kartlägga mitt system

Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Nu trillade poletten ner en bit till tror jag..tack.
21 ungefär med skruv och micro förråd, en något för kort skruv och ett förråd jag ändå tänkt bygga ska tilläggas, så 18 för bara brännaren.

Långa gångtider ger lägst förbrukning då brännarna är ineffektiva vid start/stopp..

Gäller det oljebrännare också?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja även oljebrännaren går snålare mot acktank men å andra sidan får man lätt ökade förluster oxå via alla rör o acktanken, Därför är det viktigt med bra/välisolerade rör samt acktanken..
Men för att det ska bli effektivare så ska pannan ha liten vattenvolym oxå så inte det står kvar en massa varmt vatten som ger stora värmeförluster, Kombipannor är allmänt dåliga just på detta genom sin stora vattenvolym o att pannkropparna måste vara stora för att rymma allt vatten vilket gör att man har lite isolering för att försöka hålla ner måtten så dom går in genom dörrar bl.a..

Så du bör även kolla efter en ny panna samt installera en termiskventil så brännaren bara behöver gå då tanken ska laddas, En Ariterm bionet skulle som jag nämt tidigare passa utmärkt o kostar ca 40-45000:- men med en Ctc bio brännare så finns ju även Ecotec Mini Q som är gjord för uppåtbrinnande brännare som är liten o kompakt med en höjd på 110 cm o rymmer 55 liter vatten..
Båda dom pannorna är ju för eldning mot acktank..
Mini Q http://www.ecotec.net/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Att byta pannan och brännare samtidigt nu går inte för då räcker inte pengarna till resten vi behöver göra.

Så om jag ställer frågan såhär då..
Vad anser du vi MÅSTE göra om vi ska putta i en pelletsbrännare i mitt befintliga system?
Vad BÖR vi göra fast det är ingen panik om vi väntar ett år?

Dragbegränsare ska införskaffas närmsta veckan.

Ha i åtanke att om vi behöver stoppa in ny brännare snarast (ska strax räkna ut hur länge oljan kan räcka), så kommer den troligtvis inte gå mycket från april eller så, om det spelar roll på systemet i övrigt..
Jag skulle vilja veta vad som är ett måste nämligen för att få ett pris från rörläggare.
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Måste o måste, Det du bör se till är att välja rätt brännare så du har nått att bygga vidare på.. Ctc Bio går köra i din nuvarande panna men jag undrade om priset för att det kanske inte skulle bli så mycket dyrare att köpa en bionet t.ex direkt..
Men du kan köpa en Ctc brännare o montera själv oxå så ska jag berätta hur du justerar o köpa ny pannan senare, Nackdelen är ju att installatören kan bli sur o inte så pigg att ta jobbet..
Nu tycker iof jag du fick ett bra pris på den ändå, Skiljer det bara nån tusing kan man görna nyttja rörkrökarna då du ändå ska anlita han senare..

Så det ni ska börja med är pelletsbrännare,shuntstyrning o motdraglucka, Det vore naturligtvis bra om ni installerade en termiskventil mellan panna/tank vilket då gör att det mesta redan är gjort när pannan ska bytas, Byta panna hos er ska gå både snabbt o inte kosta mycket då det inte är mer än 2 rör mellan panna o tank..

Du har ju pumpen mellan panna/tank o blandningsventiler för vv sitter oxå där o behöver inte bytas så det är bara en termiskventil som fattas.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Hejhopp!
Jag kom idag att det är ju en sak jag inte riktigt kommit underfund med..

Dykrörstermostaten i pannan som styr cirkpumpen som sitter vid golvet till tanken, vad ska den stå på egentligen? Om jag kommer ihåg rätt så var det ju så att den stoppar när pann-tempen sjunkit till inställt temp, alltså den snurar konstant så länge tempen är hög nog.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du bör nog ha den på 60-65° för det är under den temperaturen som rökgaserna kondenserar vilket gör att det börjar rosta i pannan..
Skriv svar