Optovakten sotar igen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Thorsson
Gallringsobjekt

Optovakten sotar igen

Inlägg av Thorsson »

Sen jag bytte panna så sotar optovakten igen ideligen och nu när jag gick ner i källaren och såg att den åter igen hade stannat och gav det härliga felmeddelandet om att kontrollera slussens täthet så gav den mig ytterligare en liten överraskning, det såg ut som om bakänden (den mot kablen) av optovaktens skyddsglas hade livit bränt och vidgat sig en aning.

Hur skall det se ut i den änden av glaset? Någon som har en bild?

Kan man ställa ner något värde för att få mindre sotning på glaset?
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om optovakten sotar igen har du för mycket matning/för lite fläkt, Brännaren går fet..

Vad har du för värden inställda nu ??

Det kan va alla lägen som är feljusterade el bara låg/hög, Vanligen är det låg läget som den går för fet på o det som används mest..

Testa med 70% matning/33% fläkt i läge hög o 45% matning/28% fläkt i låg
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Peo Nyman
Ungskog

Inlägg av Peo Nyman »

ett tips är också att dubbelkolla att optovakten inte "åkt ut" från sin gummhätta, dvs sitter för långt ut i röret. Det hände mig och har även beskrivits här på forumet tidigare. Vet också en som hade samma problem som du, vilket tydligen berodde på dålig tätning mellan brännaren o pannringen just uppe till höger, vilket gjorde att aska yrde upp mot röret där...

lycka till
Windhager/Weismann, 2007, 6 m3 bulkförråd stål, 800 liter acctank. Weismann reglersystem. energiförbrukning ca 3,2 ton/år. Boyta 190 m² i 2 plan, + 80 m² inredd källare = 270 Kvm totalyta.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Grundtanken är att det skall vara ett undertryck i pannans brännutrymme.
Därför finns ett litet hål på undersidan av röret där optogivaren är instucken. Meningen är att det där skall dra in friskluft och hålla optogivaren ren från sot. Om det är övertryck i pannan blir effekten det motsatta det ryker in i röret och sotar på glaset på givaren.
Kolla detta med att ta bort optogivaren under drift samt håll en tändare i hålet och se hur det drar. Är det övertryck måste draget förbättras eller effekten på brännsaren sänkas.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skriv svar