Nackdelar med Biomatic+/20+

Skriv svar
olle67
Fröträd

Nackdelar med Biomatic+/20+

Inlägg av olle67 »

Jag letat igenom forumet ang Biomatic+/20+ och har inte hittat något negativt om pannan, har den inga nackdelar?
Vattenvolymen på pannan är bara 140 l, många andra pannor med VVX eller vattenslinga har en vattenvolym uppåt 200 l. Kan Biomaticen leverera tillräckligt med varmvatten?
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Klart den har naktdelar..! Det har alla pannor..

*Den är inte speciellt varm.. = värmer inte upp källaren så mycket.. Du kan lägga handen på den över allt..

*Den där utbukade saken "sköld:en" på framsidan är av plast som sitter med magneter högst upp... på bilderna ser den ju ut o vara av metal.. åt minstånde trodde jag det.. Frågan är när den kommer att gå sönder.. plast åldras ju dessutom verkar den inte vara allt för stark..

*kör man El patron som jag gör så har jag en rök gas temp på över 60 grader.. tror den ligger på 68 grader.. ut i skorstenen bara.. där gör den ingen nytta..

*Manualerna som jag har fått på pannan är dålig/usel... har ännu inte riktigt listat ut hur jag ska reglera värmen innom hus..
om nån vecka så kommer thermia hit och ska ge mig en genom gång ska få mera papper då.. hoppas det kommer bättre manualer.. Dom manualer som jag fick är samma som finns på thermias hemsida.. Sotningen tex visar inte så mycket.. lika så askningen "brännar koppen ska rengöras på aska" ge den till min sambo och hon undrar var då? hur då? Menyerna.. framgår inte vad som är vad eller varför man ska ändra på dom heller.. tex Kurva 1, El,1 El,2.... Man får Anta o gissa.. hoppas som sagt var att jag får bättre manualer.. även om jag grejar att ratta anläggningen så måste ju även min sambo klara det.. om man sedan säljer huset måste även dom nya klara av att ratta pannan..

*Pannan är heller inte speciellt lämlig att köra mot Ack-Tank..

*Dyr som bara den.., pannan & installationen är dyr...

Varmvattnet kan jag inte uttala mig om.. då ja har ett litet sittbadkar. men det var iallafall inga problem att fylla det... och sedan ta en Duch på 10 min efter... :roll: Kan återkomma när lill tjejen har blivit tonåring (om typ 13 år) :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik

Kanske ide att stoppa isolering i rökröret nu när du kör el.. :wink:
Du har inte testat den än med pellets ännu??
Är de exakt samma info som är på Thermias hemsida??
då kommer du att få en bättre sedan iaf..
Har du kollat här så kanske du får mer hum om brännar delen el de kanske inte är samma meny som på bequemen??
http://www.mrpellets.com/thermia/Thermi ... %2015D.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Yepp.. Isolering i Rök röret ut i skorstenen är ingen dålig idé :wink:
Ska isolera varm vatten rören ovan pannan också.. när man står vid pannan svider det nästan i ansiktet av värmen som dom oisolerade rören släpper i från sig..

Upptäckte också i dag ett rör som läcker vatten..
åja.. bara o ringa installatören så får dom fixa.. har man betalat så har man..

Totalt sätt så tycker jag att pannan funkar bra.. men ska inte ut tala mig allt för mycket då den är ny och obeprövad av mig..

Det var ju naktdelar han ville ha... tog ett bra tag att hitta dom kan jag ju säga.. :)

Verkar för övrigt vara exakt samma meny som i bequemen..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Per-Erik skrev:Klart den har naktdelar..! Det har alla pannor..
*kör man El patron som jag gör så har jag en rök gas temp på över 60 grader.. tror den ligger på 68 grader.. ut i skorstenen bara.. där gör den ingen nytta..
Nåja, lite nytta gör den ju om den håller skorstenen torrare.

Hur mäter du upp 68 grader vid eldrift?
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Nja.. Det var en bra fråga.. borde ju jag skrivit.. :oops:

Det är pannan själv som säger det.. Via LCD displayern.. har ingen rök gas temp på murstocken eller på rök röret..

Antar att pannan har nån givare i,på eller i närheten av rök röret.. Så det är väll igentligen inte ett optimalt sätt att mäta rök gasen på..

En annan sak jag merkt är att Ventelationen blivit bättre.. nu är det ett bättre sug i köksfläkten samt i öppna spisen.. har stängt spjället i öppnaspisen då det drog så mycket från fönstret vid soffan..

trodde faktigts att jag inte skulle merka någon större skillnad.. ska bli intressant o se vad som händer i vinter.. :D
Skriv svar