Tjärproblem (ny pellets)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Nu har jag vägt förbrukningen och den är:

Låg:316 g/10 min =1896g/h
Hög:563 g/10 min =3378g/h

Ändrade inställningar tidigt igår eftermiddag så aktuella inställningar är:

Matning.
Låg 30%
Hög 50%

Fläkt.
Låg 30%
Hög 57%

Har inte aktiverat min läget, värdena står fortfarande på 0%.

Vill också förtydliga att mina första inställningar , se första inlägget, är inställda mot Neovas pellets med rökgasanalys gjord av sotaren. Alltså inga värden jag har pillat med själv.
Har även kört 4 pallar med Agrol pellets med samma inställningar , utan problem.

Sedan igår så kan jag inte säga hur det är med tjärutvecklingen, vare sig mer eller mindre....men jag antar det är för tidigt att sia nåt om.

Däremot tycker jag, dom få gånger jag tittat, att det ryker betydligt mindre från skorstenen nu än tidigare.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Med energiinnehåll 4,96 kWh/kg blir effekten/inställningarna så här
Min 275 gram/10 min fläkt 26% (8 kW)
Låg 380 gram/10 min fläkt 30% (11 kW)
Hög 500 gram/10 min fläkt 34% (15 kW)
Sotar/tjärar det ändå så öka fläkten 1% i alla lägen o kör nått dygn o se annars öka 1% till på alla steg osv...

Hur skall man "översätta" matningen i gram till procent?

Börjar få ,om än lite, rätsida på problemet. Tittade igår och nu har askan blivit mer ljusare brun än förut. Ändrade lite till och ska titta senare ikväll om det skett någon förbättring. Tycker ändå att jag delvis famlar i blindo. Kanske inte så mycket vad gäller matningen som det är med fläktens hastighet.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nån direkt översättning procent/vikt vet jag inte men därimot om du vet vilken vikt du matar in så vet man lättare vad fläkten ska vara på..

Så ställer du matningen så att det förbrukas 500 g/10 min el 3 kg/tim bör fläkten va på 34% i hög o 275 g/10 min i låg med fläkt 26%, Ev köra den inställningen i min läget o justera in låg så det drar runt 380 g/10 min med fläkten 30%..

Har man lågt energibehov så kan man köra med ca 380 g
/10 min i hög då har du maxeffekten på 11 kW där o låg 8 kW med 275 g/10 min..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Så ställer du matningen så att det förbrukas 500 g/10 min el 3 kg/tim bör fläkten va på 34% i hög o 275 g/10 min i låg med fläkt 26%, Ev köra den inställningen i min läget o justera in låg så det drar runt 380 g/10 min med fläkten 30%..
Med hänsyn till mina tidigare inställningar så tycker jag att fläkt hastigheten verkar lite väl låg. Nu kan jag inte argumentera så mycket i ämnet ty mina kunskaper är starkt begränsade.
Jag vill egentligen bara ha en liten förklaring till den stora differensen på fläkten jämfört med mina tidigare inställningar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Dina tidigare inställningar är inte säkert att dom va rätt heller, Oavsett om det är en installatör el man gör det själv så är det lättare att undvika problem med högre fläkt.. Om man ställer in med mycket fläkt o får en låg Co2 på t.ex 8% så får man sämre verkningsgrad men det kommer inte bli nå sot i pannan utan pannans väggar o tuber lär va vita..

Jag ska kontrollera vad jag får för Co2 med 66% matning o 50% fläkt nån dag, I kompisens biomatic har vi haft mellan 45-48% fläkt med 90% matning o med 100% matning 52-53% med olika pelletsleveranser..

Det som avgör allt är bränsle/luft blandningen o med en tung/energirik pellets gör att det behövs mer luft vid samma matning, Men om man sänker matningen till samma inmatningsvikt så behöver inte fläkten ändras..

Sen detta med värdena i samma brännare/panna (ctc/bequem o Ecoflex/biomatic) så har det inte varit nån större skillnad i dom brännare jag justerat, Det är pelletsen som gjort skillnaden o det kan va nån % upp ner mellan olika leveranser..

Det är bara en gång som det vart en riktigt stor skillnad vid leverans till han med biomaticen, Brännaren va justerad effekten på förbrukningen (vägd som beskrivits) till 20 kW men efter ny lev orkade inte pannan hålla värmen då det blev kallare o då jag vägde o kollade va brännaren bara på 15,2 kW mot 20 kW med tidigare pellets från samma leverantör.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Hur bör det se ut inne i pannan då? Om jag har svart sot på pannväggarna så går brännaren för fett eller beror det på något annat?
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det svart sot så går den fet = mer fläkt el mindre matning..
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Oki testar att öka på fläkten lite till då, fast nu när jag ställde in den på underhållseld så märker jag kanske inte om det blir nån skillnad med sotet? Ser ut att sota när underhållselden brinner för då går inte fläkten alls.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Nu har jag fortsatt laborera lite med inställningarna.
Tittade igår kväll och även precis nu på askan. Den är inte mörkbrun längre utan betydligt ljusare brun. Så jag tror jag är på väg åt rätt håll.

Men frågan är om det går och få askan vit/grå?
Den pellets jag har är mycket brun jämfört med tex Neovas kanske det inverkar?
Fick oxå reda på igår att den pelletsen jag har är nedmalda spånskivor, hoppas inte det ställer till att för mycket.

Kollade även tjäran i rökröret. Nu har det övergått till fast form, alltså den är inte klibbig längre. Däremot är den ,än så länge, omöjlig att skrapa bort. Det har blivit nåt nästan glasartad (eller vad man ska kalla det) beläggning.
Kommer det att försvinna med tiden?

Eller är det dags och ringa till leverantören och reklamera skiten...???
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det kommer att torka ut med tiden och då lossnar tjäran i flagor.

Att reklamera pelletsen låter konstigt då alla tillverkare rekommenderar att man får trimmat brännaren för varje sändning... Det är ju ingen fel på pelletsen, det är din brännare som inte står rätt till den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar