecklas lite.
Om man styr fläktens hastighet efter bara rökgastempen kan det säkert bli en del fel speciellt om veden hänger upp sig.
Annars är det nog helt rätt att balansera brasan/fläkten mot rgt.

Det finns ju en del som labbar med lambda också. :wink:

Pelletseldning innebär också en hel del svängningar i avgastempen men med kortare intervall.
Pellets in var 20'sek
Ved in var 3'e timme.

JesperFordsons mojäng kanska kan utjämna tempen en del totalt sett, eller jag menar egentligen att man kanske kan utnyttja topparna till något nyttigt.

Också intresserad av vad du använder för utrustning för mätning av rgt.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Rayyan
Pannrumsnisse!

Re: Rökgastemplogg

Inlägg av Rayyan »

Wodda skrev:Jag har precis börjat logga min rökgastemperatur är det någon annan som gör det?
Vore kul att höra era erfarenheter.

Om mina loggningar stämmer så kan jag säga att det är ganska svårt att säga vad man har för rökgastemp. Den varierar friskt minst sagt.
Varje ilägg ser ut som en sockertopp med en pik och stegrande resp fallande temp på bägge sidor, ingen rak(vågrätt) linje alltså som man skulle kunna misstänka under timma 2 och 3 av 4
Hur mycket upp och hur mycket ner?
Ännu bättre, fixa in en bild på loggningen som du gjort tidigare.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Mätningen görs av en pt 1000(placerad vid tubernas utlopp) inkopplad i UVR1611(PLC). Alltså min normala styrenhet för allt som har med värmesystemet att göra men det börjar bli trångt om plats. 8)

Lambdan LC1 är beställd
8) 8) 8) 8) 8) 8) :lol:

Fan va kul det ska bli.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Lägger strax ut en bild.
1 ilägget var nästan fullt andra ilägget ca halvfullt.

Den lila linjen visar rökgastemperaturen.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Rayyan skrev:Sjysst tanke som kanske kan utvecklas lite.
Om man styr fläktens hastighet efter bara rökgastempen kan det säkert bli en del fel speciellt om veden hänger upp sig.
Annars är det nog helt rätt att balansera brasan/fläkten mot rgt.
Ofta när veden hängt sig för mig tar det slut på glödlagret inunder hängningen innan dessa hängningar brinner till så att dom ramlar ner. Ska bli kul att se om en sänkning av fläkten i dessa lägen kan hjälpa detta.
Kanske, kanske inte.
Har inte riktigt funderat ut hur jag vill ha allt men tanken ligger just nu på att låta rgt styra farten på fläkten och lambdan får styra om vem som ska få mest luft primär eller sekundär. Och varvtalstsyra pumpen till att hålla lämplig temperatur.

Jespers växlare är givetvis ett framtida mål, liksom moddning ala Åskar.
Men just nu är målet inriktat på att vrida ur veden så många kWh(inte kW) som möjligt och bädda framtida utveckling. Samt att jag måste fundera ut hur jag ska koppla lambdan helst mot UVR:en. Måste nog snart köpa en UVR till......

Har ni några bra funderingar om vad man skulle kunna göra så shoooot. :lol:
Åskar
Prima virke

Inlägg av Åskar »

Lambdan LC1 är beställd
Nu blir jag nyfiken wodda.. Vart har du beställt den och berätta gärna lite om hur den fungerar!

mvh
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Här
http://www.hqtec.se/pc-46-3-3795.aspx

Kan inte speciellt mycket idag om hur lambdor fungerar men jag har riktigt bra vänner som kan om man stöter på problem.
Bra info finns här (som du säkert läst):
http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... panna.html

Många länkar som länkar som länkar som länkar att plöja. :lol:
Åskar
Prima virke

Inlägg av Åskar »

Tackar!

Man kan till att börja med få se ett värde på rökgasen, hur man ligger till i alla fall. Man blir sugen.. :D

Ja tänk vad många länkar man länkat till.. :lol:
Skriv svar