Var köper man skog?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Var köper man skog?

Inlägg av bamsejon »

Har aldrig köpt skog förut, men hur fasiken går man tillväga?
Fråga vänner och bekanta? Eller finns det någon sälj-sida på internet där man kan kolla vad som är till salu?

Jag skulle vilja börja med ett litet skifte, mellan 2 och 4 ha. Mest bara för att ibland kunna ta ut lite ved och jobba litegrann i skogen.

Det verkar vara helig ko om man frågar nån om man har nån skog att sälja, så hur sjutton går man tillväga?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kostar multum att köpa skog,samt att det finns krav på skötsel och plantering o.d.Tror det blir billigare om du kan få köpa ved genom att gallra nån bit med avtal med nån bonde.
Här kan du läsa lite.
http://www.konsult.lrf.se/skog
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Visst är det billigare att få gallra, och jag är medveten om kraven om skötsel och plantering. (Även om delen skötsel kan ibland verka miljömässigt konstig.. Borde innebära att urskog, där skogen får sköta sig själv kommer att bli ett minne blott, förutom då naturreservat)

Men jag är ändå nyfiken.

Vad kan det tänkas ligga i för prisintervaller? Från ett kalhygge till stora feta tallar?
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Kolla på skogsmäklarsidor kanske? Ex http://www.konsult.lrf.se/makleri/varaobjekt

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej
det är inte riktigt lätt,lättast e om du känner nån som har skog och vill sälja
sen till att det inte är gratis,nää det kostar men av nån anledning
förmodligen för att skog är värt pengar och att man i princip alltid har en värdeökning på skogen = den växer
sköter du om skogen gallrar röjer å håller efter den så ökar den mer i värde
vore skogen en dålig affär så skulle dom ge bort skog ungeför som det va på 1800 talet då man bytte bort myvcket skog mot en liten åker lapp
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Naturligtvis kostar det och jag är beredd att betala. Med lite hårt slit så ska jag nog kunna börja med en liten plätt någonstans.

Jag var ute med en kompis igår och gallrade 2-3 hektar och har en rejäl träningsverk idag.
I början var man väldigt försiktig och osäker vilka träd man skulle ta, men efter några timmar så såg man det mycket enklare.

Vet inte vad det kan bli i ved, men kanske runt 20 kubik.

Min morfar hade en hel del skog, dessvärre har all skog blivit såld, vilket jag nu, i vuxen ålder tycker är jättetråkigt. Inte för värdet i pengar och inte för att man skulle kunna sälja skogen. Snarare för att skogen generar en känsla av trygghet. Även om det skulle bli krig i Sverige, så är skogen alltid en resurs att lita på.
Jag saknar även gammelskog, vilket blir mer och mer ovanligt, där man varken har gallrat eller avverkat på flera hundra år. Dessvärre har man idag underhållsplikt på skogen, förutom nationalparker, vilket blir mer och mer ovanligt.

Vi ser väldigt ofta projekt där man försöker rädda regnskogen, men hur många är det som gett ett bidrag till att rädda den svenska urskogen?

Jag menar naturligtvis inte att vi inte ska använda skogen som en resurs, men jag anser att det borde finnas fler urskogar, som kunde ägas av t.ex. bidragsgivare.

Tycker för övrigt att vi i Sverige har ett av världens bästa skogsbruk med hänsyn till återväxt o.dyl.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Skog har högre avkastning än börsen/aktier iaf.. :wink:

En kompis har 14 ha som han gallrar o tar ved från, Jag frågade nyligen om hur det såg ut o om han behövde köpa till mer mark el om han klarar sej el måsta ta från hans farsas 70 ha..
Han köpte det nyår 99/00 men tagit ved från sin mark i 6 år o snart har han gallrat 2 ha, Han behöver 30 m3 staplat/år så han trodde inte man skulle behöva mer än kanske 8 ha för att klara vedbehovet då det hela tiden växer nytt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Ja, dessutom så genererar det en del slantar när det väl är dags för avverkning.
Skriv svar