hur ska fläkt/matning stå på i effekt "låg"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Peo Nyman
Ungskog

hur ska fläkt/matning stå på i effekt "låg"

Inlägg av Peo Nyman »

Hej, jag är ny på forumet, har bara läst tidigare.
efter snart 5 år med min Bequem 15, är min fråga hur jag lättast hittar en optimal driftinställning? Den har alltid varit bra, men börjar nu bli lite si o så... Jag förstår att det beror på en mängd saker...Mitt problem just nu är att min brännare inte känns optimalt inställd, o jag skulle vilja lära mig själv lite mer om variabler + hur göra. Runt jul dök ett problem upp, brännaren orkade inte upp till inställd arbetsemperatur (75 grader) den fick jobba hela tiden, men nådde bara typ 72-73. I övrigt allt bra, upplever lagom sotningsintervaller, fin grå aska, pelletsen helt ok.
Var inne i servicprogrammet/Effekt 5, och ställde upp "Låg" en aning till: skruv 55%/fläkt 35%, detta på inrådan av ariterm som jag ringde...
är det rätt åtgärd? så här ser det ut nu:
effekt låg = skruv 55% fläkt 35%
effekt hög = skruv 60% fläkt 35%
effekt min = skruv 0 fläkt 36%
tacksam för råd från en som i övrigt är mkt nöjd m bequem 15 :)
Windhager/Weismann, 2007, 6 m3 bulkförråd stål, 800 liter acctank. Weismann reglersystem. energiförbrukning ca 3,2 ton/år. Boyta 190 m² i 2 plan, + 80 m² inredd källare = 270 Kvm totalyta.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm du har samma fläkt på låg/hög men olika matning??

Om den inte orkade få upp tempen i pannan så är det hög som har för låg effekt..

Jag skulle ställa in
Låg 50% matning o fläkt 28%
Hög 70% matning o fläkt 33%

Är inte helt säker på fläktvärdet i låg men kan kolla upp det men effekten blir då ca 10 kW i låg o 15 kW i hög
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Peo Nyman
Ungskog

Inlägg av Peo Nyman »

Tack för tipset André, ska pröva detta.
är det några andra inställningar jag bör se över?
Windhager/Weismann, 2007, 6 m3 bulkförråd stål, 800 liter acctank. Weismann reglersystem. energiförbrukning ca 3,2 ton/år. Boyta 190 m² i 2 plan, + 80 m² inredd källare = 270 Kvm totalyta.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag kollat, Men nu är det ju min pellets från solett

Hög 71% matning 33% fläkt
Låg 52% matning 26% fläkt

Det brukar oftast ligga kring 70-71% matning o 33/34% fläkt vilket ger 14-15 kW

Jag ska kolla mer idag om jag hinner, Då kan jag väga upp vad brännaren förbrukar så då kan du göra samma sak hos dej..
Har du då en panna som luckorna är täta på så ska du få samma värden som mej, Det är ju i vikten energiinnehållet ligger o avgör hur mycket luft som krävs för bra förbränning därav viktigt att luckor mm håller tät så all luft kommer via brännaren..

Jag köpte en silicon på Laitis som tål 250° som jag tätat lite med o även så köpta jag tätningsband på Beijer o lim för banden, Banden hade en klister remsa men jag körde med limet oxå vilket vart mycket bra.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Peo Nyman
Ungskog

Inlägg av Peo Nyman »

kanon tack.
Jag ställde in låg på 50% matning & 28% fläkt nu o så får vi se.
Ska jag kanske ligga kvar på 60/35 i hög? (den ställdes så vid senaste servicen o det var flera år sedan..)
Det där med att täta ytterligare tror jag på!
idag har jag bara en hård packning (som följde med när jag köpte brännaren). Tyvärr är det bara plats att dra åt med två av muttrarna, men det känns ganska tätt iaf. dock vore det ju kanon med något mjukt att täta med. "tätningsband på Beijer" vad är det?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tätningsband/eldfast snöre, Dom hade det vid kaminerna o alla som säljer kaminer o liknande brukar ha det på metervara men med olika kvalite men den jag fick tag på nu va bra..

Jag tycker du kan öka matningen i hög läget till 70% samt sänka fläkten 1% för det är i det läget du har för låg effekt då pannan inte orkar upp i temp..
När panntempen sjunkit 5° under börvärdet så går den igång på låg men om pannan sjunker ytterliggare 3-5° så går den över i hög, Så till största delen kanske den går bara på låg effektsläget..

Nu har jag beställt ny vätska till Co2 mätaren så jag får rätt värden, Det blev lite olika resultat märkte jag o så brukar det va när det är dags att byta vätska men jag återkommer när jag fått den o kan kolla ordentligt..
Om du matar brännaren från hushållsvåg så du ser hur mycket den drar/tim så ser du oxå effekten du har, 60% matning kanske ger runt 12 kW..
Fyll upp internförrådet på brännaren sen är det bara att hålla det fullt under 10 min o se hur mycket som förbrukats, Den vikten x 6 får du fram kg/tim som du tar x 4,8 som är energiinnehållet 4,8 kWh/kg på pelletsen..

520 gram/10 min är 15 kW
350 gram/10 min är 10 kW
Användarens profilbild
Peo Nyman
Ungskog

Inlägg av Peo Nyman »

ok, tack, om jag nu ändrar till 70% skuv och 34% fläkt i hög, innebär det att jag kommer att få märkbart högre förbrukning eller tas det ut av att brännaren istället snabbare når inställt värde? ursäkta för ev. okunniga frågor...

Tittar jag på driften i displayen så har brännaren kört 13.14% av sin driftid på "hög", och resten på "låg". (ibland står den i läge "från", t ex just när termostaten slagit av, men det loggas tydligen inte.

snöret: ok tror jag sett sådant förut, visst är det ett lite flätat, gråaktigt snöre?
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Tror du vill se att förbrukning kommer ned vid att lyfta effekten något. Effekten på brännaren skall funka i hop med pannans och pipans egenskaper.

Tips: Rengöra fläktens lameller försiktigt med en liten borsta. Om den är full av damm och skit, så ger den lägre tryck och luftmängd.
Viktigt också att rengöra längst ned i brännarkoppen så att motorn till matarskruv inte kör med högt moment och att pellets krossas i sönder före förbränning - men dette känner du nog till.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Peo Nyman skrev:ok, tack, om jag nu ändrar till 70% skuv och 34% fläkt i hög, innebär det att jag kommer att få märkbart högre förbrukning

snöret: ok tror jag sett sådant förut, visst är det ett lite flätat, gråaktigt snöre?
Du kommer inte få högre förbrukning av att ändra effekten i hög, Som du ser så är det väldigt sällan den gått alls på den effekten..
Ibland blir det tom bättre/effektivare som Rol-bi skrev av att köra brännaren på högre effekt än på låg effekt, Särkillt i en större panna/vedpanna som kräver större rökgasmängd..
Så man bör testa o jämföra vad som är bäst till ens panna, Min går effektivast t.ex på 15/16 kW..
Brännaren går endast över på hög om inte den klarar att hålla värmen, Går tempen 7-10° under börvärdet så växlar den över från låg till hög..
Du kan även testa att ställa ner fläkten på 0 i låg så går den bara på hög eller ändra så du kör med tankdiff på t.ex 20° (60-80°) om du har nyare programvaran..

Det finns både gråt/vit snöre så det är det du sett..
Skriv svar