Teori/Praktik?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
w_larsson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 21 okt, 2008 21:37
Ort: Hässleholm

Teori/Praktik?

Inlägg av w_larsson »

Om man har en panna på 40kW och 3000l tank som ska värmas från 40 till 80 grader, och räknar såhär, 3000 * 40 * 1,163 / 1000 = 139,56 kW
Då ska det ta 3,49 timmars eldning.

Blir det såhär i verkligheten också?
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Du räknar rätt men tyvärr som du befarar så blir det inte så i verkligheten eftersom pannan inte ger 40kW från den sekund du startar den. Hade pannan varit varm och i full gång hade det kanske funkat. och då med premissen att du inte använder någon värme under tiden du eldar.
Under en normal eldcykel för mig ligger den uträknade effekten på ca 30-32kW och inte som märkeffekten 40kW. Sen kan man lära sig att elda så att man t.o.m kan få upp pannan i 45-50kW men det betyder att man hela tiden har full panna med ved(=massor av små ilägg).
Så för att värma en tank med siffrorna du gav så tar det nog ca 4,5h(med en genomsnittseffekt på 30kW) och om du sen drar av 5kW för husets förbrukning så blir laddtiden ca 5,5h i praktiken.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Verkar även vara olika vilken effekt panntillverkarna uppger/namnger sina pannor med.

Vissa tillverkare anger max effekten som "namn" på sina pannor.
Andra anger medel effekten som "namn" på sina pannor.

Just detta gör väldigt stor skillnad på laddtid ena pannan lyckas nå upp i tex 40kW endast en kort stund av eldningscykeln medan den andra pannan har en topp som är rätt mycket högre än 40kW iom att den levererar 40kW under en hel eldningscykel.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mina egna erfarenheter säger att sex-sju timmar är rimligt att räkna med, med ett extra inlägg någon gång under eldningen. Det är ju inte säkert att du finns till pass precis när det är optimalt att lägga in andra gången heller.

Men det intressanta är inte hur lång tid det tar att ladda fullt, utan hur lång tid det tar mellan start av pannan och andra inlägget. Har du valt en panna som inte går att starta med fullt vedmagasin får du dessutom göra något med den tre gånger (tända, inlägg ett, inlägg två). Min panna går att tända med fullt magasin, så jag jobbar bara två gånger (tända och andra inlägget). Mellan dessa två operationer är det tre-fyra timmar. Sen spelar det ingen roll om pannan brinner två eller åtta timmar efter andra inlägget. Det sköter den ju själv. Verkligheten är någonstans där emellan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
w_larsson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 21 okt, 2008 21:37
Ort: Hässleholm

Inlägg av w_larsson »

Tack, då har jag inget fel på min anläggning! Har undrat lite över verkningsgraden också, det sägs ju att en liter ved motsvarar ca 1 kW värme, om jag fattat rätt!?
Enligt spec så ska mitt vedutrymme vara 190 liter, och så räknade jag att man får i ca 150 liter. Jag behöver 1,5-2 ilägg för att värma 40 till 80-85.
Det blir inte så imponerande när man räknar på det!
Men idag mätte jag vedutrymme och hur mycket ved jag får in, visade sig att vedutrymmet bara är 155 liter och jag får in 105 liter!

Det är en Atmos DC 40 SFV.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Enda sättet att få en fingervisning om verkningsgraden är att väga veden.
ved oavsett sort med 20% fuktighet innehåller 4.08kWh/kg.
Att mäta verkningsgrad med att uppskatta hur många liter ved man har stoppat in är nästan omöjligt.

Så väg veden och mät fuktigheten så kan vi hjälpa dig hur mycket energi du tillfört pannan.
Kolla sedan start och slut temp på tankarna utan uttag till huset så är det inte så svårt att beräkna verkgrad.

Edit: nu är även vikten med.
Senast redigerad av kricken_ den sön 08 mar, 2009 18:56, redigerad totalt 2 gång.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Du glömde skriva hur mycket ved som innehåller 4,08 kWh.

Om någon undrar är det förstås så att det inte finns mer eller mindre energi i ved bara för att den är mer eller mindre torr. Men det går åt mindre eller mer av den energin till att koka vatten. Resten kan värma huset.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det glömde han väl inte, "4.08kWh/kg" tycker då jag är solklart :)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

"Senast ändrad" 12 minuter efter mitt inlägg.

Antingen förklarar det alltihop, eller så var jag inte vaken.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Jag editerade inlägget så att vikten kom med.

skrev ju även anledning till editering efter jag gjort det..
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Skriv svar