Energiglas fönster!

manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Andreas Hansson skrev:Märkte du någon skillnad nu i vinter efter fönster bytet manin?

Funderar på att slänga i ett energi glas i mina gamla 2glas fönster..
Tja... vill inte säga hur mycket är det skillnad, utan vad jag kände skillnad det.

Fast jag tycker det märkte att inga känna kalluft som drar förbi runt, det är som vill säga att luft stilla och kvar varm.

Exempel sitter man i soffan och se på tv, känns ingenting som man brukar "oh vad rysigt kalluft " mot nacken.

Eller när man står framför fönster och kikar uti så man känner kalldrag från fönster. Inte med 3-glas.

Längre hållbar varm märkte jag jämföra med 2-glas sjunkar lite fortare ner med ca 7Cº jämföra med med minst 3Cº nya fönster vid pellets strömavbrott eller pellets var slut i förrådet efter minst en dygn då kallt minus grader som jag råkade glöm fylla på pellets.

Inga störande ljud från ute, när hård vind eller åska hörs knappt, eventuell hör inte vad han pratar, va va vad sa du? nämen han är ute utanför fönster.

Men ni kan avgöra själv se här tabell. Svår att säga skillnad. pga väder olika. Men ser att den förbrukning jämföra temperatur betydlig att förbrukning har mindre som jag antar.

jan feb
År 2008
¨ 2,6Cº 3,8Cº
630kg 590kg

År 2009
-1,0Cº -1,4Cº
650kg 600kg

Jag är väldig mkt nöjd, trots jag inte fick 10 000 kr bidrag, pga statens pengar var slut. Men jag fick istället kampanjpris 25% rabatt av Woody då.

Källarefönster har jag kvar gamla 2-glas kände skillnad om jag lägger in cellplast skiv i mellan glas, stor skillnad.

Man kan prova sätt in cellplast i sitt 2-glas och känna hur det skillnad.
Då är billigare med cellplast, men tråkig att man inte kan tittut genom fönster ;-)
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Såg annons, tysk tillvekar PVC-fönster finns ute försäljer med U=0.7 :scratch: så mycket kan det går nere.

Elit fönster har även nog U-värde på 0.8
Snart i framtid kommer det att bli lika U-värde som vägg och tak hos gammlt hus.

Tror det kommer att vara U=0.5 i framtid, kanske 4-5 glas i ett fönster, nej blir för tung :D
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar