Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det stämmer Eldflugan, men det är också så att när vår ledning ser att vi övriga inte hinner med så tar vi hjälp av andra konsulter. Förstås så anlitar vi folk som har kompetens för just det vi behöver hjälp med. Mer tror jag inte jag behöver gå in på för vi har ingen anledning till att berätta om vårt arbete öppet till er då vi sitter på forumet privat. Det har vi diskuterat förut och behöver inte tas upp igen tycker jag. Jag förstår mycket väl vad du försöker fiska efter.

Om du vill bestrida detta så får du vända dig till en Moderator på forumet.

Kanske vore bättre att börja diskutera ämnet i tråden istället!
Senast redigerad av Karla1 den sön 04 jan, 2009 15:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Jag har själv inte fått svar på frågor jag ställt..
Kanske beror på att de du ställt frågan till fortfarande väntar på ditt svar först innan de svarar på dina "motfrågor".................. :wink:


TILL ALLA:
Försök sedan att använda "besvara" knappen lite mer än att jämt använda "citera" knappen som svarsknapp. Den skall endast användas när man svarar på inlägg som ligger tidigare i inläggsflorande INTE rakt ovanför det egna inlägget. Dessutom bör man redigera innehållet i citeringen och INTE använda hela citeringen med tidigare citering som innehåller ännu tidigare cititering osv, osv,... Detta stycke gäller några här på forumet som om ni kunde "fixa" detta så skulle många trådar bli väldigt mycket mer lättlästa. Tack på för hand.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Karla1 skrev:Kanske vore bättre att börja diskutera ämnet tråden istället!
Där har vi en mening som man kan tolka precis hur som helst.
Antingen menar du att det är ämnet som står som rubrik i tråden som ska diskuteras, eller också menar du att ämnet är tråden i sig självt, vilket då i förlängningen måste ses som hur de som deltager i tråden skriver sina inlägg.

Jag har för övrigt förundrats över varför många inlägg, som är skrivna av personer som verkar vara kunniga inom det här området, är författade på ett sådant sätt att det ibland blir rena gissningsleken vad skribenten egentligen försöker säga. En teori jag hade var att det bara var för att driva med övriga forumdeltagare. Denna teori fick ju stöd av vedis ovan, när han bekräftade att han gärna svarar på frågor i sin yrkesroll, men här bara svarar på det han vill, om han vill.
Om det är ett avsiktligt beteende torde det ligga nära till hands att betrakta det som rent skandalöst, möjligen mildrat med tanke på att de som tillbringar mest tid här nog inte gör det för att få svar på för dem viktiga frågor, utan mer ser det som ett socialt umgänge, ett slags variant av att hänga på puben (man kan ju öppna en burk vid sidan om datorn också...), så desinformation och förvirrad debatt behöver då inte vara fullständigt av ondo.
Men för den stackare som hittar hit med någon angelägen fråga, exempelvis om vilket vattenflöde han bör ha i den anläggning han projekterar, och som då till äventyrs börjar läsa den här tråden, han hamnar nog på Säter rätt kvickt.

Dock gick en annan förklaring till hur en del inlägg skrivs upp för mig alldeles nyss, när jag insåg att några här jobbar inom, eller har uppdrag åt, Äfab. Jag tittade på http://www.afabinfo.com och upptäckte att hela den websiten är ju likadan! En grammatisk och semantisk dikeskörning på varenda sida som jag öppnade.

Med den bakgrunden förstår jag plötsligt mycket bättre hur en tråd som den här kan leva ett så långt liv på ingenting. Det finns ju inget så effektivt för att hålla igång en debatt som luddiga inlägg, halvbesvarade frågor, syftningsfel, märkliga särskrivningar, avhuggna resonemang och så gärna kryddat med någon ren felaktighet också, förstås. Fast det hittade jag ingen på Äfabs sida, inte under de få minuter jag läste.

Jaha, nu spårade jag ju ur det här ännu värre, om möjligt, genom att halka in på Äfabs skriftliga kreationer. Nästa gång de hyr in en konsult borde det vara en skrivkunnig. Men detta har givetvis än mindre att göra med några flöden, Vedis eller någon annans. Jag är dock tveksam till om det är meningsfull att be om ursäkt för detta mitt avsteg från den röda tråden i denna tråd, då den tråden (den röda) är så uppflisad och luddig som den i stort sett kan bli redan...

Men är det här med vattenflöden i en värmeanläggning, en vedeldad sådan, egentligen så konstigt?

Är inte alla överens om att skiktning är bra, om man fortfarande vill kunna få ut något hett vatten, även efter det att man under en tid pumpat ner kallt returvatten till ackumulatortankarna?

Är inte alla överens om att förutsättningarna för en bra skiktning ökar om man virvlar runt vattnet så lite som möjligt i tankarna?

Är inte alla överens om att vid laddning behöver detta inte vara viktigt, om man laddar tankarna så att de blir fulla, alltså ungefär lika varma längst ner som upptill? Något som man ju gärna gör, för att inte behöva elda oftare än nödvängdit.

Är inte alla överens om att, i de fall då man har flera tankar, en parallellkoppling av flödet till, och då även från, dem ger minsta möjliga flöde per tank? Liksom att man kan "syntetisera" fram skiktning genom att seriekoppla tankarna, och på så sätt åtminstone få en bra skiktning (fördelning är nog ett bättre ord här) mellan tankarna, även om det högre flödet, då allt vatten måste genom varje tank, kan röra om mer i den individuella tanken?

Jag tror i alla fall att alla kan hålla med om det.
Sen råder det uppenbarligen olika uppfattningar om ifall man ska ha en hög eller låg framledningstemperatur, men följande lågt eller högt vattenflöde i radiatorkretsen.
Förmodligen är någon medelväg gyllene även i detta fall.

Det finns också olika uppfattningar om vad man ska mäta för att hålla en bra temperatur inomhus.
Att man kan få en lämplig grundinställning på shunten genom att mäta utetemperaturen håller nog alla med om.
Att man vill ha en viss inomhustemperatur, och därför borde mäta och styra den istället, kan också många hålla med om.
Att man kan ha termostatventiler på elementen, för att kunna hålla en lägre temperatur i något rum, och/eller sänka effektuttaget på radiatorn om solen eller någon annan verksamhet värmer rummet, verkar också alla vara med på.

Utetemperaturen har den fördelen att den gäller för hela huset. Att mäta innetemperaturen går mer eller mindre bra, beroende på hur huset är konstruerat. Vintertid finns det i mitt hus två helt olika, separerade klimatzoner, men de delar på samma framledningstemperatur. Att ha en styrning som bara känner innetemperaturen på ett ställe skulle knappast bli bra. Dessutom är det olika vilken av dessa zoner som behöver mest tillskottsvärme, beroende på var folk är och vad de gör.
Men i en öppen planlösning, där lokala värmekällor påverkar hela huset efter en stund, kan naturligtvis en framledningstemperatur baserad på inomhustemperaturen fungera bra.

Är det självklart att man ska styra framledningstemperaturen? Eller ska man istället sträva efter att hålla returtemperaturen konstant, och så får framledningsditon bli vad den vill och behöver? Är det svalare i huset får man ju öka framledningstemperaturen. Blir det varmare i huset ökar returen, så då får man sänka framledningen. Behöver man då ha någon annan givare än just på returledningen?

Behöver man ha en shuntventil? Om man styr efter returtemperaturen, kan man då inte bara variera hastigheten på cirkulationen och köra ut det varmvatten man har? Här kommer man förstås i konflikt med att radiatorerna kan bli obehagligt heta, men borde man inte med ett sånt system få minsta möjliga transport av vatten, och därmed minsta möjliga onödiga pumpförluster?

Nu ska jag gå och ägna mig åt ett annat flöde en stund. Jag önskar herrarna, för det verkar vara mest herrar här, en god fortsättning på det nya året!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Phuu...Vad trött man blir när ni hela tiden ska hacka på företag som inte har någon som helst förbindelse med forumet. Tydligen så ramlade inte poletten ned fast jag förklarade så tydligt i föregående inlägg. Nu är vi tydligen tillbaka på ruta ett som vi var för en tid tillbaka. Kanske du apersson850 kanske skulle ta att läsa forumsreglerna först och främst.

Det är nog inte bara Vedis som snackar en massa goja som ni påstår, det är nog lätträknat på fingrarna vilka som uppför sig eller inte.

Rubriken på tråden säger allt vad ämnet rör sig om, men du kanske inte har hängt med så långt, eller spelar du också dum som du påstår att andra gör.

Annars kanske det är dags också för en Moderator att rensa lite skit och seda låsa tråden för det verkar inte som att man kommer mycket längre här.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

När en skribent ideligen refererar till Äfab så är det väl inte så konstigt att vi medlemmar tror/misstänker att det finns en viss koppling till företaget?
Eller?

Om man startar en tråd och inte svarar konkret på konkreta frågor så är det väl OK för medlemmarna att ev ifrågasätta riktigheten i perfekt system?
Eller?

Då de flesta av relevanta frågor möts med en "halvflummig" motfråga så borde det vara OK att medlemmarna förväntar ett svar?
Eller?

När skribenten dessutom säger att han inte kan, inte vill eller kommer att lämna information till oss medlemmar så är det väl läge att helt enkelt sluta på forumet.
Eller?

Varför vara medlem på ett forum bara för att tala om att man har perfekt anläggning och inte vara mottaglig för kritik eller utvärdera medlemmarnas förslag. Är det meningen med diskussionsforum.
Eller?


Jag har lämnat ett antal "Eller" i inlägget och ser med försiktig förhoppning fram emot ett svar på var och en av frågorna.
Gärna med motivering.

Ha det bra mina vänner!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Bästa skiktningen är alltid i en trycklös tank utan cirkulation.
Angående perfekt skiktning så får vatten cirkulationen vara nära noll !
Även trycket i Vp = (Vatten pelare) påverkar skicktningen !
Enkelt att förstå eller ?
Då det är temperaturen styr skiktningen med en volym ändring och där med vikten, varmt vatten vill stiga upp o kallt sjunker på grund minskad volym och där av minskad vikt.

Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 04 jan, 2009 16:46, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Varför är det bättre med trycklös tank?

Skillnaden i vikt beträffande kallt/varmt vatten är väl densamma?

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Ryyan

Om man fyller en flaska helt upp med vatten lägger i en tänsticka
flyter tändstickan men tryck med handflatan så det blir tryck
på vattnet i flaskan sjunker tänstickan till botten.

I sig kan det ju vara tändstickan som ändrar vikten.
I så fall är det bara temperaturen som ger volym ädringen som styr skiktningen.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Det är det som händer.
Tändstickan blir "lite mer" mättad med vatten, med ökat tryck. Som tryckimpat virke ungefär.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Svar på dina frågor Ryan!

När en skribent ideligen refererar till Äfab så är det väl inte så konstigt att vi medlemmar tror/misstänker att det finns en viss koppling till företaget?

Det är väl många som refererar till många filer eller sidor på ÄFAB och det är väl inget fel med detta. Det betyder inte att man behöver blanda in företaget eller skriva en massa skit om ett företag som inte har med forumet att göra, eller tycker du att man har den befogenheten?

Om man startar en tråd och inte svarar konkret på konkreta frågor så är det väl OK för medlemmarna att ev ifrågasätta riktigheten i perfekt system?

Jo, det kan jag hålla med om till viss del, men det kan också vara så att ett svar har givits tidigare och varför hålla på att svara på samma sak flera gånger? Det kan förstås vara så att folk inte förstår vissa föklaringar, och då om man ställer frågan på nytt så borde man kanske nämna detta så den som kan eller har gjort tråden kan ge ett svar om man förstår frågan rätt. Det kan också vara ett problem ibland.....

Då de flesta av relevanta frågor möts med en "halvflummig" motfråga så borde det vara OK att medlemmarna förväntar ett svar?
Jo, helt klart! Men för det behöver man inte jaga upp sig och kalla folk en massa fula saker som man gör här ibland, det är väl inte heller så trevligt, Eller?

När skribenten dessutom säger att han inte kan, inte vill eller kommer att lämna information till oss medlemmar så är det väl läge att helt enkelt sluta på forumet.

Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att man agerar proffsigt i det läget. Om man inte gör det i yrkeslivet varför då sitta och föreslå undermåliga produkter till er på forumet, eller vill du ha det så att man ska ge förslag på en panna som inte håller måttet? Tror du att man vid en energirådgivning sitter och ger förslag på produkter som man måste bygga om själv för att få miljömässigt samt förbränningsmässigt bra? Vet inte hur du tänker här, eller förstår jag inte din fråga rätt?

Varför vara medlem på ett forum bara för att tala om att man har perfekt anläggning och inte vara mottaglig för kritik eller utvärdera medlemmarnas förslag. Är det meningen med diskussionsforum.

Att säga att man har en perfekt anläggning efter förhållandet så är väl inte det hela värden, det är nog många här som vill påstå samma sak om man ska dra det hela längre men inte utrycker sig så skarpt som vissa gör. Kritik får man lära sig att ta, sedan om att utvärdera andra medlemmars förslag är väl upp till var och en till att ta ställning till det beror väl på vad det handlar om. Meningen med ett diskussionsforum är väl att man hjälps åt att lösa problem, lämna ut information som är till hjälp för andra, eller tvärt om mm.

Får se om du är nöjd med svaren eller vill ha ytterligare svar. Istället för att röra om i tråden så kan du i sådant fall skicka PM.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Så här skall trendlinjerna se ut på ett vedeldat värmesystem på en vanlig villa på 140 kvadrat om värmesystemet är rätt inreglerat med flöden,samt bara en acktanks volym på 2* 750 Liter vid över -20 grader i utomhustemperatur. http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp

Vp......
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Hoppas Moderator har överseende med direktcitering då jag känner att kommentarer kommer tydligast som svar i Blått
Karla1 skrev:Svar på dina frågor Ryan!

När en skribent ideligen refererar till Äfab så är det väl inte så konstigt att vi medlemmar tror/misstänker att det finns en viss koppling till företaget?

Det är väl många som refererar till många filer eller sidor på ÄFAB och det är väl inget fel med detta. Det betyder inte att man behöver blanda in företaget eller skriva en massa skit om ett företag som inte har med forumet att göra, eller tycker du att man har den befogenheten?
Äfab har jättebra info på hemsidan. Kan inte finna att någon smutskastat Äfab som företag i forumet

Om man startar en tråd och inte svarar konkret på konkreta frågor så är det väl OK för medlemmarna att ev ifrågasätta riktigheten i perfekt system?

Jo, det kan jag hålla med om till viss del, men det kan också vara så att ett svar har givits tidigare och varför hålla på att svara på samma sak flera gånger? Det kan förstås vara så att folk inte förstår vissa föklaringar, och då om man ställer frågan på nytt så borde man kanske nämna detta så den som kan eller har gjort tråden kan ge ett svar om man förstår frågan rätt. Det kan också vara ett problem ibland.....
Svaren kanske uteblir för att skribenten inte förstår (dvs vill inte förstå) Många gånger så väljer skribenten att misstolka frågor och påståenden. Troligen för att vinna tid, men svaren uteblir trots allt.

Då de flesta av relevanta frågor möts med en "halvflummig" motfråga så borde det vara OK att medlemmarna förväntar ett svar?
Jo, helt klart! Men för det behöver man inte jaga upp sig och kalla folk en massa fula saker som man gör här ibland, det är väl inte heller så trevligt, Eller?
Inte trevligt om folk kallar andra för fula saker.

När skribenten dessutom säger att han inte kan, inte vill eller kommer att lämna information till oss medlemmar så är det väl läge att helt enkelt sluta på forumet.

Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att man agerar proffsigt i det läget. Om man inte gör det i yrkeslivet varför då sitta och föreslå undermåliga produkter till er på forumet, eller vill du ha det så att man ska ge förslag på en panna som inte håller måttet? Tror du att man vid en energirådgivning sitter och ger förslag på produkter som man måste bygga om själv för att få miljömässigt samt förbränningsmässigt bra? Vet inte hur du tänker här, eller förstår jag inte din fråga rätt?
Om man deltar i ett diskussionsforum och utger sig att ha ett perfekt system så måste man kunna försvara det. Plötsligt så kan man inte göra det pga sin yrkesroll. Varför påstå att man har ett "perfekt system" och sedan inte kan förklara/försvara eller ens ta till sig input och utvärdera?

Varför vara medlem på ett forum bara för att tala om att man har perfekt anläggning och inte vara mottaglig för kritik eller utvärdera medlemmarnas förslag. Är det meningen med diskussionsforum.

Att säga att man har en perfekt anläggning efter förhållandet så är väl inte det hela värden, det är nog många här som vill påstå samma sak om man ska dra det hela längre men inte utrycker sig så skarpt som vissa gör. Kritik får man lära sig att ta, sedan om att utvärdera andra medlemmars förslag är väl upp till var och en till att ta ställning till det beror väl på vad det handlar om. Meningen med ett diskussionsforum är väl att man hjälps åt att lösa problem, lämna ut information som är till hjälp för andra, eller tvärt om mm.

Exakt!!! MEN! Ingen annan har påstått sig ha ett ens i närheten av ett perfekt system. Däremot så kommer flera med info om sina "inte perfekta" system som trots allt fungerar bättre.

Får se om du är nöjd med svaren eller vill ha ytterligare svar. Istället för att röra om i tråden så kan du i sådant fall skicka PM.
Ha det bra alla mina pellets/ved-vänner
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Varför hålla på att gnälla att vissa inte svarar på dina frågor Ryan när du ändå inte accepterar svaren du får. Då kan du ju lika gärna svara direkt själv så du får lägga dom orden som passar dig.

Beträffande smutskastning så ta och spänn upp ögonen och läs tidigare i tråden. Men sånt blundar du väl för.

Tack & bock.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

@vedis: Om det nu är så där en väl skiktad tank med låga flöden osv skall se ut.
Då är min lilla undran varför när din tank mitt började sjunka vid kl0400 (oroväckande kortstund efter tankbotten ca15min) varför har då inte den nått samma temp som tankbotten kl16:30 trots att då har även tank topp sjunkit med ca 45°C.
Är det perfekt skiktning?
Jag trodde att man skulle ha istortsett oförändrade temperaturer ända tills att skiktet passerat, inte att hela tanken tappar temp i en enda röra.
Senast redigerad av kricken_ den sön 04 jan, 2009 19:03, redigerad totalt 1 gånger.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Då tycker jag att denna serut att faktiskt ha skitning inte bara en massa omrörning i tanken.
http://twoalpha.com/pannrum/
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Låst