Syrafast rör?

Skriv svar
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Syrafast rör?

Inlägg av calle_d »

Vissa säger att man måste installera ett syrafast rör om man byter från olja till pellets.

Andra säger att det kanske inte alls behövs.

Vad är det som gäller egentligen? :roll:
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Vad jag vet finns det inga krav/regler utan det beror mer på konditionen på skorstenen. Är den välbehållen så finns det nog direkt anledning. Detta förutsätter att man håller en skaplig rökgastemperatur när man kör pellets. Det är mer fukt i pellets än vad det är i olja och därav är det viktigt att säkerställa att fukten följer med ut ur skorstenen så att den inte stannar kvar så att man riskerar frostsprängning.

För övrigt tror jag inte att pellets är mer "stygg" mot skorstenen än vad oljan är, förutsatt rätt förbränning.

Själv hade jag en halvknackig skorsten så jag satte in ett rör i samband när jag gick över från olja till pellets.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Okej

Inlägg av calle_d »

Okej. Låt oss förutsätta att det behövs ett rör.

Vad är det exakt som behövs och hur mycket kan det kosta? Säg att det är runt 7 meter från panna till skorsten.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag hade 7 m och tog in två offerter på ett rör på 100 mm. Båda låg på cirka 12 tkr inkl moms. Det var friskrivningar om eventuella problem (trånga passager, krökar etc).

Det gick dock bra hos mig.

Allt ingick. Dvs håltagning nere vid pannan, isolering och toppfoder.

Tror det var två gubbar som gjorde det och det gick på 3-4 timmar för dom.

Jag har sett att man kan köpa ett paket med allt material för cirka 5-6 tkr om man vill göra det själv. Men man bör nog vara två i sådant fall då det gäller att sträcka ut röret när man fyller på isoleringen.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Kolla under http://www.skorsten.nu där finns det beskrivning och erbjudande om gör det själv paket.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
calle_d
Fröträd
Kontakt:

$$$

Inlägg av calle_d »

Det verkade ju lite dyrt att anlita någon till att göra jobbet. Behöver jag stoppa dit ett rör så gör jag nog det själv.

Men det är sotaren som avgör huruvida sådan lösning behövs?
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Tror nog att de skall gå ganska långt innan sotaren "kräver" att du måste göra något åt skorstenen. Det är nog inte förrän det blir otät och börjar läcka och därmed risk för att det blir eldningsförbud i den.

Min sotare sa att jag borde överväga att sätta i ett rör (han såg vart det var på väg), det var dock inget krav. Rekommendation fick jag för 3-4 år sedan men satte i röret förra året.

Be sotaren om ett utlåtande. Det är nog det bästa.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
calle_d
Fröträd
Kontakt:

=)

Inlägg av calle_d »

Tack så mycket för hjälpen då. :)

Det blir inflyttning i huset runt den 1 juni. Då ska sotaren få titta på det!
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Apprå på dyrt så är allt relativt. Skulle jag gjort det själv skulle jag kunnat sparat cirka 6 tkr. Jag har dock säkert fått hålla på en hel dag (tummen mitt i hand vet ni :lol: ).

Nu fick jag således en dag ledig samt garanti på att det skulle vara OK när skorsten provtrycktes i efterhand av sotaren. Samt garanti på installationen.

Men vi är alla olika och värdesätter saker och ting utifrån vårt eget perspektiv på vad som är värt här i livet. Tur det, inte roligt om alla skulle vara lika... :wink:
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
ABSO
Energiprofet!

Re: $$$

Inlägg av ABSO »

calle_d skrev:Det verkade ju lite dyrt att anlita någon till att göra jobbet. Behöver jag stoppa dit ett rör så gör jag nog det själv.
Vet inte om det är så hiskeligt dyrt med tanke på att det inte är det roligaste GDS-jobb man kan göra:

¤ Bila upp stort hål i skorstensmuren i källaren för att få plats med inmurningsstosen. Jobbigt och dammar som tusan.
¤ Kånka upp slang och vermeculit på taket.
¤ Skicka ner slangen i skorstenen, fästa den i inmurningsstosen, mura fast inmurningsstosen i källaren.
¤ Stå på taket o vingla, en gubbe sträcker slangen samtidigt som den andra häller värmeculite.
¤ Fästa slangen i toppfodret, mura fast toppfodret i skorstenen.
¤ Mura igen runt inmurningsstosen i källaren, mura in nytt rökrör, mura igen gamla rökrörsanslutningen.
¤ Grovstäda.

(För att få veta om det är problem med trånga passager så kan man enkelt loda upp skorstenen med en PET-flaska upptejpad till rörets diameter fäst i ett rep.)
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Tänk också på att man bör ha så stor diameter som möjligt. Gärna 125mm när man eldar pellets. Eftersom olja ger betydligt mindre rökgaser klarar man sig på mindre diameter. Det finns exempel på att man anv 80mm rör med oljebrännare.

Jobbet blir säkert lättare med mindre diam, men i värsta fall åker man på att sätta dit en rökgasfläkt och då är en stor del av vinsten i att göra det själv uppäten...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Skriv svar