Brunaktig aska
Brunaktig aska
Hej
Min aska som i somras var ljusgrå och fin har nu övergått till att vara brunaktig... dessutom blir det som "flak" av aska som sitter ihop i asklådan... dock finfördelas flaken lätt bara genom att dra i askomprimeraren. Ska jag minska matningen eller höja fläkten för att få askan grå igen? Nån som har någon teori?
Min aska som i somras var ljusgrå och fin har nu övergått till att vara brunaktig... dessutom blir det som "flak" av aska som sitter ihop i asklådan... dock finfördelas flaken lätt bara genom att dra i askomprimeraren. Ska jag minska matningen eller höja fläkten för att få askan grå igen? Nån som har någon teori?
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Hej LoonQ
Det verkar vara tjära som färgar askan brun du nämner flacks
dessa är tjära som torkar och flagnar / trillar ner i askan.
stämmer min teori är lösningen
minsk mängden pellets och öka förbränningsluften eller ett dera.
Förhållandet är samma som med oljebrännare som får förlite förbrännings luft i förhållande till bränsle.
här är skilnaden att felaktigt instäld oljebrännare sotar
men en pellets brännare kan producera tjära.
Det är min teori om ditt problem...
Mvh
Ruben
Det verkar vara tjära som färgar askan brun du nämner flacks
dessa är tjära som torkar och flagnar / trillar ner i askan.
stämmer min teori är lösningen
minsk mängden pellets och öka förbränningsluften eller ett dera.
Förhållandet är samma som med oljebrännare som får förlite förbrännings luft i förhållande till bränsle.
här är skilnaden att felaktigt instäld oljebrännare sotar
men en pellets brännare kan producera tjära.
Det är min teori om ditt problem...
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nu vet jag inte hur din brännare är justerad/inställd men det låter som att det är i hög läget som brännaren går fet (för lite luft)
I sommras gick den troligen bara på låg/min läget då inget värmebehov fans så det är det/dom högre effektlägena som behöver ändras..
Vad har du för inställningar?
Är det gjord nån rökgasanalys o är dessa gjorda i alla effekt lägen?
I sommras gick den troligen bara på låg/min läget då inget värmebehov fans så det är det/dom högre effektlägena som behöver ändras..
Vad har du för inställningar?
Är det gjord nån rökgasanalys o är dessa gjorda i alla effekt lägen?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ska skriva ner mina inställningar ikväll så kan jag lägga ut dem imorgon...
Det är ingen rökgasanalys gjord i något läge... pannan levererades på pall till mig så fick jag ordna resten själv; typiskt Åländskt tror jag... kul att sälja resten skiter vi i
Har kollat runt efter nån som kan göra analys och hittat ett par som säger sig kunna det trots att de inte brukar göra det på pelletspannor. Jag är dock lite tveksam, kan de verkligen eller är det bara slöseri med pengar...
Det är ingen rökgasanalys gjord i något läge... pannan levererades på pall till mig så fick jag ordna resten själv; typiskt Åländskt tror jag... kul att sälja resten skiter vi i

Har kollat runt efter nån som kan göra analys och hittat ett par som säger sig kunna det trots att de inte brukar göra det på pelletspannor. Jag är dock lite tveksam, kan de verkligen eller är det bara slöseri med pengar...
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Aha..
Har dom bara ett instrument så kan ju du resten, Man bör va hemma då detta ska göras för att se så att dom inte fuskar o ställer in brännaren i ett effektläge hursom helst..
Men du bör ändå kunna få till det rätt hyfsat ändå annars kan du ju köpa ett instrument själv liknande det jag har med vätska, kostar ca 3600:- + moms iof men vätskan kostar bara 125:-/fyllning o den klarar sej 6-10 månader på..
Har dom bara ett instrument så kan ju du resten, Man bör va hemma då detta ska göras för att se så att dom inte fuskar o ställer in brännaren i ett effektläge hursom helst..
Men du bör ändå kunna få till det rätt hyfsat ändå annars kan du ju köpa ett instrument själv liknande det jag har med vätska, kostar ca 3600:- + moms iof men vätskan kostar bara 125:-/fyllning o den klarar sej 6-10 månader på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kollade inställningarna i morse:) De är som följer:
MIN: Matning 37 Fläkt 27
LÅG: Matning 52 Fläkt 36
HÖG: Matning 80 Fläkt 36
Jag tror att MIN läget är ok då det fungerat bra hela sommaren... det är nog som nämnts ovan något av de andra (eller båda) som bör justeras. Såg i morse att den gick i hög läge efter min morgon dusch.
Jag har pannan ställd på 70 grader är det något som kan påverka eller bör ändras? Hur påverkar i så fall höjd temp i pannan förbrukningen?
MIN: Matning 37 Fläkt 27
LÅG: Matning 52 Fläkt 36
HÖG: Matning 80 Fläkt 36
Jag tror att MIN läget är ok då det fungerat bra hela sommaren... det är nog som nämnts ovan något av de andra (eller båda) som bör justeras. Såg i morse att den gick i hög läge efter min morgon dusch.
Jag har pannan ställd på 70 grader är det något som kan påverka eller bör ändras? Hur påverkar i så fall höjd temp i pannan förbrukningen?
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
http://www.comfort-control.se/produkt_b.php?pid=101
Den har jag..
Den har jag..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Lite ungefärliga värden till er som har problem
Min skruv 42 fläkt 26
Låg skruv 55 fläkt 30
Hög skruv 70 fläkt 34
Vill man ha högre effekt
Min skruv 42 fläkt 26
Låg skruv 62 fläkt 31
Hög skruv 82 fläkt 45
För att veta hur många kW brännaren är på så måste man väga pelletsen o mata den manuellt för att se vad den drar..
Värdena ovan är bara på ett ungefär
Min skruv 42 fläkt 26
Låg skruv 55 fläkt 30
Hög skruv 70 fläkt 34
Vill man ha högre effekt
Min skruv 42 fläkt 26
Låg skruv 62 fläkt 31
Hög skruv 82 fläkt 45
För att veta hur många kW brännaren är på så måste man väga pelletsen o mata den manuellt för att se vad den drar..
Värdena ovan är bara på ett ungefär
Tjänar man mycket på att inte köra på för hög effekt?
Hur ska man egentligen veta vad huset kräver?
Hur ska man egentligen veta vad huset kräver?
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg