En Bionet är Ariterm som tillverkar (fd Thermia) http://www.ariterm.se/filer/BNT+12_SE_080901.pdfDanne031 skrev:tja, vilket fabrikat är en Bionet? Hittar inte det i något sub-forum..André skrev:Hmm så botten+vinden är 220 m2 o källaren 100 m2 = totalt 320 m2 ??
Har jag förståt det rätt då??
Sen brukar det oxå räknas med 50 W/m2 i äldre hus, Då skulle det behövas 11 kW då det är som kallast för att hålla dom 220 m2 ovan jord varm.. Sen så kanske det ska göras andra förbättringar på huset så småning om som gör det energisnålare oxå..![]()
Men som sagt det ska nog gå bra med en bionet på 12 kW o 15 kW räcker helt klart även om källaren ska värmas..
Med acktank har man ju en buffert av värme o sen är det ytterst få dagar som det är så kallt, Kan tom röra sej om bara några timmar/år som det behövs lite mer effekt o då kan ju elpatronen gå in o hjälpa till lite...
Det du skulle behöva är panna (bionet) laddomat/termiskventil http://www.esbe.se/nav4880?prodid=1585
Då du verkar ha en cirk.pump mellan panna o tank så är det bara en termiskventil (länk ovan) som behövs om inte den finns, En med 72° termostat blir bra..
Pelletsförråd o skruv o få det installerat, Förråd kan du bygga själv av golvspånskiva för jag antar att du tänkt köra med pellets på bulk/lösvikt..
Såg inte nån shuntsyrning (motor på shunten) på bilden i vedforumet så en Termomatic cbj el automix 20 med innegivare är oxå viktigt att ha då du kör med acktank..
Kvm har du förstått rätt, dock kan det nog vara så att bara halva källaren kommer värmas upp aktivt. Och vinden kommer inte inredas på ett tag. Fast vi bör väl såklart dimensionera efter maximal uppvärmning så man inte står där om ett par år med inredd vind/källare och otillräcklig uppvärmning..
I övrigt såg jag en laddomat sitta någonstans sist jag var i huset..om det spelar någon roll.. Idag sitter det som sagt en patron i tanken som går tillsammans med cirkpump i botten av tanken och en termostat i pannan.
Senaste idén vi ahr just nu är faktiskt att köpa oss en 500liter olja och hoppas det räcker tills det blir varmare, så vi kan ligga lågt med hela byta panna grejen till sommaren. Det kan ju trots allt vara lite riskabelt att fippla med hela värme och vatten systemet mitt i vintern, något felar så man står där med 3 ungar och inget varmvatten under en vecka hade ju varit sisådär...
Dock är jag tacksam för allt jag lär mig här så länge!
Fint har du laddomat så slipper du investera i en ny..

Du har ju elpatron i acktanken så då behöver du inte investera i elpanna el liknande utan ska kunna värma huset o vv med den elpatron du har i tanken..
Förutsatt att vv tas från acktanken, Det får du kolla upp..
Ja det är ingen dum lösning att antingen köpa lite olja så ni klarar vintern el köra på elpatron i acktanken så länge...
Då vinden kommer att inredas hoppas jag ni isolerar taket ordentligt för det är där största förlusterna är på ett hus..
Övervåningen går inte så mycket till att värma..