Inspektionslucka i Effecta 220C
Inspektionslucka i Effecta 220C
Jag har en Effecta 220C och har länge funderat på hur man skulle kunna få till ett titthål/inspektionslucka i den för att kunna se lågan brinna i all sin härlighet.
Jag funderar på att borra med hålsåg från insidan av brännarluckan och sedan sätta i ett rör i hålet som jag sedan svetsar fast på utsidan. I röret ska sedan ett glas som tål värme sättas fast. Jag har inte riktigt kommit på hur jag ska sätta fast glaset för det måste ju gå att ta loss för rengörning.
Hålet tänkte jag borra snett upp från insidan så att inspektionsröret blir riktat mot lågan och att det blir lättare att titta i.
Är det någon som har gjort något sånt här tidigare?
//Kent
Jag funderar på att borra med hålsåg från insidan av brännarluckan och sedan sätta i ett rör i hålet som jag sedan svetsar fast på utsidan. I röret ska sedan ett glas som tål värme sättas fast. Jag har inte riktigt kommit på hur jag ska sätta fast glaset för det måste ju gå att ta loss för rengörning.
Hålet tänkte jag borra snett upp från insidan så att inspektionsröret blir riktat mot lågan och att det blir lättare att titta i.
Är det någon som har gjort något sånt här tidigare?
//Kent
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Vad har du för material i luckan?Gjutjärn eller stål?Är det gjutjärn så är det svårare att såga och svetsa i.Glaset kan du kanske fästa med rörstift på ut och insida(mot pannan).Du borrar 3-4 hål där du knackar in rörstift till hälften så att du kan dra ut dem efter behov för rengöring av glaset.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Nog måste det väl vara dubbla väggar i luckan på en Effecta?
På min panna är det ca 4cm isolering i luckan mellan väggarna. Där satt ett inspektionshål som jag svetsade igen eftersom det finns inspektionshål i brännaren.
Det var ett rör med svarvade säten för ett glas i vardera änden. Glasen höllos fast av simmerringar.
Måste nog vara borosilikatglas om det ska tåla varmen.
På min panna är det ca 4cm isolering i luckan mellan väggarna. Där satt ett inspektionshål som jag svetsade igen eftersom det finns inspektionshål i brännaren.
Det var ett rör med svarvade säten för ett glas i vardera änden. Glasen höllos fast av simmerringar.
Måste nog vara borosilikatglas om det ska tåla varmen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
På Nibe City är röret gängat längst ut , glaset sitter i en mutter med tätningsring på var sida . Bara att skruva bort om man vill rengöra . Kanske kan vara något ??
Wepe
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Nej, det är inte dubbla väggar, men däremot finns det en tre centimeter tjock isolering av något poröst material. Detta är dock väldigt lätt att borra i pga att det är så poröst så det blir inga problem.
Jag har hittat ett rör av stål med diameter 43mm som har utvändig rörgänga 1 1/4" som jag ska använda. Om man sätter en mutter på den kanske man kan fästa glaset i muttern...
Jag har hittat ett rör av stål med diameter 43mm som har utvändig rörgänga 1 1/4" som jag ska använda. Om man sätter en mutter på den kanske man kan fästa glaset i muttern...
-
- Prima virke
Skulle vara väldans intressant att höra hur du upplever pannan i övrigt. jag är i bytestankar, kör A3 i en ctc 172 från -80. Inget ont om den utom att den är mera tungskött, i övrigt en bra pelletspanna dock snart 30 år. Lutar åt Effecta pga vattenvolym, lagom storlek och att man hör mycket positiva omdömen!
Nu har jag satt dit röret. Jag har satt på ett lock så länge men ska fixa en glasbit så fort helgerna är över. Jag undrar om glasmästarna i trakten har glas som tål värmen...
Trädkramaren-
Jag hade en A3:a när jag bytte till effectan, men brännaren fungerade inte något vidare efter det och jag fick en massa tjära och skit i pannan. Jag vet inte riktigt vad det var som gjorde det, men eftersom jag har haft problem med tjära med A3:an i min gamla panna också, så tröttnade jag fullständigt på den och skaffade en ny brännare istället.
Nu har jag inga som helst problem med pannan och den fungerar hur bra som helst. Tänk bara på att om du inte som jag har full takhöjd (240cm) så blir det svårt att kunna sota på ett bekvämt sätt då pannan är rätt så hög.
Trädkramaren-
Jag hade en A3:a när jag bytte till effectan, men brännaren fungerade inte något vidare efter det och jag fick en massa tjära och skit i pannan. Jag vet inte riktigt vad det var som gjorde det, men eftersom jag har haft problem med tjära med A3:an i min gamla panna också, så tröttnade jag fullständigt på den och skaffade en ny brännare istället.
Nu har jag inga som helst problem med pannan och den fungerar hur bra som helst. Tänk bara på att om du inte som jag har full takhöjd (240cm) så blir det svårt att kunna sota på ett bekvämt sätt då pannan är rätt så hög.
-
- Prima virke
Jättetack för inform. Jag har dessvärre bara 215 cm i pannrummet, kanske ska kika på nåt annat eller köra vidare, ser på forumet att det finns en hel del som har ännu äldre pannor. Den har dessutom haft ett lindrigt liv, mest gått på elpatron sen min farsa konstaterade att det inte gick att elda med ved. A3.an går som tåget i den pannan, bytte internmotor nyss. Annars har jag kört fem år utan mankemang, askar ur och rengör brännare en gång i månaden.
Kanske intressant alternativ om du tittar på ny panna har höjden 122cm. http://www.ulma.se/ulmapannan2000.asp
//Lövet
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Om jag hade vetat vad jag vet idag så hade jag valt Ulma-pannan istället, men hur skulle jag vetat att jag skulle köpa en sådan brännare. Den pannan föll bort just eftersom jag hade en A3:a och Ulma-pannan är avsedd för en framåtbrinnande brännare. Så Trädkramaren, om du ska behålla din A3:a är nog inte Ulmas panna den rätta för dig.
Har några runda glas liggande, om du inte hittar någon så kan jag skicka ett till dig.
Nymo Calero 200 brännare
Egentillverkad pelletspanna TBO HEATING
Mafa mini
4 vägs shunt ESBE med ESBE ställdon Thermia styrning
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Egentillverkad pelletspanna TBO HEATING

Mafa mini
4 vägs shunt ESBE med ESBE ställdon Thermia styrning
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2