Kan det vara nivåvakterna som havererat?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
GunnarM
Entusiast!

Kan det vara nivåvakterna som havererat?

Inlägg av GunnarM »

Så lade brännaren av (igen!), stoppade pga "fel extern matning". Dock fanns det gott om bränsle, och brännaren tände som den skulle, pannvattnet börjar värmas upp o.s.v. Kollade givarna, och nivåvakten gav värde 97, alltså över gränsvärdet 78 som betyder att bränslet är slut. Jag plockade loss sändaren och provade att starta, fick då värdet 56, varpå inget nytt bränsle fylldes på. 10 minus ute ...

Kan det vara nivåvakterna som lagt av? Ska man i så fall byta bägge två, sändare och mottagare? Är det nån mening med att försöka ta hit en reparatör, eller kan jag hitta reservdelar någon annanstans? Givarna är av den nya modellen, kapslade rca-kontakter, och det verkar inte gå att öppna dem för att byta bara dioden.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Låter lite konstigt tycker jag. Om givaren (felaktigt) skulle ge värde 97 borde brännaren inte ge det felmeddelandet, den torde snarare tuffa på utan att begära nytt bränsle tills den slocknar och larmar för "ingen låga".

Jag har haft ett flertal stopp tfa "fel extern matning" på sistone - i mitt fall var det kondensatorn till externmatningens motor som gett upp, med följden att motorn startade ibland och ibland inte. Kan det vara nåt sånt? I så fall - billigt och enkelt att byta.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
luppg
Stor entusiast!

Re: Kan det vara nivåvakterna som havererat?

Inlägg av luppg »

Kan du köra externskruven om du kopplar den till ett vanlig vägguttag, eller är den stendöd? Kan ju blivit något knas med den som sagt...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Jag åkte till värmefirman och köpte nya nivåvakter, och på köpet fick jag låna en dosa för att uppdatera programvaran. Bytte nivåvakterna (tog en minut), installerade programvaran (tog två) och så funkade det igen. Än så länge i.a.f. ...
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Jag kan tillägga att programvaran är version 7.13.21, och att nästa projekt nog blir att slakta de gamla nivåvakterna och mäta fram spänningen på dem, så kanske man kan ersätta bara själva ir-sändaren/mottagaren med en dito från Kjell&Co eller Clas O. Det borde bli betydligt billigare, och det kan nog vara idé att ha lite reservdelar hemma. Samma gäller optovakten, man borde ha en i reserv. Handlaren lurade på mig nya slussvingar som jag tönkte vänta med att montera tills det behövs; de jag har är inte helt slut än tror jag.

Nivåvakterna har ju en fånig kapsling i plast som gör dem svåra att plocka isär, men jag kan nog tänka mig att ha en reservdel som är snurrad med lite eltejp ...
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Prova med www.elfa.se dom har ALLT i elektronikkomponenter, och har dom det inte finns det inte... :wink:
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Ak: felmeddelandet om extern matning beror enligt manualen på att internförrådet är tomt. Det är en säkerhetsfunktion inser jag: jag plockade ur nivåvakten (bortplockad ger den signal att det finns pellets) och startade brännaren, med resultatet att det började ryka in förbi slussvingarna. När ingen ny pellets matas fram kan tydligen röken ta sig baklänges genom matarröret, därför stannar brännaren om inget bränsle finns (tror jag!).

Hittade en annan tråd om lämpliga komponenter, så jag tar och beställer ett 10-pack sändare och mottagare för 30 kr från Kjell&Co vid tillfälle. Sen är det väl bara att testa! Tyvärr gick en del av rca-kontakten sönder när jag tog ut den ur plastkapseln, men en ny från ÖB passade utmärkt! Om allt funkar skapar jag en ny tråd med lite bilder på projektet.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Precis. Det var därför jag tyckte det var märkligt med det felmeddelandet samtidigt som du fick ut värde 97 från givaren. Felmeddelandet genereras vad jag förstår av att nivågivaren under si eller så lång tid lämnar värde 57 (eller vad som nu är minsta värde) trots att brännaren begär bränsle från externmatningen. Jag får inte ihop logiken riktigt där.

Nå, det viktigaste är att allt funkar igen, jag behöver ju strängt taget inte begripa varför :)

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej.

Om värdet ligger över 78 under en viss tid genereras larmet "fel ext matning". Externskruven har alltså en begränsad tid att fylla på.
Den har även en eftergångtid då nivån har kommit upp till givarna.
Externskruven stanna inte direkt då värdet sjunker under 78.

Om felet är att sändaren "slocknat" ges ett värde under 78 (ca 56-59) som indikerar fullt internförråd, och då blir istället larmtexten "ingen låga"
just för att pellets tagit slut och den har slocknat.

Jag känner igen symptomen från ett fåtal brännare, att de indikerar fel ext matning, trots att det kommer rätt mängd bränsle ur externskruven.
Kan vara så att det i gamla programmet var en bug som ställde till det.

Ex. Pannan kommer upp i temp och ställer sig i vila, när nivåvakten kallar på bränsle. Om brännare stoppar innan den hinner fylla klart så kan tiden
för att fylla på bli för kort(eller för lång..), så att när den väl skall starta igen så larmar den för att pelletsmatningen inte funkar för att programmet tolkar det
som att den kört externskruven hela tiden den stått stilla för vila.

Om nu pannan kommer upp i temp och brännaren stoppar när
internförrådet är fullt så är allt i sin ordning.

Spekulation förstås, men ändå rimligt eller hur ??

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Jag bytte både nivåvakter och programvara samtidigt, så vilket som egentligen var mest fel vet jag inte. Jag har haft mycket strul med olika stopp, men nu var det nog ändå nivåvakten som lagt av. Eftersom givaren indikerade att förrådet var tomt trots att det bevisligen inte var det gissar jag att det var mottagaren som pajat; om sändaren inte lyst borde mottagaren ha indikerat att det var mörkt i internförrådet, alltså att det finns bränsle även om det inte gör det (eller tänker jag fel?).
Skriv svar