Bulk förråd.. några frågor...
Det jag menar är att man konstruerar ett sådant här förråd efter den Energi som utvecklas vid laddning så kommer du automatiskt klara det statiska tryck som som uppstår när det är färdigladdat.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Har man bara en frånluftsarea som är större än tilluften så skall det inte vara några problem.
Rekommendationen är ju att man skall ha minst 160 mm rör till frånluften när man har 100 mm:s bulkkoppling.
Rekommendationen är ju att man skall ha minst 160 mm rör till frånluften när man har 100 mm:s bulkkoppling.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Den avluftingen håller föreskrifterna.. Va de 0,1 bars övertryck som motsvarade ett tryck på 1 ton/kvm..Danne skrev:Min frånluftsarea bör i alla fall vara tillräcklig, 2x160mm = 400 cm2
Vi får se vad som händer vid fyllningen![]()
Det värsta som kan hända är ju att jag får ytterligare 6-7 kubik förråd

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag gillar inte att chansa och gissa, bättre att resonera. 
Högsta trycket i förrådet blir alltså under påfyllning då förrådet är i princip fullt.
Har man rent filter och bra area på frånluften blir det inte speciellt mycket övertryck vid påfyllningen. I det fallet handlar ju mer om hur stort det långvariga statiskt trycket blir. Väggen kan alltså rasa på sikt även om den klarar en påfyllning eller två. Vid dimensionering bör man förstås räkna med visst övertryck.
0,1 bar övertryck motsvarar drygt 1 ton / m2. Ser att Kvanum energi rekommenderar att förrådet skall tåla minst 1,5 ton / m2, som jag förstår det, inklusive övertryck.
Har man ett brett förråd med hög fyllnadshöjd och lutande botten, som skapar en hävarm i sidled, är 1,5 ton inte alls omöjligt att överskrida oavsett övertryck.
Ska man räkna med 0,1 bar säkerhetsmarginal är det inte omöjligt att landa närmare 3 ton.
Och skulle frånluften bli helt igensatt och bulkbilen kör uppåt 0,8 bar så...
En innervägg i lättbetong är inte dimensionerad för att klara tryck i sidled.

Högsta trycket i förrådet blir alltså under påfyllning då förrådet är i princip fullt.
Har man rent filter och bra area på frånluften blir det inte speciellt mycket övertryck vid påfyllningen. I det fallet handlar ju mer om hur stort det långvariga statiskt trycket blir. Väggen kan alltså rasa på sikt även om den klarar en påfyllning eller två. Vid dimensionering bör man förstås räkna med visst övertryck.
0,1 bar övertryck motsvarar drygt 1 ton / m2. Ser att Kvanum energi rekommenderar att förrådet skall tåla minst 1,5 ton / m2, som jag förstår det, inklusive övertryck.
Har man ett brett förråd med hög fyllnadshöjd och lutande botten, som skapar en hävarm i sidled, är 1,5 ton inte alls omöjligt att överskrida oavsett övertryck.
Ska man räkna med 0,1 bar säkerhetsmarginal är det inte omöjligt att landa närmare 3 ton.
Det låter som om du får förstärka din lättbetongvägg.ABSO skrev:Jag gillar inte att chansa och gissa, bättre att resonera.
Om du struntar i de lutande planen i botten så försvinner lastreaktionen från dem. Då får du "bara" in pelletstrycket mot väggen, hur man sedan skall bestämma det är lite lurigt. Man behöver uppgift om pelletsens rasvinkel, jag har för mig att den påverkar trycket mot väggen. Pelletsen väger ju dock 650-700 kg per kubik.
Störst väggtryck kommer du att få nere vid golvet eftersom där har du högsta pelletsen höjden, väggtrycket kommer sedan att minska ju högre upp från golvet som man kommer.
Gissningsvis så tror jag att du kommer att få störst böjmoment på väggen ca en tredjedel upp från golvet.
Om du har lättbetongväggar på ömse sidor i ditt förråd så kanske du skulle förstärka dem genom någon typ av tvärstag mellan väggarna.
Vad har du för typ av rum på andra sidan väggen? Är det möjligt att sätta en förstärkningsbalk där och sedan dra ett stag genom väggen till den andra sidans väg? Som ett förslag.....
Ett tips är ju att kolla hur lättbetongytterväggar ser ut. Du lär ju knappast få större last av pelletsen än vad jordtrycket utifrån ger upphov till. Är sedan någon av ditt förrådsväggar en yttervägg så är det ur dimensionerings synpunkt lugnt för den väggen.
Moderator
Min avluftning är ett 160 mm rör rätt ut, utan filter numera. I början hade "pelletsblåsaren" med sig ett filter typ gammalsäck som han monterade på röret. Men de senaste 4-5 gångerna så har de blåst utan filter och än så länge har ingen klagat på detta.....ABSO skrev:Och du upplever inte problem med mycket damm utanför luckan vid/efter påfyllning? Klagar inte chaffisen på mycket damm?André skrev:Därför blev min avluftning 800 cm2 (lucka) o jag har inget filter som kan bli tätt..
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De dammar nästan ingenting, Blev lite 1 meter ut från väggen..ABSO skrev:Och du upplever inte problem med mycket damm utanför luckan vid/efter påfyllning? Klagar inte chaffisen på mycket damm?André skrev:Därför blev min avluftning 800 cm2 (lucka) o jag har inget filter som kan bli tätt..

Tagit hem 2 ggr i vinter o när snön försvan så såg man näsan inget av dammet.. De lilla som va försvan då jag krattade..
Tvärtom så blev chaffisarna imponerade över förådet..

Dom sa att de ä inte ofta man har en bulkanslutning på väggen utan dom brukar bara få hålla fast slangen i ett fönster o stå i dammet..

Dom skrattade bara då ja berättat om hur viktigt de ä när man ska ha bulk med anslutningar o filter mm av de jag läst.. Jag sa att som de verkat så kunde dom bara skita i att fylla om de inte va som de skulle t.ex att röret ska va på viss höjd mm..
Ja du ser 08er sa dom o skratta som f-n..
Senast hade chaffisen varit till en för mej som han skulle blåsa pelletsen på en tippvagn täckt med en presening.. Där fick han stå o hålla i slangen o de dammade sa han o skatta..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mitt förråd är ca 2,60 djupt. Jag har hängränna och dämpduk (den senare inhandlad på Mafa). 45*95 reglar på ca cc 40. Plyfa 120mm på väggarna. Avluftning 2*160mm. Inga filter och chauffören klagade inte på dammet, avluftningen sitter en dryg meter vid sidan av bulkkopplingen.
/Martar
/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nä de håller..Per-Erik skrev:Humm..
jag har tagit i... har 95*120 Reglar.. cc6022mm golvspån skivor.. Reglarna sitter i betong golvet samt i betong taket.. Kanske måste jag sätta tätare..
![]()
2,10 i tak.. 3 meter långt 1,5 meter brett..

Eller som farsan sa då jag blev orolig om de skulle hålla "ska du ha elefanter där"
Jag har långväggen 3,5 meter med 45x95 o cc 60.. En liggande bräda mot lättbetong taket som är fäst med 5 st 50mm franskskruv denna är dom stående reglarna fäst med balkskor.. balkskor även mot golvreglarna.. Golvreglarna är inte fäst i betonggolvet de håls fast av trycket från pelletsen..