Överhettningsskydd löser ut.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Vincenzo
Frö

Överhettningsskydd löser ut.

Inlägg av Vincenzo »

Min PX 21 har börjat lösa ut på överhettningsskyddet de senaste veckorna, den har haft samma inställning i 7 år och detta har aldrig hänt förut. Inställd frånslagstemp är c.a 85 grader och när fläkten har blåst färdigt bruker det vara 87-89 grader.
När detta hände andra eller tredja gången sänkte jag frånslagstempen och det hjälpte några dagar sedan hände samma sak igen, jag sänkte temperaturen igen och det gick bra i några dagar och nu har det hänt igen.
Jag antar att den inställda temperaturen driver uppåt vilket får överhettningsskyddet att lösa ut men vad kan man göra åt det?

Peter
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag har min brännare inställd på ca 80-82 grader och då kyler den.Vad är överhettningsskyddet inställt på pannan?Jag har min på 95 grader,då det skall vara som "nödstopp"Då bryter den strömmen.
Kan du justera detta på din panna?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Du menar överhettningsskyddet på pannan!
Du har inte rört på givaren så att denna har rubbats i dykröret eller vart du placerat denna. Det kan också vara så att någon av givarna börjat ge upp. Pannans överhettningsskydd (givare) eller brännarens givare, eller tråkigt nog fel på brännarens styrning, kretskort. Kolla också så att du inte har någon skada på brännarens givarkabel.
killejkpg
Fröträd

Inlägg av killejkpg »

har med fått problem med överhettnings skyddet det löser ut
blir riktigt varmt.

har rengjort pannan och brännaren grundligt
kollat allt men fattar inte vad som kan vara fel.
om jag startar brännaren och låter den gå en stund
och plockar bort slangen till pellets matningen så kommer det upp glödflugor.

detta gäller en px21
och klart ska detta hända på själv julafton
tacksam för tips
Ecotec B1 50kwh- Ny (panna acinax 350 bio)
Ecotec A3 15kwh- (panna norrahammar)
Janfire flex A - (panna econom)
Green energi 50kwh (rör brännare) gammal norrahammar panna
Px 21- panna ?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Har ingen aning vilken panna du har men ..du har inte glömt öppna spjället på pannan (Om du nu har ett=dåligt drag =har glömt själv nån gång brukar dra i det innan sotning hamnat stängt sen :wink:
Annars får du sota skorstenen(Beställa) kanske dags(kom tomten på julafton inte fastnat eller nåt?) :elephant: :santa:

Lycka till
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Verkar ju vara dåligt drag men skulle även kunna vara för hög inmatning. En gång i tiden fick min processor spatt och började mata in dubbel dos mot normalt (jag fick massor av glåpord från installatören innan de bytte processorn). Den gjorde det inte hela tiden så man kunde justera allt rätt och sen kom det en period med fet låga och tjock svart rök. Då hände det även att överhettningen löste ut eftersom pannan inte kunde svälja alla rökgaser som bildades. Skulle det vara detta som hänt ser du det lätt på den fina svarta röken som märker ut ditt hus i byn! Hoppasdet reder ut sig så att julefriden lägger sig igen!
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
killejkpg
Fröträd

Inlägg av killejkpg »

den har fungerat nu några dagar förstår inte vad det kan vara för fel.
kom heller inte ut någon svartrök utan kändes som om värmen gick baklänges på något konstigt sätt

får se hur det slutar :wink:
Ecotec B1 50kwh- Ny (panna acinax 350 bio)
Ecotec A3 15kwh- (panna norrahammar)
Janfire flex A - (panna econom)
Green energi 50kwh (rör brännare) gammal norrahammar panna
Px 21- panna ?
Skriv svar