Kan man sätta en cirk. pump på returen?

Fuego
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 05 feb, 2009 23:31

Kan man sätta en cirk. pump på returen?

Inlägg av Fuego »

1. För att skona min pump hade jag sätta den på returen från radiatorerna där vattnet är kallare.

Om alla termostatventiler på radiatorerna stänger kommer då pumpen gå mot stängt inlopp. Kan detta förorsaka skadlig kavitation i pumpen?

Andra fördelar/nackdelar?

Det är den pumpen längst till höger på bilden nedan jag pratar om:

Bild

2. Sedan undrar jag om den pumpen på returen är nödvändig alls, eller om man kan få cirkulation genom radiatorerna utan den?

Jag har ställt den frågan mer preciserat utan att få svar i denna tid:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=83777#83777

3. Mellan ackumulatortanken och radiatorsystmet är det 1" rör, men jag hade tänkt använda 3/4" rör ca 3 meter på retursidan respektive trycksidan. Kommer detta påverka flödet nämnvärt?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har haft min pump på returen i 30 år och än så länge håller den, fast jag har i och för sig inte termostater på alla elementen.

Visst går det att få cirkulation utan pump men det beror ju väldigt mycket på vad det är för rör och hur huset är utformat, man kan väl säga att det brukar inte bli speciellt bra med självcirkulation även om det funkar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Fråga, hur varmt vatten kör du ut i dina element om du måste sätta pumpen på returen för att skona den?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Min pump sitter på returen, termostat på alla element, inga problem.

Pumpen är inte av en typ som ger stor tryckskillnad, den är byggd för flöde.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Enligt flera rörkrökare jag talat med,samt tittat på bra många äldre monteringar i olika hus,så skall cirkpump sitta på retur.Detta för att skona pumpen från onödig värme.Detta är ju ganska logiskt eller hur!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Nu vet jag ju inte vilken temp som fuego kör ut (fast hans namn tyder ju på höga temperaturer!!) men om jag ska titta på mitt system så när det var -20 körde jag ut 38 och fick tillbaks 36.... om pumpen har en märbart sämre livslängd vid 38 istf 36 så ska man nog byta pumptillverkare.

Dessutom, om man tar sig tid att läsa tillverkarnas instruktioner, så anger exempelvis Grundfos att om du har öppet expansionskärl så ska pumpen sitta på tilloppsledningen


/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att skona pumpen med lägre temperatur är gammalt. Dels för att man "bör" ha shuntstyring (jag har ju ingen förvisso) och därmed har minimalt med temperaturskillnad och samtidig är packningarna nu för tiden mer värmetåliga och torkar inte ut lika lätt.

Min pump sitter på returen mest för att den satt där då jag köpte huset och det fungerar. Det finns termostat på varenda element och jag skickar ut ca: 70°C varme till alla element och det fungerar alldeles utmärkt, den enda anpassningen jag måste göra är att om kylan knäpper till ordentligt måste jag slå pumpen upp i mellanhastigheten, normalt kör jag lägsta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fuego
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 05 feb, 2009 23:31

Inlägg av Fuego »

Då verkar det ju som att det går bra att sätta pumpen på returen :)

joeri91942: Jag har inte tittat i manualen till min pump eftersom det inte finns någon, det är en gammal Osby pump från 60 talet.
:wink:

micke_932: Det är inte riktigt självcirkulation jag är ute efter, utan cirkulation med endast en pump. Om du tittar på bilden i första inlägget kan du få en ungefärlig bild över förutsättningarna. Dock skrev jag lite fel. Den pump som ska trycka genom kaminen är en Grundfos 44W pump.

Temperaturen på tilloppsvattnet kommer variera eftersom det är en vedanläggning det rör sig om.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Pumparna klarar temperaturen, handlar inte om det.

Det fungerar utmärkt att ha en pump som har låg kapacitet på returen, per definition i pumpsammahang har alla villacirkulationspumpar LÅG kapacitet.

Spontant kan jag tycka att du har en märklig placering av expkärlet i systemet på ritningen ?, någon speciell orsak till att det sitter just där ?

Med 5 meters höjd ovanför pumpen och pumpen är på 44w (förbrukad effekt eller axeleffekt ? )är nog risken för kavitation ytterst liten oavsett var den sitter.

Kurvan nedan kan vara intressant för många att hålla koll på när de skall bygga eller bygga om sina system. Det är INTE okomplicerat att t.ex. pumpa 70gradigt vatten i framledningen i ett enplanshus om pumpen sitter i brösthöjd å exp.kärlet sitter 2meter över pumpen.

Extremt exempel men läser ni diagrammet förstår ni.

Bild
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Fuego
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 05 feb, 2009 23:31

Inlägg av Fuego »

snillet: Det är ett tvåvåningarshus. Pumpen sitter i källaren, och expansionskärlet sitter ca 2 meter över golvnivån på andra våningen. Ja, kan nog hända att det t.om sitter lite länger över pumpen än 5 meter.

Det är nog 44W förbrukad effekt vi pratar om.

Jag förstod inte diagrammet, vad ska det visa? Vad betyder MWC?
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

mwc = meter water column, på svenska mvp = meter vattenpelare

Diagrammet visar hur "högt" man kan lyfta vatten vid olika temperaturer.. exempelvis, vid 60 grader vattentemp är det teoretiska värdet strax under 8 meter lyfthöjd men i praktiken blir det problem redan vid 2,5 meter. Pumpen börjar alltså tappa vattnet (eller kavitera) om man får ett undertryck motsvarande 2,5 meter vattenpelare.

Diagrammet visar dessutom att inte ens i teorin kan du "suga" upp vatten från större djup än 10 meter.....

Har du 100 grader så måste du ha ett övertryck på 5 mvp för att inte få problem

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
krej
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 19:45
Ort: Eslöv

Inlägg av krej »

snillet skrev:Det är INTE okomplicerat att t.ex. pumpa 70gradigt vatten i framledningen i ett enplanshus om pumpen sitter i brösthöjd å exp.kärlet sitter 2meter över pumpen.
Diagrammet visar att med 2 m upp till ett öppet expansionskärl (≈ 0,2 bar övertryck) kan du pumpa 80-gradigt vatten med denna pump.

Dessutom kan man se vilket undertryck vatten klarar utan kavitaion i den här pumpen - d.v.s. hur högt det går att suga vatten. Vid +10 °C är den teoretiska maxhöjden ca 10 meter, praktiska 7 m (enligt diagrammet, har för mig att man brukar säga ca 8-9 m - men det lär bero på pumptyp)
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Varför pumpa in lågvärdig värme i Acken?
Varför inte returen rakt in i pannan och sen till acken?
Är det vanligt att man kör villasystemen på det viset?

Mvh
Erik
Powered by klorofyll
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

joeri91942 skrev:Diagrammet visar hur "högt" man kan lyfta vatten vid olika temperaturer.. exempelvis, vid 60 grader vattentemp är det teoretiska värdet strax under 8 meter lyfthöjd men i praktiken blir det problem redan vid 2,5 meter. Pumpen börjar alltså tappa vattnet (eller kavitera) om man får ett undertryck motsvarande 2,5 meter vattenpelare.

/Jörgen
Något undertryck kan vi väl inte få om pumpen sitter lägst nere. Om ett öppet exp kärlet så sitter 10 meter upp innebär det vär bara att trycket lägst ner blir ca 1 kg, eller hur. Att sedan få detta vatten att cirkulera är mycket lättare än att "lyfta det" (då det inte ung. samma finns tryck på pumpens sugsida). Jämför med att få en pariserhjul att snurra jämfört med att lyfta en vagn på egen hand.

Skulle en pump på 30-40 W kunna lyfta vatten till någon högre höjd? Jämför effekten med färskvattenpumpens. Där kan det vara aktuellt att diskutera lyfthöjd.

Rätta mig gärna om jag har fel. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det sa jag inte heller, bara att tabellen visar på lyfthöjd av vatten i förhållande till temperatur.

ca 10 meter är absolut maximum du kan lyfta vatten, färskvattenpumpar trycker upp vattnet, dom suger inte upp det...

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar