15 ton eldat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

15 ton eldat

Inlägg av Torsten »

Har nu eldat 15 ton med brännaren under 2 år och 4 månader.
Kostnaden för brännare med skruv och förråd 17900:- är intjänad för länge sedan. Med luft-vatten pump hade jag fortfarande legat på röda siffror.

Brännaren har fått ny panna under den här tiden och ett tändelement för ca. 350:-.
Rostret började se lite skrovligt ut, den tidigare blanka ytan var borta. Tog en stålborstkrats för handborrmaskin och körde ett tag med så nu ser rostret riktigt presentabelt ut igen. Tror att sintring och aska har svårare att fastna om rostret är blankt. Är annars bara brännaren rätt inställd så verkar rostret kunna hålla hur länge som helst.
Får nu ställa in målet mot att slå mina bekanta som nu kört bortåt 30 ton i en Roslagsbrännare utan annan åtgärd än byte av några tändelement.

Nu när alla garantier gått ut är jag inne på att byta ut det rostfria höljet till tändelementet mot ett av vanligt enkelt stål. Varmen borde ledas bort från tändelementet och ut till pelletsen fortare, själva tändelementet skulle inte bli så varmt och därigenom hålla längre. Eller har jag tänkt fel?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Pjn73
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 22:21
Ort: Karlskrona

Inlägg av Pjn73 »

jag har kört 5 ton bark pellets. Och allt har hittills funkat fint. :D Har inte bytt någonting.
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
Volvo_Tommy
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 13 feb, 2009 20:40
Ort: Lindesberg

Inlägg av Volvo_Tommy »

Jag har snart brännit 1 ton och är mycket nöjd.. Har gått problemfritt sen början av februari nu.

Jag körde med el i januari då gick det åt ca 75 kwh /dygn
Med pelletsen går det åt knapt 16 kg och 10 kwh /dygn

//Tommy
Viking B16 -04
CTC 1100 -01
Skriv svar