Viking Bio
-
- Prima virke
Viking Bio
Är det någon som vet om Viking Bio är känslig för finfraktioner? Jag funderar starkt på att köpa en sådan, men jag har ganska mycket spån i pelletsen. Kör med Bionorr bulk.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
Generellt kan man säga att övermatade brännare är mera känsliga för finfraktioner jämfört med en undermatad brännare.
I en undermatad brännare följer ju spånet med upp i glödbädden underifrån och förbränns.
I en övermatad brännare åker det mesta av spånet rakt in i pannan utan att förbrännas, och det ger mer volym i askan=mer uraskning.
I en undermatad brännare följer ju spånet med upp i glödbädden underifrån och förbränns.
I en övermatad brännare åker det mesta av spånet rakt in i pannan utan att förbrännas, och det ger mer volym i askan=mer uraskning.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vår Viking Bio, monterad på en Värmebaronens Joker, gillar inte finfraktioner. Är det för mycket spån blir det mycket lättare driftsstopp. Den får också svårare att starta. Kräver också mycket tätare rengöringsintervall av roster. Dessutom fladdriga och mycket högre rökgastemperaturer.
Har testat bulkpellets, men i fortsättningen blir det säck.
Går som en klocka med säckad pellets.
Har testat bulkpellets, men i fortsättningen blir det säck.
Går som en klocka med säckad pellets.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Det kan jag tro som ni skrev om finfraktion på Vikingbio.
Förmodlig vad det kan beror på att Vikingbio som har tändelement under rosten så att det kan bli igentät med smulor över tändelement direkt från fallrör och när det gäller starta så bli problem .. eller ?
Kanske att Pellx är en alternativ bra för den har inte tändelemant i brännrör. Så den Pellx kan tända även små smulor. Pellx tänder som en värmepistol bakom brännrör+fallrör, förmodlig jag vad jag har sett. Stämmer det?
Själv har jag Viking bio, ägde den brännare 4 månader. Så det visade inte nån problem med pellets som säckar, fast det finns småning smulor iaf. den fyr bra. Jag har pellets från Såbi. Tycker jag att Såbi är helt ok. Vad Värmebaronen hade rekommendera det. Men bulk ???
Har provat med 2 säckar Norsk pellets och 5 säckar Finska pellets ( som testade) sedan i februari. Det visade helt okej med Vikingbio.
Jag tänker mig inte bygga bulk, för min pannan måste aska var 7-10 dagar och jag fyller upp minibehållare (280 L) samtiden. Och det är inte så jobbigt för min del.
Förmodlig vad det kan beror på att Vikingbio som har tändelement under rosten så att det kan bli igentät med smulor över tändelement direkt från fallrör och när det gäller starta så bli problem .. eller ?
Kanske att Pellx är en alternativ bra för den har inte tändelemant i brännrör. Så den Pellx kan tända även små smulor. Pellx tänder som en värmepistol bakom brännrör+fallrör, förmodlig jag vad jag har sett. Stämmer det?
Själv har jag Viking bio, ägde den brännare 4 månader. Så det visade inte nån problem med pellets som säckar, fast det finns småning smulor iaf. den fyr bra. Jag har pellets från Såbi. Tycker jag att Såbi är helt ok. Vad Värmebaronen hade rekommendera det. Men bulk ???
Har provat med 2 säckar Norsk pellets och 5 säckar Finska pellets ( som testade) sedan i februari. Det visade helt okej med Vikingbio.
Jag tänker mig inte bygga bulk, för min pannan måste aska var 7-10 dagar och jag fyller upp minibehållare (280 L) samtiden. Och det är inte så jobbigt för min del.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star