Om jag mäter med en multimeter mellan stiften på fläkten,så får jag 184V om jag har den inställd på 600V AC,samt 156V om jag ställer den på 200V AC
Vilket är det rätta?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Intressant fråga. Måste man inte ha ett "true RMS" instrument typ Fluke för en 4000kr för att få riktigt exakt? Har råkat ut för liknande konstigheter när jag mätt annat än brännarfläktar med en billig Jula multimeter.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Korrekt, om det är annat än 50Hz sinusvåg måste det vara ett true RMS instrument. Annars vet man inte riktigt vad det blir för värde man ser på displayen.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Om man drar upp på fläkten för fullt så får man väl inte mer än 230V och då är det max?Får man 230 på max så visar väl det rätt?Då bör instrumentet stå på 600V AC för att täcka upp spänningen?
Frågeställningen kom fram,när jag tänkte på att en del har sagt att det är lagom att köra på ca 170V
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Har du testat att mäta och skifta mellan fas o nolla , brukar bli olika värden på dom billigare ?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l