Nytt brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Nytt brännarrör

Inlägg av Taxen »

Nu har jag fått hem mitt nya brännarrör till min gamla PellX -00 :lol:
Det gamla har ju gått i 7 1/2 år nu,så det är en del sönderbränt och sprickor.

Så här ser det ut nu.Fast det funkar ju fortfarande :wink:

Bild

Bild

Det nya ser kraftigare ut,samt att det är helt annorlunda med hål.

Bild

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Vart är hålet för fotocellen..(ögat.).På det nya röret ?.eller är det jag som tappat...?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jämför bild 2 och bild 4,så ser du hålet uppe vid kl.2 :wink:

Får hoppas att inte pelletsen rullar in i pannan,då det inte finns några hål för att sätta stoppblecket :roll:

Fick precis min pellets (3,9 ton) för en kvart sedan och jag hade ca.10 kg kvar vid skruven,så det var precis timat :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Hmm min sitter kl 10... :? på vänster sida framifrån sätt? Kabeln kanske räcker för att flytta till höger har väl 2 år kvar ...Låt säga 5 år till tycker mitt ser :bom: fint ut fortfarande.som nytt!.. :joker:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Bild 1 "5 kronan" ramlade ner på min. Fixades på garanti.
Niklas80
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 20:59
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Niklas80 »

Ser i bakkant på röret är det typ en pelletsbroms, är det en standard grej? Har kanske missat den på min.
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

ronald skrev:Hmm min sitter kl 10... :? på vänster sida framifrån sätt? Kabeln kanske räcker för att flytta till höger har väl 2 år kvar ...Låt säga 5 år till tycker mitt ser :bom: fint ut fortfarande.som nytt!.. :joker:

Mvh
Eftersom du har en Px21,så ser nog ditt rör annorlunda ut.Du har väl inte den stora lodräta plåten mot nerfallet?Det är väl därför som du har fotocellshålet också på andra sidan.Hur är det med stoppbleck på ditt rör?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Niklas80
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 20:59
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Niklas80 »

Finns det mer än en pelletsbroms? Den i röret som är direkt efter "plaströret". Ska det finnas en typ precis över röret i det "fyrkantiga"?
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det finns att köpa en pelletsbroms som sitter i fallröret.Ser ut som en halvmåne och skall dämpa nerfallet till brännarröret.Sen finns det ett stoppbleck som sitter längst ut på brännarröret (in mot pannan) som skall hindra pellets från att rulla ur röret och in i pannan.
Här syns delarna.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... oduct_name
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Niklas80
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 20:59
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Niklas80 »

ok det verkar ju bra, borde det bläcket göra så det brinner bättre oxå? Lättare av tända med va? Hur sätter man fast det bläcket längst ner? Klämmer man fast el skruvar?
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... -px21.html
Denna med piggar har jag....träs ner i hålen längst fram...
Den gör så inte pellen hoppar in i brännaren..i onödan funkar mycket bra :) ..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Inlägg av ottis »

så det tog två år innan man orkade tareda på vad den där var till, plåt-flirpen.. förstod väl ungeför men har inte fått helheten innan :)

läste på en laminerad lapp som följde med PX-21an att man skulle göra rent utrymmet mellan brännar-röret o ytterhöljet. Är det når som är vanligt?
aha! kan man laga den alltså!!

ett fel kommer sällan ensamt!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det ramlar in spån eller aska genom alla hålen i botten av brännarröret och det hindrar funktionen med luften som skall gå igenom där.Gör du rent där genom att lossa snabbspännena så du får isär rören.Gör det hellst när brännaren har svalnat,så det inte har "svällt"fast och är så varmt.Gör också rent inne i huset där spiralen sitter.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

4 ggr per år är nog lagom...att rengöra mellan rören

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Niklas80
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 20:59
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Niklas80 »

Kollade min brännare igår. jag fattar inte riktigt hur ni satt fast, ser ingen plats där man kan sätta i piggarna.
Nibe city, kmp px21 -06, ötab pellets, KV Z150
Sjuntautomatik med Utegivare.
Kamin (keddy) i vardagsrum/kök. Luftvärmepump IVT i hall
boyta 177kvm, biyta 100kvm
Skriv svar