Vad har ni för erfarenheter av shuntautomatik?
Har haft en Danfoss ett år som, vad jag kommer ihåg, stog och malde på samma temp ungefär hela tiden. Har nu en annan, Esbe, som jag tror går ner mer innan den går upp och värmer.
Anledningen till att jag bara tror är att jag faktiskt inte vet. Den gamla var så att säga utanför systemet och skötte sig självt, medans den nya är integrerad och jag kan hela tiden se aktuell framledningstemp.
den gamla såg inte ut att röra sig så mycket som den nya vilket inte behöver betyda något. Men det är därför jag frågar!
Vänligen Brus
Shuntning
-
- Fröträd
Den bästa erfarenheten är väl att man inte har någon
Om allt fungerar så behöver man inte bry sig - jag loggar mitt system och kan tydligt se regleringen, så visst funkar den.
Hade tidigare en Ouman regulator och nu kör jag med en mer avancerad Siemens.
Det finns alltid dom som hävdar att shuntautomatik är meningslöst av olika orsaker,
men jag uppskattar nattsänkning (komfort mer än besparing) och möjligheten att
via SMS kunna slå av/på värmen när jag är bortrest.
Visst, det går att SMS'a grannen som går ner i källaren och shuntar ut mer värme, men det var inte det jag syftade på
//Magnus

Om allt fungerar så behöver man inte bry sig - jag loggar mitt system och kan tydligt se regleringen, så visst funkar den.
Hade tidigare en Ouman regulator och nu kör jag med en mer avancerad Siemens.
Det finns alltid dom som hävdar att shuntautomatik är meningslöst av olika orsaker,
men jag uppskattar nattsänkning (komfort mer än besparing) och möjligheten att
via SMS kunna slå av/på värmen när jag är bortrest.
Visst, det går att SMS'a grannen som går ner i källaren och shuntar ut mer värme, men det var inte det jag syftade på

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929