Köpte hus i våras, och huset är uppvärmt av en Janfire Flex-A installerad -06 kopplad till en konverterad Albinpanna från 90-talet. Det har fungerat klockrent. Förra veckan vaknade vi hela familjen till en ovanligt kall morgon...
Kände på elementen och dom var iskalla. Knallade in i badrummet och vred på varmvattnet och det var knappt ens ljummet. Så det blev en liten inspektionsrunda ner till pannrummet.
Det visade sig att flamvakten på brännaren löst ut. Det blinkade rött omväxlande mellan dioderna "Termok." och "Elspiral" och en snabb koll i handboken för Janfirebrännaren erbjöd en uppsjö av olika felalternativ, allt från att tändspiralen pajat till att fläkten är felinställd. Så jag slog av hela systemet och började kolla lite närmare på det. Eftersom brännaren inte matade pellets till brännkammaren var jag hundra på att spån eller fukt slaggat igen internskruven så jag lossade luckan på ovansidan och tömde ur alla pellets ur matarkoppen.
Nejdå, det fanns inga ansamlingar eller korkar av pellets. Så då startade jag upp systemet igen. Pellets matades ner av externskruven och jag hörde klicket från tändspiralen. Någon minut senare stoppades allt och det började ånyo blinka rött på dioderna. Bort med luckan igen och kolla. Jag försökte vrida runt internskruven - till och med med den kraftigaste polygrip jag hade - men det var hopplöst för den rörde sig inte en millimeter, trots att jag tydligt kunde sa att det inte fanns någonting i varesig matarkopp eller "skruvhus" som kunde låsa den.
Dags att ringa till Janfire-servicekillarna...
Jag måste säga att jag är helnöjd med dom killarna! Dom kom ut och skruvade isär och mätte på säkringar och box utan att hitta något fel i elektroniken. Det visade sig slutligen att motorn till internskruven totalskurit och låst sig. Växellådan var hel men motorn var helt körd. Så jag fick den utbytt. Ett garantijobb som inte kostade mig en spänn, så jag var ju självklart nöjd. Killarna var dock förvånade för det var den första brännaren bland deras 1600 installationer där motorn till internskruven lagt av på det viset...
Med den nya motorn på plats fungerar brännaren återigen klanderfritt. Nu till min fundering: Det sista jag gjorde kvällen innan motorn torde ha gått sönder var att slå av systemet och rengöra (en standard veckovis sotdammsugning och rengöring av rosterplåt mm). Eftersom pannan uppenbarligen inte värmt vatten under hela natten så borde det innebära att motorn skulle ha lagt av efter att jag startade upp systemet efter rengöringen.
Kan det vara på det viset att jag slog av systemet "i fel ögonblick"? Dvs, att jag råkade fimpa strömmen till Janfire-brännaren i det ögonblick som motorn för matarskruven skulle börja/hade börjat arbeta så att motorn därför stannade i en 'kritisk tidpunkt' eller vad man ska kalla det?
När brukar ni stänga av era Janfire-brännare inför rengöring?
Jag vill ju ogärna att det ska hända igen och nu är det snart dags för rengöring igen, nämligen...
Historien om en internskruvsmotor...
Historien om en internskruvsmotor...
Janfire Flex-A -06, konverterad Albinpanna
jag stänger alltid av brännaren när jag sotar, och så misstänker jag att ägarna till vart fall 1599 av de andra janfire brännarna gör med...
om du inte skulle göra detta stannar brännaren i alla fall pga av microbrytaren känner av att du dragit ur brännaren ur pannan.
så fortsätt göra som du gjorde för sannolikheten att de skulle hända igen är ju inte särskilt stor.

om du inte skulle göra detta stannar brännaren i alla fall pga av microbrytaren känner av att du dragit ur brännaren ur pannan.
så fortsätt göra som du gjorde för sannolikheten att de skulle hända igen är ju inte särskilt stor.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Ja, jo naturligtvis stänger jag av brännaren när jag ska rengöra, men det jag menade var om det är i något speciellt läge man bör stänga av brännaren - exempelvis när den är i läge "Startklar"?
Så att man inte fimpar strömmen till brännaren precis när internskruven går igång...
Så att man inte fimpar strömmen till brännaren precis när internskruven går igång...
Janfire Flex-A -06, konverterad Albinpanna
Nej.
Det har slumpat sig så att den var "semi-trasig" och ATT du rörde vid brännaren fick den att rasa totalt, det kunde likaväl ha hänt 2 minuter senare.
Den exakta orsak till att den blev trasig ska hittas först, sedan ska man analysera hur det kan ske men kontentan blir det samma:
Det råkade ske just då.
Det har slumpat sig så att den var "semi-trasig" och ATT du rörde vid brännaren fick den att rasa totalt, det kunde likaväl ha hänt 2 minuter senare.
Den exakta orsak till att den blev trasig ska hittas först, sedan ska man analysera hur det kan ske men kontentan blir det samma:
Det råkade ske just då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!