Finfraktion i bulkförråd

Skriv svar
doktormartin
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 22:53
Ort: Malmö

Finfraktion i bulkförråd

Inlägg av doktormartin »

Jag har ett bulkförråd med vacuumsug från Viessmann. Ett problem är att finfraktionen inte separeras utan ansamlas i förrådet med allt sämre rasvinkel som följd. Har frågat Viessmann men fått svaret att man får "städa" förrådet ibland. Verkar lite "low-tech" i mina öron. Funderar på att koppla in en stoftavskiljare modell cyklon på returen. Synpunkter eller liknande erfarenheter någon?
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har cyklon i min anläggning som nu har varit idrift i över tio år. 98-99% av spånen stannar i cyklonen och hamnar sedan i brännaren medans damm och finpartiklar far igenom cyklonen och fastnar i dammsugarens filter.

Mitt system har inte rundgång på "sugluften vilket jag gissar att ditt system har. Hur separerar ditt system pelletsen från själva sugluften?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Inlägg av ottis »

kul att lära sig nya saker! :)

nytt för mig med cyklon, använt i 10år... vart har jag lagt mitt liv... ;)

hur långt kan man transportera pellets?
varför jag fårgar är att vi har pannrummet mitt i huset o om man vill slippa bära ner pellets så kan jag använda rören till oljepåfyllningen :)
aha! kan man laga den alltså!!

ett fel kommer sällan ensamt!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur långt man kan transportera vet jag inte, men ju längre desso mer slitage......

Hos mig är "sugslangen" ca. 18m från förrådsskruven in till cyklonen i pannrummet, men det går att transportera längre än så. Har läst någonstans om 40m rör men hur den pelletsen ser ut efter transport vet jag ej. Beror väldigt mycket på vad det är för typ av rör.

Min "sugslang" är en spiralarmerad gummislang, men den är nog inte den bästa mot pelletsen......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
doktormartin
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 22:53
Ort: Malmö

Inlägg av doktormartin »

Jo jag har ju en cyklon på pannan och där stannar nog det mesta trots allt men en icke oansenlig del går sedan med returen till förrådet och gör detta allt dammigare.
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Inlägg av ottis »

ursäkta en enkel fråga men har det nån sämre effekt om dammet hänger med in i brännaren?

har funderat på om jag skall försöka avskilja men gör inte det nu..
aha! kan man laga den alltså!!

ett fel kommer sällan ensamt!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är väl bara bra om dammet "försvinner" in i brännaren, då blir man ju av med det.......

Min brännare lär nog inte protestera för lite damm, men det gör däremot mitt vakuumtransportsystem.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Smulorna gör att bränsle/luft blandningen blir fel. Smulorna blåser in i kammaren. Att sila bort efter skruven hjälper nog inte. Gäller pellex brännare. Och detta är bara mina gissningar.
ottis
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 09 jul, 2008 17:56
Ort: Edsele
Kontakt:

Inlägg av ottis »

jag har ju ett plaströr som skruven går i, har funderat på att borra små hål i underkant på röret så dammet silas ut där.. små hål, pelletsen får ju då inte fastna i hålen heller...
aha! kan man laga den alltså!!

ett fel kommer sällan ensamt!
Skriv svar