rökgastemp i skorsten , grader/meter ?

Skriv svar
douglas72
Frö

rökgastemp i skorsten , grader/meter ?

Inlägg av douglas72 »

Har försökt få hjälp på andra forum, men här tror jag expertisen finns... :wink:

Det jag undrar över är hur rökgastempen förändras/sjunkter i temp, från utgång panna/kamin genom skorstenen;

Har sökt lite på nätet och hittat några siffror:

5-10 grader / meter för skorsten av stål
20-(35) grader / meter för murad skorsten

Självklart är ju dessa siffror ingen vetenskap, ingående gastemp,skorstenstemp, isolering, drag, kanaldimension osv... påverkar ju.
Men jag är ute efter en mellan-tummen-och-pekfingret siffra, för murad skorsten.

Någon som kan dela med sig av erfarenhet, eller kommentera siffrorna?
douglas72
Frö

Inlägg av douglas72 »

ett tillägg för att förklara frågeställningen;

Vi har installerat en kassett i en fd öppen spis och jag är nyfiken på utgående temp på rökgaserna, från kassetten. (inte så att jag skall trimma dessa på nåt sätt utan vill veta för att kunna sova gott map brandrisker. I vårat fall är det inte en låg temperatur jag är orolig för som vid trimmning av gastemp, utan snarare hög temp och brandrisk)

Eftersom vi inte tänkte på detta vid installationen så fick vi inte dit någon rökgastemermoter. Nu är allt igenmurat, kan inte komma åt att montera en termometer, och jag vill inte riva.

Tänkte istället mäta ovanifrån med en nedhängande termometer för att få ett referensvärde mellan "topp-temperatur" och "botten"-temperatur i skorstenen. Topp-temperaturen är ju ganska lätt att hålla koll på.
Innan jag ger mig på dessa mätningar hade det varit kul att veta "ungefär" vad man kan förvänta sig att det skall ligga på mellan-tummen-och-pekfinget.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Hej !

Ja, det här är lite frågan om...
Ett bra riktvärde på en Spisinsats är rökgastemp på 300-450 grader.
Men det beror verkligen på vad det är för modell. Grannen har en och där mäter han ca 220 grader vid normaleldning.

Har du en helstens-skorsten, så torde den klara detta om det inte ligger an trä någonstans, annat än genom bjälklag kanske då?
Det bästa du kan göra är att gå till sotaren och be dem göra en kontroll.
Om du bor så till att du vill hålla det hemligt för sotarn, så tycker jag att du ska starta en lördag morgon och elda på som bara den.
Elda en hel dag och spring sedan runt på vinden och överallt där du kommer åt och känn på skorstenen.
Tänk på att det kan ta 10-12 timmar (även längre) för en skorsten att uppnå sin stabila yt-temperatur.

Mvh
Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det brukar ju sägas att man räknar ut tempen med 80 grader plus 5 grader per meter skorsten, jag tror inte att typen av skorsten gör så stor skillnad på temperatursänkningen men som vanligt kan jag ha fel där.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Kanske lite utanför ämnet men ....
Med handboken tillkommer en beskrivning hur mycket kamin och skorsten skall tåla ...Min tror jag är uppstart max 2.5 kg ved sen 2 till 3 större vedträn ....skall räcka 1 timme innan nästa ilägg....En liten fingervisning i alla fall ....många kanske dundrar in spillvirke mm och sen 3-4 kg ved till en skorsten som skall max eldas med 1.5 kg/h..Elda lugnt 8)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar