Alternativ hetta, chili?

Skriv svar
Denno
Fröträd
Kontakt:

Alternativ hetta, chili?

Inlägg av Denno »

Tänkte att en tråd om chili skulle kunna göra sig bra här. Det handlar ju om värme och hetta om något! :P

Själv är jag väldigt svag för chili och het mat. Odlar även en hel del chili hemma och använder direkt i matlagningen och när man grillar.

Driver även en nätbutik där jag importerar såser från USA. Men vet inte hur känsligt det är här att namnge den.

Men vi kan ju prata om stark mat här och grill. Eller är jag ensam om att gilla detta?

Har köpt fröer av naga buth, världens starkaste chili. Tänkte sätta dom till våren och hoppas att jag får upp lite plantor.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Måste du inte ha tillstånd av folkhälsoinstitutet eller nått för att få plantera sådant :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Chili kan vara väldigt speciell.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chili

En jobbarkompis (ursprungligen från Turkiet) käkar chili och vitt bröd som lunch ibland.
Jag har testat hans chili och det var med livet som insats, så oerhört, fruktansvärt, grymt starkt trodde jag inte fanns. Han knaprar på som om det vore en morot.

En vanlig pepperoni http://sv.wikipedia.org/wiki/Fefferoni är bara en ljuv smekning i jämförelse.

Blir hemodlad lika grymt stark?

Jag tror det är OK att nämna nätbutikens namn för det lär ju inte konkurrera med övriga intressen på forumet.
Pelle har svar.

MVH
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Jag tog en 'oskyldig' liten hemodlad, färsk, grön chili och tuggade på en gång. Först kändes inget så jag tuggade en stund på den... men sedan :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: Men annars gillar jag stark mat :)

Reklamlänkar ska in under marknadsföring & erbjudanden normalt, men skriv här nu då detta är rätt offtopic :)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Kanske lite off chili ..men inget går väl upp mot STARK "indisk" mat...
Nu vart jag hungrig.....Hoppas det väntar nåt gått hemma.... :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Hemodlad chili blir lika stark. Men det beror ju givetvis på vilken sorts chili du odlar såklart.

Jag försöker alltid övervintra mina plantor. Dom flesta är ju fleråriga så vattna lite sparsamt och klipp ner plantan så brukar dom klara sig under vintern också. Och äldre plantor ger mycket mer frukt i dom flesta fall.

Min lilla butik heter www.chilihouse.se och fokuserar på såser från usa i första hand.
Just nu är den dock lite tom eftersom det stundar jul, något som märks.

Det som är lite speciellt med stark mat är ju att man till slut blir mer och mer okänslig mot hettan. Men folk som säger att man förstör smaklökarna har dock fel. Slutar man äta stark mat under en lång period ja då får man börja om från noll igen.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Skriv svar