Dämpduk

Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!

Dämpduk

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan.. Dax igen då.. Bulkförråd.. har äntligen fått tummen ur och åkt till biltema & köpt en Gummi matta på rulle...

Fråga hur stor dämpdukska man ha? samt hur långt i från väggen ska man sätta den?

förådet är 3 meter långt.. funderade på att sätta den typ 30cm från väggen och göra den 70*70 cm... Duger det ?

snart snart är mitt Bulkförråd klart.. :D
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur va de hade du ränna??
Om du har de ska den sluta ca 1-1,5 meter från vägg står det på ett ställe o på ett annat ställe når den fram till väggen.. :? Det som sägs är att dämpduk ska sitta en bit från vägg så de blir nog bra med 30-40 cm..
Såg även att de går bra med 5 cm skummgummi klätt med presening el tunn gummimatta direkt på vägg..

Hur som helst är inte thermian känslig för lite spån så de ska nog inte va några problem även om du vore utan matta.. :wink:

Är det bara duken som fattas innan förrådet är klart??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Jo jag ska nog sattsa på en ränna.. Lika bra att köra med hengslen o livrem..

ska ut o köra med släpkärran om nån vecka köper en 3 meters hängränna då tänkte jag ska ändå ha lite annat..

Annars är det tja bara Dämpduken kvar.. samt bulk kopplingen & avluftningen... och sen ska skruven installeras.. tänkte köra ett extra varv med Limmet för att täta också.. Så bara små fix kvar.. några timmars jobb kvar..

Har väll lagt ner ca 4,5 tusen tror jag i matreal.. sen så tillkommer ju pellets skruven..

Så snart så.. innan jul i allfall :wink: nää... blir nog klart innan det skäms lite över att det har tagit sån tid.. Men tyvvär finns det en massa annat att ta tag i också..

ps det är tänkt att det ska komma bilder också ds....
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Per-Erik skrev:Jo jag ska nog sattsa på en ränna.. Lika bra att köra med hengslen o livrem..
Det är inte hängslen och livrem med att ha både ränna och dämpduk.

Rännan ser till att man kan fylla sitt förråd "ända in" medans dämpduken bromsar pelletsen innan den träffar väggen i slutet på rännan. Jag tycker att du skall montera duken så nära väggen som möjligt och gärna något mjukt bakom typ skumgummi som André föreslog.

Jag har monterat min ränna med en svag uppåt lutning från bulkkopplingsröret för att få in ännu mer pellets.
Har fungerat perfekt tre gånger, dvs så länge som jag har haft ränna i mitt förråd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar